Whisky kast met 4 sleutels

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
whisky….
Mooi toverwoord om een heel lang topic te krijgen. 😂

Is dure whisky zonde van het geld of voegt het iets toe aan de beleving?
In dit geval is er enorm veel geld uitgegeven aan 2 flessen maar we hebben er zoveel plezier van dat het nu al elke cent waard is.
De eerste fles is erg bekend bij mij en 3 van mijn vrienden. Bij toeval nog een fles kunnen vinden en zonder nadenken aangeschaft met z’n vieren.

Maar nu? De fles staat bij mij maar we vertrouwen elkaar niet. 😉
Dus het idee is ontstaan voor een kast met 4 sloten. Ieder van ons krijgt 1 sleutel en alle 4 de sleutels zijn nodig om bij de whisky te komen.


Dit project gaat veel tijd kosten. Een vaag idee hoe het gaat worden maar totaal nog niet uitgewerkt.
Veel zal pas halverwege het project uitgedacht worden. Veel fouten zullen gemaakt worden. 😅

Het idee nu:
- Eerste slot opent een lade onderin waarin 6 glazen liggen en onthuld een 2de slot.
- Tweede slot opent een deur aan de rechterkant. Hier liggen mooie pipetjes en onthuld een 3de slot.
- Derde slot opent een deur aan de linkerkant. (Nog geen flauw idee hoe) Hier ligt een logboek en een 4de slot.
- Het vierde slot opent de voorkant en toegang tot de flessen.

Alles moet over de top maar wel classy. 😅
Ook moeten er materialen gebruikt worden die iets persoonlijks betekenen voor één van de vier TWAT leden. (The Whisky Asset Team)
Ik gebruik wat materialen van mijn ouderlijk huis.
Andee heeft mijn wat bloedkoraal gegeven wat al 2 generaties in bezit is. (Zegt hij)
Tim heeft wat rotzooi aangeleverd. 😏
En van Jantje moet ik nog iets krijgen.

De lade is al af. Bekleed met zwart velours en (volgens mij Wenge) hout wat plinten uit mijn vaders kantoor waren als glas houders.
De lade staat in een concept opstelling om het tweede slot idee uit te proberen
5355511F-FE0F-4B87-890A-D0DF7971F0E9.jpeg

De buiten dimensies van de kast is ook al klaar. Aangezien we een tweede fles ookal in bezit hebben wordt het wat groter dan geplan. Hierdoor kunnen we nog enige acquisities doen in de nabije toekomst. Hoewel we nu een inkoop stop hebben na de ongeplande toevallige aanschaf van de tweede veels te dure fles. 🫣

Materiaal Amerikaans notenhout:

5B0C8671-87EF-40CF-A20E-E0D92DB80A55.jpeg
A0D6201E-677E-4EBB-9D81-712E6A05E72E.jpeg

Werken aan dit project gaat langzaam. Elke stap goed doordenken en heb nog erg veel andere lopende projecten.

Het logboek is al wel klaar. Een goedkoop blocnootje waar we een nieuwe kaft voor hebben gemaakt.
Nieuw leder hebben we geprobeerd oud te maken. Ik en Tim hebben er met hamers op lopen rammen, met een luchtbuks gaten ingeschoten en het heeft een week lang onder de grond begraven gelegen. De ringband is ook zelf gemaakt van elektra draad. De voorkant is bedoeld voor het noteren van inkomende whiskies. De achterkant wordt gebruikt om alle keren te noteren dat we een fles openen.

F0C272AD-390E-4575-8322-C783BD896104.jpeg


En nu ligt het even stil. Moest eerst een grote overkapping maken tegen de schuur en een dek en tafel rond de hot tub.
Vrouw wil ook nog een kapstok en dan kan ik weer verder met mijn eigen projecten. 🙄😄

Wordt (ooit) vervolgd
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
whisky….
Mooi toverwoord om een heel lang topic te krijgen. 😂
Whiskey en hout zijn een goed bindend geheel hier op het forum lijkt het wel.

