Wivamac DB1200 houden of vervangen?

Mille_h

Nieuw lid
5 apr 2011
6
0
Hallo iedereen,
ik ben al jaren lid van Woodworking, maar de laatste jaren, omwille van andere prioriteiten, niet meer vaak aanwezig geweest.
Enkele weken geleden opnieuw de draad eens opgepikt en nog eens een pen gedraaid voor de zus. Was leuk om opnieuw eens te draaien. Was inmiddels al meer dan 2 jaar geleden. Hierbij nog even een foto van de pen. Op zich niets speciaals, maar vond het zelf wel fijn en de appreciatie ervoor is ook enorm.

Het draaien beperkt zich bij mij voornamelijk tot balpennen, kleine schaaltjes en andere kleine attributen. Als draaibank heb ik enkele jaren geleden een Wivamac DB1200 met frequentieregeling op de kop getikt met redelijk wat toebehoren. Gezien ik echter steeds kleine zaken draai, en de DB1200 toch vrij lang is, neemt deze veel plaats in en is deze machine wel enigszins overgedimensioneerd. Totale lengte incl motor is nu 215cm. Lengte bed is 185 cm en tussen de centers is nu 120cm. Ik zou deze graag kleiner zien, totale lengte +-160 cm. Als ik 60cm tussen de centers heb, is dat reeds ruim voldoende.
In die optiek bekijk ik momenteel verschillende opties. bvb. De Twister FU180 al dan niet in tafelmodel, zou me redelijk wat plaats doen besparen. Dan moet ik de DB1200 verkopen en hopelijk moet ik dan niet te veel toeleggen voor de nieuwe. Misschien is er een alternatief met een andere degelijke machine. Of wenst er iemand zijn machine om te ruilen. Andere machines die ik bekeek: Killinger KM1400S, Midi 2 of Midi pro.
Vereisten voor de machine: frequentieregelaar, enigszins stabiel ( al ga ik geen logge stukken draaien), verschuifbaar (en/of verdraaibare) kop wordt zeker in rekening gebracht. Motor min 1PK.
Alternatief is dat ik mijn bestaande DB1200 inkort, met name een stuk van het bed afzaag/afslijp. Op zich vind ik dit dan wel zonde, maar dan hoef ik geen kosten te maken. Ik gebruik deze maar occasioneel, al hoop ik de draad opnieuw op te pikken. Lijkt jullie dit verstandig?
Ik heb de laatste week al heel wat tijd doorgebracht op het forum en zie dat jullie inbreng steeds interessant is.
Ik hoop via deze dat jullie mij ook een beetje wijzer kunnen maken.
Ik hoor graag jullie bedenkingen.
Alvast dank
Millebalpen 2.jpgbalpen 1.jpgDB1200_1.jpgDB1200_2.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Hoi,
Draaien doe ik niet en ik heb dan ook geen draaibank, maar toch reageer ik even.
Hoe zou je je werkplaats ingedeeld willen hebben? Daar begint het mee denk ik. Misschien kan je je draaibank zo inpassen dat je bijvoorbeeld op de rechterkant van het bed een werktafelblad laat steunen. Mij lijkt het zonde om zo'n mooie machine in te korten. En ik weet niet of het bed krom trekt als je hem afkort door spanningen in het materiaal. Als dat gebeurt dan heb je er helemaal niks meer aan.

Je zou ook aan de voorkant van de machine een opklapbaar werkblad kunnen maken. Uitgeklapt heb je dan een solide werktafel. Ingeklapt kan je je draaibank gewoon gebruiken.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Hoi,
Draaien doe ik niet en ik heb dan ook geen draaibank, maar toch reageer ik even.
Hoe zou je je werkplaats ingedeeld willen hebben? Daar begint het mee denk ik. Misschien kan je je draaibank zo inpassen dat je bijvoorbeeld op de rechterkant van het bed een werktafelblad laat steunen. Mij lijkt het zonde om zo'n mooie machine in te korten. En ik weet niet of het bed krom trekt als je hem afkort door spanningen in het materiaal. Als dat gebeurt dan heb je er helemaal niks meer aan.

