Wiggle (kinder) stoel

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Goedendag,

Als hobby ben ik bezig een speelhoekje voor m'n dochter te maken, dat schiet inmiddels al aardig op. Nu wil ik de Wiggle Chair van Frank Gehry maken, maar in plaats van een massief kartonnen variant wil ik iets maken wat lichter en meer open is.

Bij deze de tekening:

wiggle stoeltje 2.pdf - Adobe Reader.jpg

Waarbij het idee is dat ik 2 x deze vorm uit 18mm MDF zaag, en dan precies recht tegenover elkaar gaatjes boor van 9 mm doorsnede (niet helemaal door uiteraard!). De gaatjes met 2 streepjes komt dan een stokje in, de overige gaatjes zijn hulpgaatjes voor het tekenen.

Nu de vraag:

Denken jullie dat het een stabiele constructie wordt wanneer ik met ca. 55 gelijmde stokjes beide zijdes aan elkaar wil bevestigen?

bij voorbaat dank
 

Bijlagen

  • wiggle stoeltje 2.pdf
    543,1 KB · Weergaven: 62

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zou de zijkanten opsplitsen in 2 lagen MDF. In de eerste laag gaatjes boren waar de stokjes in schuiven, en verlijmen. Daarna het geheel afdekken met een 2de laag mdf.

Maar geen idee of de 9mm stokjes het gewicht van een persoon kunnen dragen. Afhankelijk van de lengte van de spillen.
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Bedankt, dat is inderdaad een goed idee. Dan komen de gaatjes in ieder geval recht tegenover elkaar

Breedte wordt 30 cm (tis voor de kleintjes)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
9mm lijkt me niet toereikend. Wanneer je op de stoel gaat staan kan het gewicht van de persoon op één stokje komen. Daarbij treedt een buigend moment op waarvan ik je (zonder eraan gerekend te hebben) kan zeggen dat 9mm te krap is.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Je maakt je nu zorgen over de dikte van de spijltjes. Maar ik vraag me af, of de kronkelvorm sterk genoeg is als je die van mdf maakt. Ik kan niet goed uit de tekening opmaken hoe breed die meanderende strook is. Een laminaat van twee lagen op elkaar zal hier zeker een constructieve versterking betekenen. Zou een breedte van bv 35 mm voldoende sterk zijn?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je maakt je nu zorgen over de dikte van de spijltjes. Maar ik vraag me af, of de kronkelvorm sterk genoeg is als je die van mdf maakt. Ik kan niet goed uit de tekening opmaken hoe breed die meanderende strook is. Een laminaat van twee lagen op elkaar zal hier zeker een constructieve versterking betekenen. Zou een breedte van bv 35 mm voldoende sterk zijn?

Het zal vast doorbuigen maar het hoeft maar weinig te bewegen of de twee delen raken elkaar al.
Je zou het ook van een sterker materiaal als multiplex kunnen maken.
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Bedankt voor de reacties zover!

Ik ga gewoon de variant proberen met 2 x 18 mm MDF gelijmd tegen elkaar. De dikte (of hoogte, net hoe je het ziet) is 40 mm.
De stokjes zijn vrij sterk, heb het geprobeerd met een lengte van 30 cm en dan buigen ze iets, maar breken gaat moeilijk.

Zal laten weten of het werkt, of dat er toch sterker materiaal nodig is

fijne jaarwisseling alvast
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik denk dat het zal lukken, beetje flex zal er wel in zitten, dat is juist het leuke van die stoel.
Mijn ouders hebben tuinstoelen waarbij de zitting en rugleuning uit dit soort stokken bestaan. Deze hangen slechts met het uiterste puntje vast in een kader, en die houden het al vele jaren uit.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Mijn gevoel zegt me dat de gekrulde zijkanten van MDF niet in staat zullen zijn om de dynamische krachten op te vangen.
MDF heeft geen veerkracht en zal snel gaan scheuren.
Ik denk dat je die krul beter uit massief hout kan maken, bijvoorbeeld Essen.

En dan daarbij rekening houden met de richting van de nerf in het hout.
Misschien zelfs uit verschillende stukken maken en als een laminaat verspringend aan elkaar lijmen.

Groeten, Raymond
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Je zou ook 2 lagen buig mdf kunnen nemen en die met de opengezaagde kant tegen elkaar in de de goede vorm kunnen plakken zodat het meer op het origineel lijkt. De bochten om een stuk pvc pijp buigen b.v. Het is even uitvogelen om de 2 delen goed te verlijmen, maar ik heb nog 2 van die platen staan en deze post brengt me op een leuk idee. Heb de platen ooit gekocht om een Brilly tafeltje te maken, maar dat is er nooit van gekomen.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.