Whitteling? Cadeaupakket: wat nodig?

Anse.p

Nieuw lid
25 aug 2025
2
1
Antwerpen
Hallo!

Mijn lief is bijna jarig en ik wil graag een pakket voor hem samenstellen.
We waren in een winkel waar hij de houten dieren van Ostheimer etc zag & hij zei toen dat hij dat graag zelf wilt maken. We maakten al een aantal keer houten lepels waar hij best goed in was.

Maar dus: wat zijn must haves voor in het pakket? Welke materialen, online cursussen, boeken, gekleurde kindvriendelijke beits, …

Alvast bedankt!

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
695
333
Het Groene Hart
Ik zou liever een tegoedbon of een envelop met inhoud krijgen dan een stuk gereedschap wat iemand anders uitgezocht heeft, maar ik ben natuurlijk niet jouw lief...

Misschien voorstellen om samen naar een winkel te gaan waarbij jij je beurs meeneemt?

• Leuk
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.042
983
Enschede
ingoogni.nl
Wat ik me herinner komen de starter kits met drie messen, maar met twee kom je al een heel eind. Een lange ca. 8 cm en een korte <6 cm . Slijpspullen en een goede handschoen.

Edit: een mes met een gebogen lemmet, de snijdende zijde, snijdt makkelijker

Laatst bewerkt:

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
84
63
Oosterbeek
Hallo!

Mijn lief is bijna jarig en ik wil graag een pakket voor hem samenstellen.
We waren in een winkel waar hij de houten dieren van Ostheimer etc zag & hij zei toen dat hij dat graag zelf wilt maken. We maakten al een aantal keer houten lepels waar hij best goed in was.

Maar dus: wat zijn must haves voor in het pakket? Welke materialen, online cursussen, boeken, gekleurde kindvriendelijke beits, …

Alvast bedankt!
Ostheimer werkt vrijwel uitsluitend met elzenhout, lintzagen en verschillende typen messen, maar voor het afhoeken van de figuren heeft Ostheimer zelf een schuur gereedschap ontwikkelt die heel veel lijkt op een lamellen schuurrol, zo'n standaard schuurelement voldoet ook prima, maar wel in verschillende korrelgroftes.
Voorbeelden te over op Ostheimer.de

Soms gaven ze bij serieuze winkels ook wel demonstraties..., werkelijk prachtig om te zien hoe daar gewerkt wordt.

• Leuk
Waarderingen: jaap

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
553
278
61
Wetteren, Belgie
Ik kreeg ooit een dergelijk setje als vaderdag. Niet de allerbeste kwaliteit maar wel leuk en luxueus om te krijgen. Je hebt alles om te starten, behalve hout. Daar zou ik lindenhout aanraden. Ideaal om mee te beginnen.
Als hij de smaak te pakken krijgt, kan hij messen bijkopen van 'betere' merken als Pfeill of Kirschen. Maar ook met een starterset kan je prachtige dingen snijden. Messen goed scherp houden en met geduld werken. Een handschoen vind ik onhandig en heb ik nooit gebruikt.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
934
377
RegioRotterdam
Ik kreeg ooit een dergelijk setje als vaderdag. ...
Zo heb ik er ook een. Dat lederen mapje ziet er mooi als kadootje maar is onhandig in het gebruik. Messen krijg je er of lastig uit of ze rollen er vanzelf uit. Het stropleertje wordt smerig en je moet er een plankje bij hebben. Een stoffen rolfoudraal met ruimte voor uitbreiding en voor het wetten een 'paddle' in een apart hulsje is veel handiger.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.530
352
Torhout, België
Ik zou eerder 1 mesje cadeau doen ipv een setje. Met dit mes kun je niet verkeerd zitten:
Dan nog een goeie slijpsteen erbij, als hij dat nog niet heeft. Een strop maak je beter zelf met een reststukje leder op een houten plankje. Het polijstkrijtje kun je er ook bij geven:

John1969

Post veel
10 jul 2023
966
574
‘s-Hertogenbosch
Gezien dat je uit Antwerpen komt zou je eens bij https://www.willyvanhoutte.com/nl/beginnen-met-houtdraaien/?setLang=true
Kunnen kijken, best interessante site.
Let wel op, met gereedschap heb je snel dubbel of net niet het juiste.
Advies, koop een begin set en breid het uit met waar behoefte aan is… door het opdoen van ervaringen groeit de behoefte. Inderdaad oriënteren is niet verkeerd maar samen gaan shoppen is misschien wel zo leuk en leerzaam.
Groetjes van John

• Leuk
Waarderingen: SuperBart63

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.619
888
Moordrecht
Ik zou eerder 1 mesje cadeau doen ipv een setje. Met dit mes kun je niet verkeerd zitten:
Dan nog een goeie slijpsteen erbij, als hij dat nog niet heeft. Een strop maak je beter zelf met een reststukje leder op een houten plankje. Het polijstkrijtje kun je er ook bij geven:
Ik zou dan eerder de Morakniv 122 doen, die heeft een rechte snijkant, dat is makkelijker leren snijden. Een gebogen lemmet is lastiger onder de knie te krijgen. Zijn overigens hele fijne messen!

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.233
1.007
Nootdorp
Ik sluit me aan bij Rizz. Zo ben ik ook begonnen met houtsnijden. Liever een goed mes, dan vele soorten. en met een Morames werd ik erg gelukkig.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.974
1.200
Leeuwarden
Ik vind uw initiatief heel waardevol! Laat je niet weerhouden door behoudende reacties. volg je hart en zoek een leuke set en hij kan aan de slag, persoonlijke aanvullingen kunnen met de kerst altijd nog.

Succes, Fons

• Leuk
Waarderingen: Anse.p

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.