Dat zal ongetwijfeld zo zijn, in oost Europese kasten zie je dat veel, als je goed kijkt zie je het ook op de foto. Vaak is het eigenlijk niet eens fineer te noemen maar zijn het dunne plakjes van 4 a 6 mm dik die op een wat dikkere plank gelijmd zijn. De "dunne-plankjes-methode" was vroeger misschien makkelijker toe te passen in een fabrieksmatig proces dan fineer, althans daar ga ik van uit. Ik zou geen andere reden weten, qua houtverbruik is het minder voordelig natuurlijk. Voor hetzelfde geld is het in de kast op de foto gewoon dunne fineer hoor, das niet te zien.
In de jaren dertig van de vorige eeuw stonden er vooral in Tsjecho-Slowakije al grotere meubelfabrieken die dit soort meubels in serie fabriceerden. Over het algemeen van goede kwaliteit trouwens, niks mis mee. Stijl Jugendstil en Art Deco, in delen uit elkaar te halen. Ikea was echt niet de eerste

Ze werden door heel Europa geëxporteerd en veel van de antieke meubels die nu in Frankrijk en Duitsland op de antiekmarktjes en brocantewinkeltjes te koop staan zijn afkomstig uit die fabrieken. In Nederland en België vind je ze minder, waarom weet ik niet.
Maar, fineer of geen fineer, is het noten?
Groet, Rob.