IK heb een WIVAMAC 1200 DB staan en dit is een Ferrari om mee te werken.
Hij is variabel, werkt op 220 V en heeft een 3PK motor. De as kan op 24 plaatsen worden geblokkeerd om gaatjes op gelijkmatige afstand te kunnen boren.
Er is nog een 5 trappen as aan om daarvan nog iedere maal variabele snelheden op te zetten.
Het bijhorende uitdraaibare bed heb ik ook en is heel gemakkelijk. de kop die draaibaar is is natuurlijk ideaal daarvoor. Om de draaibare kop terug perfect in zijn stand te hebben is er een klein aanslagje dat je erbij kan kopen voor een kleine 50 euro. Zo staat uw draaibare kop perfect tegenover het meedraaiende centerpunt.
De totaalprijs is wat anders. Ik heb hem gekocht met nog een gradatietafeltje om een handboormachine in te plaatsen en ik lag een een +/- 6000 euro. ER werd nog een 10% korting gegeven omdat ik lid ben van de Vlaamse Gilde voor houtdraaiers waardoor het ongeveer rond de 5400 euro was.
Ik kan dit zeker niet meer terug winnen, maar ik heb daar mijn plezier aan.
Deze draaibank is aangekocht geweest juni 2013 en daarvan heb ik zeker nog geen spijt gehad.
Een DB 1000 kan waarschijnlijk ook variabel denk ik, maar als je schalen zal draaien zal het vaste meedraaiende centerpunt telkens eraf moeten gehaald worden tegenover een DB 1200 heb ruimte genoeg om achterwaards te plaatsen. Je kan eventueel een bijhorend stuk kopen om dit aan de achterkant van de draaibank om te draaien. De vraag is dan: Hoe is de kostprijs dan? Heb je plaats genoeg om zo'n draaibank te plaatsen. De totale lengte van een DB 1200 is +/- 2,2m.
Bij mij kan je 2 draairichtingen doen. Dit is zeer aangenaam om schuurwerk te doen.
Een collega van bij ons in de houtdraaiersclub heeft een totaal nieuwe houtdraaibank aangekocht en stond deze week in het boejke.
Ik plaats hiervan een foto bij, maar info kan ik u nog niet geven. Deze zal hij binnenkort hebben waarvan ik zeker een kijkje zal nemen.
De prijs zou ietsjes minder zijn tegenover de WIVAMAC, maar hoeveel weet ik niet meer.
Hopelijk heb ik u wat raad kunnen geven.
Dit is mijn model.

Dit is het overklapbare deel maar hier op een DB 600
Foto aangekocht model collega