Je zou ook aan de voorkant van de machine een opklapbaar werkblad kunnen maken. Uitgeklapt heb je dan een solide werktafel. Ingeklapt kan je je draaibank gewoon gebruiken.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Heb zelf de db1000, hier kun je de vaste kop verplaatsen. Ik weet niet of dat bij de db1200 ook mogelijk is anders zou je wat ruimte kunnen winnen door de vaste kop met motor op te schuiven. Als je er ruimte voor hebt had ik hem niet weggedaan, je weet wat voor machine je hebt, als ik het goed heb 3pk motor, altijd makkelijk als je iets vermogen over hebt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Te groot voor klein werk ?, ja misschien well, maar Ik ben er van overtuigt dat je klein spul op een grote bank kan draaien en geen groot spul op een kleine bank :D

Je zou natuurlijk een kleinere bank kunnen aanschaffen en zet die op het bed van de grote, geen extra ruimte nodig, maar ja als je de ruimte echt nodig hebt kun je deze bank verkopen (is die gewild in Nederland) en een kleinere kopen, gaat natuurlijk wel weer duiten kosten :cry:

Toen Ik geen plaats meer had ging mijn kleine bank boven op de grotere, tot we verhuist waren.

Heb er niet mee gedraaid op die manier ;)

Zonder plaats.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Mille_h

Nieuw lid
5 apr 2011
6
0
Allen, bedankt alvast voor jullie nuttige inbreng. Ik vind het persoonlijk ook zonde om deze in te korten en mogelijks ook het risico op beschadiging te lopen. Ik ga in eerste instantie al even kijken wat ik met jullie suggesties kan. Het verplaatsen van de vaste kop kan al enige ruimte sparen en anderzijds de idee om het rechtse, en voor mij overbodig deel van het bed, voor andere doeleinden aan te wenden, lijkt me ook wel iets.
Misschien moet ik, om te starten, ook al eens een aantal beitels in de aanbieding zetten. Ik heb, vermoed ik meer dan 40 beitels en gebruik er misschien 10 . Maar is een moeilijke. Kiezen is altijd een beetje verliezen. Eigenlijk heb ik nog te weinig ervaring om de juiste beitels te kiezen. Zal er toch moeten van komen, zo komt er mogelijk ook een deel plaats vrij.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties op mijn eerste post.
Mvg
Mille
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je da bank op een of andere manier naar je wens kunt plaatsen, niet verkopen!
Wat je beitels betreft, je hebt hiervoor het geld al uitgegeven, dus ook die zou ik zeker niet verkopen als dit niet nodig is.
Je zegt dat je weer wilt gaan beginnen en de zul je net zien dat je een beitel die je nodig hebt, hebt verkocht.
Ik heb ook veel beitels en hierbij zijn ook beitels die ik nooit/bijna nooit gebruik, maar ik doe ze niet weg.
De enigste beitel die ik heb verkocht is de uitholbeitel van Sorby, omdat ik daarmee absoluut niet kon werken :p
 

Mille_h

Nieuw lid
5 apr 2011
6
0
Als je da bank op een of andere manier naar je wens kunt plaatsen, niet verkopen!
Wat je beitels betreft, je hebt hiervoor het geld al uitgegeven, dus ook die zou ik zeker niet verkopen als dit niet nodig is.
Je zegt dat je weer wilt gaan beginnen en de zul je net zien dat je een beitel die je nodig hebt, hebt verkocht.
Ik heb ook veel beitels en hierbij zijn ook beitels die ik nooit/bijna nooit gebruik, maar ik doe ze niet weg.
De enigste beitel die ik heb verkocht is de uitholbeitel van Sorby, omdat ik daarmee absoluut niet kon werken :p
Bedankt voor je input. Ik heb er enkele dubbel, zal voor de overige inderdaad eens kijken. mvg Mille
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.