Wie o wie weet dit te benoemen

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
437
330
Schouwen-Duiveland
Hallo allemaal. Ik heb een behoorlijk aantal balkjes waarbij de houtsoort niet van weet. Ik neigde in eerste naar beuk maar dat is het weer niet helemaal als ik er andere beuk naast leg.
Zit een stempel op de kopse kant maar geen idee of daar de houtsoort uit te halen is.

IMG_2039.jpegIMG_2040.jpegIMG_2041.jpegIMG_2042.jpegIMG_2038.jpeg

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
182
126
Zuid Holland
Die stempel geeft aan dat het "fumigated wood" is volgens ISPM 15 standaard, die is bedoeld om verspreiding van ziektes en plagen tegen te gaan bij internationaal transport. De codes zeggen weinig over de houtsoort, wel over waar en hoe het behandeld is. KR staat voor Zuid Korea en MB voor een behandeling met methylbromide (of broommethaan).

Hout met deze stempel word vaak gebruikt voor verpakking of stuwhout bij internationale transporten. Vaak pakt men goedkoop hout wat lokaal voor handen is, ik zou verder zoeken in de categorie Koreaanse bomen.

Laatst bewerkt:

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
437
330
Schouwen-Duiveland
Het is wel heel erg bleek Padouk dan. Ik had nooit in die richting gezocht. Nu op Andaman padoek gezocht en zie idd wel wat gelijkenissen maar ik kon geen foto's tegen van zulk bleek andaman padouk......... Kortom ik ben nog niet helemaal overtuigd dat het Adaman Padouk is.

Raadsel blijft. Wel mooi hout na schaven. Ik heb er een 120 stuks van liggen dus ik kan er wel wat projectjes mee maken hahahahahahaha

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.394
1.257
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
mogelijks
bij de houthandel zie ik ze controleren of het padoek is door er op te krassen, zodat de kleur die het vóór blootstelling aan de zon heeft, weer opduikt
maw diep bruinrood
Dat geldt specifiek voor Afrikaans padoek (Pterocarpus soyauxii) wat Jaap ook al aanhaalt, maar er zijn veel meer soorten, de meeste niet met zulke sterke (en sterk verlopende) kleuren. Zelfs het vroeger populaire Amboyna burl (tegenwoordig zie ik het niet zo vaak meer langs komen) is niets anders dan een 'wortelknol' (burl) van een padoeksoort... Het heeft overigens net als afrikaans padoek een kenmerkende, niet onaangename geur.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.394
1.257
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
was het nog maar de geur
bij zagen en schaven bleek de padoek mijn ademhaling sterk te belagen
Ja, dat kan inderdaad. Ik heb er tot nog toe geen last van (afkloppen), net als dat ik tot nog toe geen overgevoeligheid voor epoxy heb ontwikkeld - maar het kan allemaal zomaar gebeuren. Net als dat ik inmiddels 40 jaar geleden ineens zwaar overgevoelig werd voor graspollen. Het is inmiddels langzaam teruggelopen tot 'achtergrondhindernis' maar het begin was plotsklaps en heftig ;-)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.