Wie in Noord Holland kan voor mij 2 sprayrails bouwen of mij hiermee helpen?

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Hallo,

Al een klein jaar ben ik met de restauratie van een speedboot bezig. (zie topic: https://www.woodworking.nl/showthread.php?28085-Restauratie-Boesch-510)

Nu is het niet haalbaar de sprayrails te restaureren, ze zijn te slecht en passen (door eerdere werkzaamheden) gewoon niet mooi. Ik heb echter geen idee hoe ik deze moet maken en daarom wil ik het laten doen of hulp krijgen van iemand die hier wel raad mee weet.

De moeilijkheid zit hem ondermeer in het feit dat de romp van de boot van \ naar / verloopt, plus het feit dat er natuurlijk een ronding in zit. Materiaal is mahonie, lengte ca 175cm.

Wie zou mij kunnen helpen? Vanzelfsprekend niet gratis!

360.jpg

Bestaande sprayrail.

360.jpg


360.jpg
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Speedboten zijn meestal heel licht en relatief slap gebouwd, om gewicht te besparen. Het is dus goed om de sprayrails spanningsvrij te monteren.

Zorg voor een plank van de goede dikte en lengte, en een breedte die voldoende is om de bocht er uit te zagen.
Maak twee steuntjes naast de boot waarop je plank legt, precies op de goede hoogte en in de goede hoek.
Meet hoe breed de grootste opening is tussen de plank en de boot.
Maak een blokje op die breedte (formaat luciferdoosje of zo).
Teken met dat blokje de lijn van de boot over op de plank, aan de onderkant en aan de bovenkant (zorg ervoor dat de plank al die tijd niet verschuift!). Dan ontstaan de exacte zaag/schaaflijnen. **

De buitenkant en de tapse profilering kun je later vormen.

Succes!
Wim.

**De purist zal kunnen opmerken dat er door de kromming van de boot geen sprake is van een zuivere translatie. Maar die afwijking zal hier door de geringe kromming niet groter zijn dan enkele tienden van een millimeter, dus verwaarloosbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.