wildkamperen in de Zwitserse alpen

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Na het maken van mijn eigen schaven en gereedschap heb ik nog een grote hobby,namelijk wildkamperen in de bergen.
Na 2 weken zwerven in de brenta dolomieten in Italië zijn we nog een weekje in de Zwitserse alpen geweest.We zaten daar
gemiddeld op 2400- 2500 meter,maar omdat er een koufront aankwam met sneeuwval hadden we besloten af te dalen en een
paar dagen in een hut te verblijven.Er is daar toen 20 cm sneeuw gevallen.Toen we bij de hut aankwamen vroeg de huttenwaard,
heb je geen problemen gehad?.Ik vroeg,hoezo?.Nou zegt hij,ik zie dat je honden bijhebt en er loopt hier een roedel wolven(15 wolven) die
wandelaars achtervolgt en er zijn zelfs al 2 honden gegrepen.( Ze hebben 2 volwassen koeien en een ezel gedood,dit is bewezen).Dit was wel even schrikken want een gezonde wolf zal de mens
normaal gesproken uit de weg gaan.Wij kamperen al 30 jaar in de bergen en we horen ook wel eens wolven huilen,maar nooit geen problemen gehad.
Er werd wel aangegeven dat er wolven liepen maar niet dat ze problemen veroorzaken,deze borden worden weg gehaald door DIERENVRIENDEN,
volgens de huttenwaard.Ze willen de veroorzakers aanpakken(3 jonge wolven en de vader) maar omdat de wolf beschermd is duurt dit lang,todat het goed mis gaat.
Al met al een spannende vakantie geweest en heb daar vandaan een mooi stukje hout meegenomen van een oude berg spar.
Dit wil ik verwerken in wat schaafjes die ik wil maken.
 

Bijlagen

  • DSC00539.JPG
    DSC00539.JPG
    168,1 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik dacht dat Nederlanders viespeuken waren, maar Duitsers kunnen er evenzogoed wat van - ik rij tegenwoordig 1 maal per week naar Keulen, en wat je daar op de snelwegen (met name A4) in de klaverbladen in de berm aantreft is werkelijk niet te filmen...
Ik ben internationaal chauffeur die wekelijks in de alpen zit,en ik heb een vuinisbakje bij die ik elke avond ergens leeg.In zwitserland zie je amper vuil maar in duitsland en oostenrijk zie je rotzooi genoeg.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Over de afgelopen 35 jaar ben ik met tussenpozen van soms enkele jaren met de rugzak in het noorden van Scandinavië aan de wandel geweest. Vroeger zag je werkelijk niets aan afval onderweg. Tot een jaar of 15 geleden. Toen begon je wel rotzooi tegen te komen. Nu zie je het in steeds grotere hoeveelheden en zelfs op de meest afgelegen plekken. En ik maar met mijn vuilniszakjes aan mijn rugzak rondlopen...

Helaas is de mens een ster in het verpesten van de dingen die hij zelf het mooiste vindt... :cry:

Gelukkig zijn er nog steeds mensen als @Handtools only die wel hun best doen alles net zo mooi achter te laten als dat ze het aantreffen. (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Mooi verhaal!
Hoe kom je aan eten tijdens het wildkamperen?
En drinken jullie uit een stroompje? En gebruik je dan een filter of gewoon zo?
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Mooi verhaal!
Hoe kom je aan eten tijdens het wildkamperen?
En drinken jullie uit een stroompje? En gebruik je dan een filter of gewoon zo?
Eten kun je meenemen in zakjes waar je warm water bij moet doen.Hier is ontzettend veel keus in.
Voor de eerste dag nemen we altijd een brood mee,maar onderweg kun je wel wat kopen bij een boer
of in een berghut.Wij zitten wel met de honden die moeten ook eten en dit is extra gewicht.Daarom lopen
we altijd een rondje van een dag of 5 en komen dan weer bij de auto om bij te vullen.Verder hebben we muesli repen en energie repen bij.Voor het water hebben we een filter maar in nood kun je het ook koken,dit is altijd goed maar kost veel energie en tijd.Zeker boven de 2000 meter.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Ik neem altijd een flinke voorraad gevriesdroogd eten mee en hardkeks. Water is in het noorden niet zo'n probleem. Zolang je maar stromend water neemt, dan is de kans op vervelende gevolgen nihil. (Nooit, maar dan ook echt nooit stilstaand water drinken zonder het eerst te koken!!!!) Wat wel kan gebeuren is dat je de eerste dag wat aan de dunne raakt als je niet tegen het hoge niveau van ijzer in het water kunt. Maar dat is qua gezondheid totaal geen probleem. Sommigen moeten hun ingewanden er gewoon even aan laten wennen. Gelukkig heb ik er zelf nooit last van gehad. Als ik naar andere plekken ga, dan neem ik een filter mee dat werkt als een soort handpompje en dat ook micro-organismen uit het water kan halen. Heel ver terug deed ik dat met zilvertabletten, maar zodra ik het me kon veroorloven heb ik zo'n filtertje gekocht. Nooit problemen mee gehad.

Toen ik nog een Leonberger had (die van mijn avatar) liet ik die zelf zijn eten dragen in een speciaal soort rugzak voor honden. Helaas zijn mijn huidige (adoptie)honden niet zover dat ik ze mee kan nemen, maar daar wordt wel aan gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Die van ons lopen normaal ook met hun rugzakjes,maar ze zijn nog jong en moeten er nog niks van hebben.
Wij hebben 2 bouviers en zitten nog vol streken,maar we hebben dat ras al 30 jaar en het komt helemaal goed.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ze hebben de probleem wolven afgeschoten,is nu afwachten wat de rest van het roedel gaat doen.
Blijven ze problemen veroorzaken willen ze het hele roedel weg hebben.(lees afschot)
Jammer,maar dit is een probleem roedel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.