Wie heeft er verstand van click-PVC vloeren?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik dus niet :) sterker nog, ik heb nog nooit een laminaat vloer gelegd, en nu heb ik mezelf op de hals gehaald om over de gehele bovenverdieping van onze nieuwe woning uit begin jaren 50 een visgraat click-pvc vloer te leggen. Ik heb wel eens een wandje visgraat betegeld, en met 2 rechterhanden en perfectionisme zou ik een heel eind moeten kunnen komen (hoop ik). Maar nu komt het: ik heb gisteravond de gehele bovenverdieping met een laser gecontroleerd op hoogte verschillen, en de kamers lijken iets af te lopen van de wanden naar het midden. Dit is maximaal 15mm over een afstand van 2 meter. Ga ik hier problemen mee krijgen? het moet niet zo zijn dat ik de verbindingen kapot ga lopen.

Daarnaast heb ik met een rij (de makita lineaal) gecontroleerd op korte bobbels/oneffenheden, maar dat valt mee. In 1 kamer zitten wat lijmresten, dus het lijkt mij niet onverstandig om sowieso gebruik te maken van een ondervloer die wat oneffenheden kan wegwerken. Dit komt me ook beter uit voor de aansluitingen onder de deuren/kozijnen (waar ik de dorpels wil verwijderen). Of zorgt een extra ondervloer voor een grotere 'holle' ruimte onder de vloer en daardoor voor een holler geluid? dat vind ik vaak het nadeel van laminaat vloeren: het neppe geluid als je erover loopt...

De vloer die ik op het oog heb is een 'silent rigid click' systeem, met een 'SRC' onderlaag (welke op een kaarsrechte vloer zonder extra ondervloer gelegd zou kunnen worden). de planken zijn 15x60cm.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik heb in de keuken, hal en woonkamer click-PVC van Flexxfloors. In de woonkamer houten vloer + ondervloer, de rest koud op het beton.

Met die ondervloer die ik heb (van dat geperste houtachtige spul, behoorlijk dikke platen, van de Gamma) willen de verbindingen lastig klikken, omdat de ondervloer een beetje veert. Er springt regelmatig een kopse kant los.

Hou ook rekening met invallend zonlicht, in de keuken (waar een donkere vloer ligt) zet de boel soms plaatselijk zo ver uit dat het omhoog gaat staan (meer dan genoeg ruimte gehouden). Zal misschien op de verdieping minder een probleem zijn.

Het beschadigd ook sneller dan laminaat.

Al met al had ik liever een laminaatje gelegd in de woonkamer.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb gelijmd PVC. Maar daar zit een spiegelgladde egalisatie onder. Ik denk zomaar, mede om wat JochemK hierboven schrijft, dat dat ook wel echt nodig is.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wij hebben sinds 1 1/2 jaar een click pvc vloer van COREtec; een groot drama.
Volgens de leverancier hoefde de betonnen vloer niet geëgaliseerd te worden omdat het click-pvc een onderlaag had van 1 - 2 mm kurk die oneffenheden zou opheffen. Gaandeweg het leggen kwam hij erachter dat er grotere oneffenheden bleken te zijn. Om dit te compenseren ging hij de boel hier en daar opvullen met strookjes karton van de verpakking. Na het leggen was het een prachtige vloer geworden.
Echter na een half jaar begonnen er problemen op te treden. De toplaag (de pvc-laag dus) begon hier en daar los te laten van de onderlaag. Dit gemeld bij de leverancier die gelijk het product de schuld gaf als zijnde een fabricagefout. Na maanden van getouwtrek waarbij eerste de importeur er nog bij geweest is en laterna nog iemand van een of ander onafhankelijk bureau kreeg de leverancier/legger de schuld. Hij had de vloer moeten egaliseren.
Uiteindelijk heeft de leverancier de hele aankoopsom (incl. leggen, plinten) moeten terugbetalen. Ik heb er ook nog kunnen uitslepen dat de schade aan stuc- en schilderwerk die eventueel zou kunnen ontstaan door het verwijderen van de plinten ook nog (vooraf) betaald werd.
Begin oktober wordt de vloer eruit gehaald en een nieuwe gelijmde pvc vloer gelegd, uiteraard na eerst het beton goed geëgaliseerd te hebben.

Dus bezint eer ge begint.
 

palmboomgeert

Nieuw lid
24 feb 2020
23
9
ik kan zeker aanraden om de leginstructies van de leverancier te volgen. Ik werk zelf voor een gekend merk click vinyl en kan meegeven dat een groot deel van klachten veroorzaakt wordt door niet correcte installatie.
grootste redenen:
niet egaliseren: teveel hoogteverschil zorgt voor een clickverbinding die onder stress staat waardoor deze zal breken. 15mm over 2 meter is teveel. Indien je een verkoper krijgt die het tegendeel beweert zou ik weglopen of deze laten plaatsen onder zijn verantwoordelijkheid.
verkeerde ondervloer: de goedkoopste zal wel goed genoeg zijn is een verkeerde redenering. ieder type heeft zijn specifieke ondervloer.soms is deze zacht, soms moet deze hard zijn om de clickverbinding te ondersteunen.
niet zwevend monteren: zoals hierboven reeds aangehaald, als je een clickvloer volledig vastzet dan kan deze niet uitzetten bij temperatuurschommelingen en zal deze opsteken, of bij krimtzal deze breken op de korte kanten. Soms wordt een vloer bewust vastgelegd(met silicone opspuiten tegen de plinten zodat er geen water tussen kan is een veel voorkomende fout. Soms wordt deze onbewust vastgezet door zware meubels langs beide kanten van de kamer te plaatsen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hier op de verdieping en zoldervloer ook een coretec pvc kliklaminaat voer. Vakkundig gelegd (dus niet door mij :) ). Blij met de keus, niet in de laatste plaats om dat het minder geluid maakt, watervast is (schoonvader had de verwarming niet goed gemaakt en dus stond er 16m2 blank op de verdiepingsvloer).

