Wie weet iets meer over deze beitel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Vandaag een partij gebruikte houtdraaibeitels opgehaald. Ik had alleen de foto gezien en wist meteen dat dit geen houtdraaibeitel was. Het handvat deed mij vermoeden dat het een klein schietbeiteltje zou kunnen zijn. Nu ik de beitel hier heb moet ik dat toch herzien. Het is een nooitgedagt beitel. Ziet er nog geen eens zo oud uit. Grof geslepen/afgewerkt Wie weet er iets meer over? Hou oud en welk type? beitel is 6.6mm breed.
20240108_152420.jpg
20240108_152424.jpg
20240108_152441.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Het lijkt erop dat het een door iemand voor een specifiek doel vernaggelde gewone beitel is. Zie de asymmetrische aanzet & de deels weggevallen aanduiding. De facetten zijn ook minimaal, wat er op doodt dat de maker het minimale heeft gedaan om zijn/haar doel te bereiken. (Maar ik kan het ook helemaal mis hebben… Komt vaker voor.)
 
  • Leuk
Waarderingen: 0nn0

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Inderdaad was mijn eerste gedachte een schietbeitel. De handvatten van schietbeitels zijn (naar mijn weten)
een stuk groter dan die van gewone beitels. Dit handvat is kleiner. Het zou natuurlijk kunnen dat deze beitel vermaakt is. Maar waarom zou je een schietbeitel naar 6.6 mm slijpen als een 6mm beitel gewoon verkrijgbaar is. Het komt bij een bedrijf vandaan wat fluiten maakte (prijs 3000 per stuk) er is nog steeds veel speciaal gereedschap. Hierdoor blijf ik twijfelen. Terwijl het wel op een schietbeitel lijkt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ah, een verslepen beitel om het labium van een blokfluit te snijden. Ik denk inderdaad oorspronkelijk een gewone (schiet)beitel geweest. Vandaar ook die 6.6 mm - dat zal de vereiste breedte van het venster geweest zijn. Ik neem aan dat het om blokfluiten ging - ik kan me geen toepassing van een rechte beitel voorstellen bij de bouw van dwarsfluiten (of traverso's).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Is geen vermaakte beitel , ik heb ook deze beitel van Nooitgedagt maar dan in 9 mm .
Uit het boek van Nooitgedagt , jouw maat staat er niet bij .

Groeten Willem
Bekijk bijlage 139655
Topper je doet de naam willem eer aan. En 1/4 zit dichter bij de 6.6 dan 6mm Zou dan nog een verslepen vermoorbeitel kunnen zijn. Weet jij nog uit welk jaar deze is? Kan wel vragen uit welk jaar jouw catalogus is maar dat zegt niet zoveel over de leeftijd. Ik heb dit model nog niet eerder gezien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.163
2.628
Zo te zien hebben ze een 3/8 beitel naar 6,6mm geslepen. 1/4 ofwel 6,35 mm naar 6,6 mm slijpen lijkt me een uitdaging.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.030
370
Alphen aan den Rijn
De maten van Nooitgedagt waren niet zo precies , ook de stempels staan er niet altijd goed op .
Deze beitels werden zonder heft verkocht en kon je er zelf bij kopen .
Waarschijnlijk zal jij de 1/4" hebben en ik de 3/8" , mocht je hem willen verkopen zeg je het maar .

Willem
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
66
7
Oss
Inderdaad was mijn eerste gedachte een schietbeitel. De handvatten van schietbeitels zijn (naar mijn weten)
een stuk groter dan die van gewone beitels. Dit handvat is kleiner. Het zou natuurlijk kunnen dat deze beitel vermaakt is. Maar waarom zou je een schietbeitel naar 6.6 mm slijpen als een 6mm beitel gewoon verkrijgbaar is. Het komt bij een bedrijf vandaan wat fluiten maakte (prijs 3000 per stuk) er is nog steeds veel speciaal gereedschap. Hierdoor blijf ik twijfelen. Terwijl het wel op een schietbeitel lijkt.

Is bij een schietbeitel het staal ook niet veel dikker. Weet nog op school die was 15 mm dik of hoogte en erg smal ( 6,6 mm ) Hoor ik net
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Het blijkt een hak of vermoor beitel te zijn . Zie post #8 Mijn eerste gedachte had alleen een foto gezien waar veel meer gereedschap op stond. En ja een schietbeitel is veel dikker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.