Wie zelfbouw keuken gemaakt?

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
223
5
Sliedrecht
Vraag,, wie heeft er een keuken zelf gemaakt met paneel deuren ?

Ik wil een keuken maken maar wil daar heel graag in contact komen met zelf bouwers , liefst met massief hout maar niet noodzakelijk .

Bedankt alvast groet Robert

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.497
3.845
Wat wil je precies weten? Ik heb ze van hout en van mdf gemaakt. Wil je de deurtjes met pen en gat maken of met een freessetje? Vlakke panelen of bossing? Wat voor bossing?

• Leuk
Waarderingen: conectra

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.497
3.845
Niet iedereen . Je kan corpussen prima van vloerdelen maken. Deurtjes trouwens ook. Ik heb zo 12 meter bovenkastjes in mijn werkplaats hangen. Alleen de knopjes zijn gekocht.

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
223
5
Sliedrecht
Vraag,, wie heeft er een keuken zelf gemaakt met paneel deuren ?

Ik wil een keuken maken maar wil daar heel graag in contact komen met zelf bouwers , liefst met massief hout maar niet noodzakelijk .

Bedankt alvast groet Robert

hier even wat voorbeelden ,, zit zelf aan Americaans grenen te denken vanwege nagenoeg grote knoesten ..

IMG_5461.jpgIMG_5465.jpg

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
223
5
Sliedrecht
Wat wil je precies weten? Ik heb ze van hout en van mdf gemaakt. Wil je de deurtjes met pen en gat maken of met een freessetje? Vlakke panelen of bossing? Wat voor bossing?
paneel deurtjes denk ik zonder bossing wel een kraal in de lijst van de deur,, zoals te zien op de foto die ik er bij gedaan heb.
deurtjes wil ik met frees maken ik heb inmiddels een collectie Festool vrezen waar je dit zou mee kunnen maken volgens Festool

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.497
3.845
IK heb zo'n keuken van mdf gemaakt. Zou ik niet meer doen. Maar lastig te veranderen zonder een nieuw terrazzo blad te storten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.497
3.845
Je hebt alleen een freessetje voor keukendeurtjes nodig. Met het gewenste profieltje. En een goede opstelling om de kopse kanten van de boven en onder regel haaks te frezen. Ik heb daar een schuiftafeltje voor gemaakt met 2 ladengeleiders.

• Leuk
Waarderingen: mink en conectra

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
654
1.032
Zuid West Drenthe
Keuken blokken heb ik gemaakt van 18mm vuren panelen.
Op dit moment ben ik bezig met massief iepen deurtjes.
Ik zal wel even foto's maken.
Zelf kijk ik niet zo nauwkeurig naar noesten, kleurverschillen, tekening en soms zelfs scheuren.
Zie ik zelf als meerwaarde, maar dat is persoonlijk.
Hout mag van mij ook best werken.
In het verleden regelmatig keukenfrontjes van grenen en eiken gemaakt.
Is allemaal prima te doen.
MDF ben ik geen voorstander van om verschillende redenen.

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
223
5
Sliedrecht
Keuken blokken heb ik gemaakt van 18mm vuren panelen.
Op dit moment ben ik bezig met massief iepen deurtjes.
Ik zal wel even foto's maken.
Zelf kijk ik niet zo nauwkeurig naar noesten, kleurverschillen, tekening en soms zelfs scheuren.
Zie ik zelf als meerwaarde, maar dat is persoonlijk.
Hout mag van mij ook best werken.
In het verleden regelmatig keukenfrontjes van grenen en eiken gemaakt.
Is allemaal prima te doen.
MDF ben ik geen voorstander van om verschillende redenen.
Eens ,, voor mij mag het uiteraard ook best wel wat leven in zitten ..
Waarom van vuren panelen en geen multiplex platen het frame maken ? Zit daar namelijk over te denken, en dan van grenen of vuren raamwerk maken wat er haaks op gaat waar de deurtjes in komen .

Ik hoor verschillend over mdf,,, ben er zelf niet zo gek op , maar dat komt meer omdat ik ook nooit spaanplaat zou gebruiken en daar lijkt het op qua gevoel ;)..

Maar goed de voorstanders zeggen dat werkt niet en trek nooit kom

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.457
558
wil je echt raamwerken maken ?
dat systeem sluit helemaal niet meer aan bij de keukenapparatuur die er ongetwijfeld ook in moet.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
654
1.032
Zuid West Drenthe
Eens ,, voor mij mag het uiteraard ook best wel wat leven in zitten ..
Waarom van vuren panelen en geen multiplex platen het frame maken ? Zit daar namelijk over te denken, en dan van grenen of vuren raamwerk maken wat er haaks op gaat waar de deurtjes in komen .

Ik hoor verschillend over mdf,,, ben er zelf niet zo gek op , maar dat komt meer omdat ik ook nooit spaanplaat zou gebruiken en daar lijkt het op qua gevoel ;)..

Maar goed de voorstanders zeggen dat werkt niet en trek nooit kom
MDF is strak en er zit voor mijn gevoel geen leven in.
Daarnaast is het gevoeliger voor vocht (reken maar dat het dan wel werkt) en is het ook nog eens bijna niet te hergebruiken.
Zelf vind ik het ook onprettig bewerken met veel stofontwikkeling.

Multiplex is al een stuk beter dan MDF, maar ook dat vind ik in het eindresultaat veel te strak. Massief leeft en zit vol verrassingen, is prettig te bewerken en heeft echt uitstraling.
Als ik een massief paneel verlijmt en verwerkt heb zie je vaak een lichte glooiing door de werking in het hout, dat hoort er gewoon bij.

Dit is allemaal mijn eigen zienswijze natuurlijk en moet je niet al te zwaar aan tillen.
Wel denk ik dat door al die strak gespoten of met folie bespannen spaanplaat meubels de gemiddelde consument onrealistische verwachtingen van massief hout heeft ontwikkeld.
Gelukkig hoef ik daar geen rekening meer mee te houden en kan ik tegenwoordig maken wat ik zelf wil:)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.