Op zich houd de vloer zich goed maar is gevoeliger voor krassen dan het gebruikelijke laminaat. Op zolder is de ondervloer (hout) niet zo stijf als ik had gewild en ligt de pvc vloer ook nog op een soort folie. Wanneer je over de vloer loopt geeft deze dus wat mee maar dat ligt dus niet aan de pvc vloer.

Kun je prima zelf leggen denk ik mits de ondervloer “vlak” is.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Verkijk je trouwens niet op dat egaliseren, het is volgens 'de norm' blijkbaar toegestaan / binnen de marge wanneer er plaatselijk hoogteverschillen tot 4mm zijn. (Dat je tafel dan wiebelt wanneer 1 poot toevallig in een kuil staat is niet het probleem van de aannemer, want 'het mag van de norm')

Over dat pvc nog, ik heb ook (klik) pvc op de trap, dat was veel dunner en flexibeler dan wat er op de vloer ligt, laat zich makkelijker snijden ook. Dat harde stugge spul moet je breken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Bij mijn dochter is vorig jaar pvc laminaat gelegd. De vloerenlegger wilde alleen leggen als de vloer geegaliseerd werd. Tijdens het leggen kwam hij er achter dat een deel van de vloer anders gecoat was dan de rest van de partij. Fabriek erbij en de boel is keurig opgelost.
Alleen als je veel ervaring hebt met egaliseren kan je het doen.
Ik zou het laten leggen of anders gewoon laminaat nemen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Kijk, dat zijn nog eens adviezen waar ik wat mee kan! Ik ga hier ook eens over in gesprek met mijn leverancier, en ga meteen eens vragen wat de prijs wordt als zij hem egaliseren & leggen. Plak-pvc is volgens mij sowieso goedkoper dan klik, dus dan kan het verschil onder aan de streep wellicht nog meevallen, zeker gezien ik daar zelf vele avonden mee bezig zal zijn (al is dat niet perse een straf).

ik was overigens in de veronderstelling dat pvc harder/slijtvaster was dan laminaat... Dat is waarom mijn keuze is gevallen op klik-pvc ipv klik-laminaat.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Misschien ben ik te veeleisend maar als de verkoper al zegt "zet geen meubels op je vloer want als dan de zon erop schijnt springt de boel uit elkaar" (beetje vrij vertaald maar daar komt het wel op neer) dan zou ik naar een andere oplossing kijken. Mijn vloer mag door de zon beschenen worden en ik ben zelfs vrij om de meubels te plaatsen waar ik wil!
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Scheppie

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Hier hebben we Coretec liggen in de woonkamer. Zelf de vloer geslepen zodat deze al zoveel mogelijk glad was, en daarna laten vloerverwarming laten infrezen. Zelf daarna alles afgesmeerd, en vervolgens laten egaliseren en de PVC laten leggen. Normaal leg ik laminaat zelf, maar dit zijn heel grote afmetingen en er waren wat lastige hoeken. Een paar keer verkeerd zagen en de vierkante meters vliegen erdoor, wat ook gewoon geld kost. Bovendien was mijn inschatting dat met het leeglopen, weghakken van de oude tegelvloer en alles voorbereiden ik toch wel genoeg werk zou hebben.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Er zijn soorten egaliser die heel dun uitlopen en jouw vloer waarschijnlijk wel vlak kunnen maken.
Zelf hebben we afgelopen jaar op de nieuwe vloer van de oude koegang een klik pvc vloer van Quick-step gekregen. Laten doen en het resultaat is erg mooi geworden. Bovengenoemd merk is erg krasbestendig naar het blijkt, is nog als nieuw.
558.JPG
559.JPG
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Onze vloerenman komt vanavond de situatie even ter plekke bekijken. Dat is het voordeel van lokaal kopen :) Hij gaf ook aan dat de vloer wel enigszins vlak moet zijn vanwege de garantie, maar dat er wellicht mogelijkheden waren om wat op te vullen. Hoe hij dat voor zich ziet hoor ik vanavond. Alles laten egaliseren en vervolgens door hen met plakpvc laten leggen komt op ongeveer €70,- per m2, en dat is toch wel ongeveer het dubbele van wat ik kwijt hoopte te zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Onze vloerenman komt vanavond de situatie even ter plekke bekijken. Dat is het voordeel van lokaal kopen :) Hij gaf ook aan dat de vloer wel enigszins vlak moet zijn vanwege de garantie, maar dat er wellicht mogelijkheden waren om wat op te vullen. Hoe hij dat voor zich ziet hoor ik vanavond. Alles laten egaliseren en vervolgens door hen met plakpvc laten leggen komt op ongeveer €70,- per m2, en dat is toch wel ongeveer het dubbele van wat ik kwijt hoopte te zijn...

En als ie nou eens half werk levert? Is het dan 35,-?

Vooral goed rondvragen en kijken waar je het meeste risico kunt wegleggen voor het minste geld en anders (durf ik dat te zeggen?) heeeeeel donkergrijs? (RAL 9004)
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Nouja het alternatief is in plaats van plak voor click-pvc te gaan en deze zelf te leggen(zoals initieel de bedoeling was), dan krijg ik de vloer voor ongeveer €45,- per meter (oké, niet helemaal de helft van die 70 :)). Maar ik wacht even af wat hij zegt over hoe ik de vloer dan op moet vullen en in hoeverre de garantie blijft bestaan bij het zelf leggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.