Wilg omzagen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.799
1.086
Emst
Van de winter kreeg ik de vraag of ik een wilgenboom wilde hebben.
Moest hem zelf omzagen.
Ik moest het land inrijden en afgelopen winter was het te nat, dan zou ik vast komen te zitten.
De wilg stond aan de rand van een droge sloot waar we makkelijk doorheen konden lopen.
Alleen de valkerf maken was slecht te doen, je moest de kettingzaag zowat op borsthoogte maken.
Maar het is redelijk gelukt, de boom was trouwens 150cm doorsnee en een meter of 5 hoog
Bovenin was hij 180cm doorsnee door de aanzet van de vertakking, die was door iemand anders er al afgezaagd en opgeruimd.
Het was mijn bedoeling om een gedeelte als draaihout gebruiken en de rest als kachelhout.
Vanwege de conditie van de boom wordt alles brandhout.

IMGP8753.jpg

IMGP8754.jpg

IMGP8756.jpg

IMGP8757.jpg

IMGP8758.jpg

fritske

Nieuw lid
19 mei 2012
10
1
Dat is een flinke jongen. Vergunningen wel op orde?, volgens mij mag je een wilg niet zomaar kappen. Niet dat t mij wat uitmaakt hoor.

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
257
15
Of je een vergunning nodig hebt, hang van de gemeente af. Er zijn veel gemeentes waar je alle bomen mag kapen/zagen/rooien behalve die bomen die op een specifieke lijst staan.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.350
549
Prov. Groningen
Ik denk dat een wilg niet op een lijstje staat. Als er ergens een boom bestaat van dertien in een dozijn dan is het wel de wilg, welk soort dan ook.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
362
78
Oss
Ik denk dat een wilg niet op een lijstje staat. Als er ergens een boom bestaat van dertien in een dozijn dan is het wel de wilg, welk soort dan ook.

Lijst maakt niets uit.
Gaat juist om omvang en plaats waar hij staat.

Juist wel. Waarom omdat hij waarschijnlijk deel uitmaakt van een houtwal juist wel.
Daarnaast mag van maart tot juli vaak zoiets niet ivm broedseizoen.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.373
520
Over 3 maanden staat daar alweer een flinke bos takken op.
maar je het gelijk wat betreft de vergunning.
gelukkig is dat het probleem van de eigenaar niet van degene die hem op verzoek heeft verwijderd.

wilg brand overigens prachtig gelijkmatig maar is wel snel weg.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.252
659
Noord-Veluwe
@koffiedrinker heeft gedeeltelijk gelijk. Ook in onze gemeente is er een lijst van bomen die erin zijn opgenomen onder de noemer van "beschermd stadsgezicht". We hebben een zestal beuken van ruim 100 jaar oud die op die lijst staan. Daarnaast is er een algemene verordening die aangeeft dat voor bomen van een bepaalde hoogte of stamomtrek een voorafgaande controle is vereist. De uitkomst daarvan bepaalt of je een vergunning moet aanvragen of niet. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het overal zo is. Alleen wat de procedure in onze gemeente is.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
491
251
56
Luzy Saint Martin
Benieuwd hoe wilgenhout er uitziet in meubels of draaiwerk.
Ik ken het voornamelijk als stookhout, niet het beste stookhout maar geeft wel snel veel warmte.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.107
2.543
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja. De knecht die moest het hebben met populier klompen en liep rond de heel tijd met nat voeten Terwijl de boer in zijn wilgen klomp hield zijn voeten droog.
vanuit het klompen-oogpunt kende ik dit verschil niet
mijn grootvader had ook (voor de oorlog) 2 populieren - geen canada's - geplant
daarvan heeft hij nooit klompen gemaakt

op dit forum lees ik regelmatig wat over populierenhout
is dat dan eerder canada, wat na de oorlog geplant werd om snel (lucifer)hout te hebben ?

waarom lees ik hier zo weinig over wilgenhout ?
omdat dat in theorie om de 7 jaar geknot wordt ?

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.923
634
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wilgenhout is vrij lastig te bewerken. Nat wil het nog wel maar eenmaal droog is het heel vezelig en taai. Mede daardoor en doordat het heel zacht is kun je er weinig mee. Ik vond het als draaihout qua bewerken erg tegenvallen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.350
549
Prov. Groningen
Wij stoken veel wilg en populier in onze speksteenkachel. Snel veel warmte en dat wil je in zo'n kachel.
Je hebt er meer van nodig, maar na twee uur is de kachel dan ook klaar voor de rest van de dag.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.