Witte vs gele lijm en welk merk?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoi allemaal,

jeeh m`n lijm is op, dat betekend dat ik genoeg projecten heb gedaan om m`n bison lijm op te maken. Dus ik mag nieuwe lijm kopen.

Zeg ik het goed dat witte lijm sterker is en watervaster?
Zo ja... Waarom zou je nog gele lijm willen gebruiken?

En als ik voor 1 van 2 kies.. voor welk merk zouden jullie dan gaan?

Ik denk zelf nu aan titebond II. Omdat deze weer bestendig is maar niet donker opdroogt zoals titebond III. Maar als Bison of Frecken ook zelfde kwaliteit biedt maar goedkoper is zal ik daar misschien ook liever voor gaan.

Sorry, ik weet dat er al topic over lijm bestaan. Maar ik vind het niet heel erg overzichtelijk. Hopelijk wordt t door dit topic iets duidelijker voor me. Excuus als dit niet op prijs wordt gesteld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Voor de m meeste toepassingen binnen is d2 kwaliteit voldoende. Ik vind dat de goedkoopste goed genoeg is. Te verkrijgen bij de action. D3 is beperkt watervast. D4 vaak pu lijm is echt voor buiten. Voor standaard toepassingen maakt voor mij de kwaliteit niet uit. Alle merken zijn goed. Voor speciale toepassingen kan het een heel ander verhaal zijn. Langere open tijden etc etc.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Goh, dat varieert, ik ken het verschil tussen D2 / D3 / D4 / PU / ..., ik heb hem tot nu toe gebruikt als lijm voor meubeltjes, herstellingen, ... binnenshuis. Ik wilde gewoon weten of ik die lijm qua sterkte kan gelijkstellen aan een Bison D2 ofzo.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik lijm trouwens voornamelijk massief hout, tot nu toe staan veel meubels binnen. Maar goed.. je weet nooit waar je klant de tafel of stoel gaat neerzetten.. Op t balkon of in de badkamer.. Dus liever waterbestendig toch?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is wel zo fijn dat de lijm transparant opdroogt.
Gewone pvac houtlijm:
D2 vochtbestendig
D3 waterbestendig
D4 watervast

Ik gebruik voor alles Bison KM45
Is relatief geen goedkope lijm, maar vind ik niet belangrijk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor de m meeste toepassingen binnen is d2 kwaliteit voldoende. Ik vind dat de goedkoopste goed genoeg is. Te verkrijgen bij de action. D3 is beperkt watervast. D4 vaak pu lijm is echt voor buiten. Voor standaard toepassingen maakt voor mij de kwaliteit niet uit. Alle merken zijn goed. Voor speciale toepassingen kan het een heel ander verhaal zijn. Langere open tijden etc etc.

Agree. Eén voetnoot - ik heb een bloedhekel aan PU-lijmen (bruislijmen), dus ook aan D4 op PU basis. Er zijn ook D4 lijmen op PVAc (polyvinylacetaat) basis, net als gewone witte houtlijmen. Persoonlijk zou ik daar de voorkeur aan geven. En voor zover ik weet is er geen functioneel verschil tussen witte en gele PVAc lijmen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Iemand ervaring met die snellijmen, bvb die van Pattex Express ?
http://www.pattex.be/nl/producten/houtlijm/express.html

Zouden deze even sterk zijn als de traditionele? Hier staat zo'n bus, vind het wel prettig dat ik niet zo lang moet klemmen.


Over het algemeen geldt: hoe sneller, hoe minder sterk (en ja, er zijn uitzonderingen). Overigens hebben 'gewone' PVAc lijmen ook maar een klemtijd van een minuut of 12-15 nodig, daarna kun je je lijmtangen weghalen en doorwerken. Uiteraard nog niet volledig belastbaar, maar wel gewoon vast. Die Pattex Express zal na 5 minuten zeker ook niet maximaal belastbaar zijn. De feitelijke winst lijkt me derhalve niet overdreven groot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.