Wiebel stoel herstellen

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Goedenavond, ik ben bezig met een projectje om 6 midcentury eetkamerstoelen te repareren, de verbindingen zijn slecht waardoor de stoelen wiebelen. Er is mij geadviseerd eerst de stoelen uit elkaar te halen om daarna de verbindingen schoon te maken en weer in elkaar lijmen. De verbindingen zijn gemaakt met meerdere beukenhouten deuvels met een diameter van 10 mm of 12 mm.
Ondanks dat ze wiebelen zijn de stoelen niet gemakkelijk uit elkaar te halen. Spreiden met lijmklemmen of uit elkaar tikken met een rubberen hamer had niet het gewenste resultaat. De eerste eetkamerstoel die ik uit elkaar wilde halen heb ik bevochtigd met water en verwarmd met stoom, maar dat werkte niet goed en er braken een paar deuvels. De verbindingen van de tweede eetkamerstoel heb ik op advies met brandspiritus en een injectienaald behandeld wat best goed werkte. De stoel is gedemonteerd waarbij er geen deuvels braken maar steeds slechts aan 1 kant zijn los gekomen.
Hier gaat mijn vraag over. Als ik deze deuvels er vervolgens probeer uit te trekken, breken ze af en moet ik ze uitboren wat ik best lastig vind. Het lijkt mij handiger om de vaste deuvels te laten zitten en wellicht met lijm vaster te zetten. Daarvoor dacht ik de volgende lijm te gebruiken:
Veritas® Stoel Doctor Pro ( Veritas Tools - Other Products - Chair Doctor Glue)
Wat denken jullie, is dit een goede oplossing?
Gr. Yvo
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Goedenavond, ik ben bezig met een projectje om 6 midcentury eetkamerstoelen te repareren, de verbindingen zijn slecht waardoor de stoelen wiebelen. Er is mij geadviseerd eerst de stoelen uit elkaar te halen om daarna de verbindingen schoon te maken en weer in elkaar lijmen. De verbindingen zijn gemaakt met meerdere beukenhouten deuvels met een diameter van 10 mm of 12 mm.
Ondanks dat ze wiebelen zijn de stoelen niet gemakkelijk uit elkaar te halen. Spreiden met lijmklemmen of uit elkaar tikken met een rubberen hamer had niet het gewenste resultaat. De eerste eetkamerstoel die ik uit elkaar wilde halen heb ik bevochtigd met water en verwarmd met stoom, maar dat werkte niet goed en er braken een paar deuvels. De verbindingen van de tweede eetkamerstoel heb ik op advies met brandspiritus en een injectienaald behandeld wat best goed werkte. De stoel is gedemonteerd waarbij er geen deuvels braken maar steeds slechts aan 1 kant zijn los gekomen.
Hier gaat mijn vraag over. Als ik deze deuvels er vervolgens probeer uit te trekken, breken ze af en moet ik ze uitboren wat ik best lastig vind. Het lijkt mij handiger om de vaste deuvels te laten zitten en wellicht met lijm vaster te zetten. Daarvoor dacht ik de volgende lijm te gebruiken:
Veritas® Stoel Doctor Pro ( Veritas Tools - Other Products - Chair Doctor Glue)
Wat denken jullie, is dit een goede oplossing?
Gr. Yvo
Deuvels die vast zitten kun je het best ondermaats uitboren om het gat niet te beschadigen. Daarna van binnenuit voorzichtig uitsteken.
 
J

j1eke

Guest
Als je zelf de spuit al hebt kun je ook gewoon wat houtlijm verdunnen met water tot het erdoor kan en dat inspuiten of evt epoxy gebruiken. Een echte injectienaald is waarschijnlijk te dun, maar met plastic spuitjes of een iets dikkere metalen naald gaat het wel, heb ik het al vaak genoeg gedaan.
Maar uiteindelijk maak je hetzelfde als de set van veritas, dus als je die makkelijk kunt krijgen kun je daar ook voor gaan.

Als alle verbindingen weer vastzitten worden ze ook gelijker belast. Maar de lijmverbinding aan de kant waar de deuvel nog vastzit is dan natuurlijk wel wat zwakker dan de nieuw gelijmde als je ze niet loshaalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.