Wilg omzagen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.838
1.228
Riemst
In Vlaanderen heb je in principe voor elke boom die je wil omzagen een kapvergunning nodig. Of het nu in een bos is, houtkant, vrijstaande boom of in een tuin van een woning maakt niet uit. Zelfs voor een dode of afstervende boom is een vergunning nodig. Is de stamomtrek op één meter minder dan één meter (30 cm diameter), kan er in bepaalde gevallen zonder vergunning gekapt worden. Ook moet de gekapte boom vervangen worden, tenzij er een afwijking verleend wordt in de kapvergunning.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.109
54
shinglemaker.wordpress.com
Tegenwoordig zie je bijna nooit wilgen klompen in de winkel. Alles is populier. Van een kennis die is handmatig klompenmaker mag ik af en toe klompen en soms is dat een klomp van wilgenhout die iets langer mee doorgaat en is merkbaar iets zwaarder.

Als deHaan iets vrijgevend wil doen met zijn wilgenhout en hij is in de buurt van Twentse Enter, kan hij wat meenemen naar het klompen makers museum daar voor hun dankbaarheid.

Laatst bewerkt:

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.657
640
In Vlaanderen heb je in principe voor elke boom die je wil omzagen een kapvergunning nodig. Of het nu in een bos is, houtkant, vrijstaande boom of in een tuin van een woning maakt niet uit. Zelfs voor een dode of afstervende boom is een vergunning nodig. Is de stamomtrek op één meter minder dan één meter (30 cm diameter), kan er in bepaalde gevallen zonder vergunning gekapt worden. Ook moet de gekapte boom vervangen worden, tenzij er een afwijking verleend wordt in de kapvergunning.
Volgens de gegevens die ik lees uit de reglementen van mijn ( BE) gemeente zijn er heel wat bomen die wel mogen gekapt worden. Alles wat bijvoorbeeld op minder dan 15 meter van een gebouw staat mag eraan zonder vergunning.

Bomen met een omtrek van de stam van meer dan 80cm op 1 meter hoogte en ver genoeg van een gebouw staan mogen dan weer niet zonder vergunning. Kleinere diameter mag dus wel.
Enz....

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.net

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.657
640
Zelf draai ik graag wilgenhout. Het kan een mooie bruine kleur krijgen of een delicaat wit- donkerder tegenstelling hebben.
Handvatten uit wig voor mijn zaagvijlen of mijn draadstrelers ( om schroefdraad op hout of been te draaien) en bijhorende haak, zijn lekker licht. Ik draai ze eerder droog.

Bill Jones schrijft dat het zijn favoriet houtsoort is om heften voor zijn draaigereedschap te draaien. In de film hieronder zie je Biil Jones ivoor draaien

Voor steekbeitels, en alles dat door een ( houten) hamer wordt voortbewogen, zou ik het niet gebruiken.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.net

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en Wilco Flier

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
491
251
56
Luzy Saint Martin
Wij stoken veel wilg en populier in onze speksteenkachel. Snel veel warmte en dat wil je in zo'n kachel.
Je hebt er meer van nodig, maar na twee uur is de kachel dan ook klaar voor de rest van de dag.

Zo ken ik het ook in Frankrijk: wilg voor snelle warmte en koken op het houtgestookte fornuis. En dan later eik of steenbeuk er in om lang gloeiende en langzame warmte afgifte te hebben voor de nacht.

Mooi om te lezen al die verschillende toepassingen van de wilg hier. Dankbare boom dus.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.046
273
Ligt aan de ondergrond waar je op loopt - op natte grond (polder) wilg, op zandgrond eerder populier (als ik me goed herinner)
Dat zou zomaar kunnen.
Een oom van mijn vader was klompenmaker. Op zaterdag ging mijn vader hem helpen. Als jonge jongen ging ik dan vaak mee. Hij ging ook altijd zelf kijken naar de bomen die hij kocht om klompen van te maken. Dat waren altijd Canada’s zoals hij die noemde.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.