Is dure whisky zonde van het geld of voegt het iets toe aan de beleving?
In dit geval is er enorm veel geld uitgegeven aan 2 flessen maar we hebben er zoveel plezier van dat het nu al elke cent waard is.
Ach, wat is duur en wat is goed.
Die Japanse whiskey die ik van de week hebt gekocht was €38,- dus niet duur en erg lekker.
Johnnie Walker kan je ook hebben in die prijsklasse, maar ook rond de €17,- voor mij is dit geen lekkere whiskey, ik zou hem nog niet eens kopen om te mixen. Maar dit is mijn smaakbeleving.
Cardhu 15 jaar heb ik staan, ± €45,- per fles, deze is een van mijn liefjes.
Whiskey hoef niet per se duur te zijn om lekker te zijn.
Oja, een bourbon wil ik niet over slaan, Willetts pot still reserve 1,75l kost €122,95 per fles, deze whiskey moet je proberen, extreem lekker.
Als de fles vol is en je schenkt er uit, door de lange hals maakt de fles een geluid, alleen dat is al een belevenis.

één van de vier TWAT leden
Okeeeeee.........., je weet toevallig wat "twat" betekend?
Als je met Google gaat zoeken met afbeeldingen, doet dat even als er zeker geen kinderen mee kijken.

Wat betreft mijn drankkast, ik heb 3 Besta kasten met zwart glas deurtje er in, boven elkaar gehangen en lampjes er in, beetje lui, maar ziet er zeer luxe uit. Probleem is dat ze te vol raken :unsure:

Ik ga je traject ook volgen, ziet er veelbelovend uit.
Ook dat logboek is leuk bedacht.

Tsja, en de andere projecten, tsja, soms heb je er teveel tegelijk lopen, mijn lijst is ook erg lang en mijn vrouw wil ook nog van alles wat. Kapstok is gelukkig al geregeld.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
whisky….
Mooi toverwoord om een heel lang topic te krijgen. 😂

Is dure whisky zonde van het geld of voegt het iets toe aan de beleving?
In dit geval is er enorm veel geld uitgegeven aan 2 flessen maar we hebben er zoveel plezier van dat het nu al elke cent waard is.
De eerste fles is erg bekend bij mij en 3 van mijn vrienden. Bij toeval nog een fles kunnen vinden en zonder nadenken aangeschaft met z’n vieren.

Maar nu? De fles staat bij mij maar we vertrouwen elkaar niet. 😉
Dus het idee is ontstaan voor een kast met 4 sloten. Ieder van ons krijgt 1 sleutel en alle 4 de sleutels zijn nodig om bij de whisky te komen.


Dit project gaat veel tijd kosten. Een vaag idee hoe het gaat worden maar totaal nog niet uitgewerkt.
Veel zal pas halverwege het project uitgedacht worden. Veel fouten zullen gemaakt worden. 😅

Het idee nu:
- Eerste slot opent een lade onderin waarin 6 glazen liggen en onthuld een 2de slot.
- Tweede slot opent een deur aan de rechterkant. Hier liggen mooie pipetjes en onthuld een 3de slot.
- Derde slot opent een deur aan de linkerkant. (Nog geen flauw idee hoe) Hier ligt een logboek en een 4de slot.
- Het vierde slot opent de voorkant en toegang tot de flessen.

Alles moet over de top maar wel classy. 😅
Ook moeten er materialen gebruikt worden die iets persoonlijks betekenen voor één van de vier TWAT leden. (The Whisky Asset Team)
Ik gebruik wat materialen van mijn ouderlijk huis.
Andee heeft mijn wat bloedkoraal gegeven wat al 2 generaties in bezit is. (Zegt hij)
Tim heeft wat rotzooi aangeleverd. 😏
En van Jantje moet ik nog iets krijgen.

De lade is al af. Bekleed met zwart velours en (volgens mij Wenge) hout wat plinten uit mijn vaders kantoor waren als glas houders.
De lade staat in een concept opstelling om het tweede slot idee uit te proberen
Bekijk bijlage 128122

De buiten dimensies van de kast is ook al klaar. Aangezien we een tweede fles ookal in bezit hebben wordt het wat groter dan geplan. Hierdoor kunnen we nog enige acquisities doen in de nabije toekomst. Hoewel we nu een inkoop stop hebben na de ongeplande toevallige aanschaf van de tweede veels te dure fles. 🫣

Materiaal Amerikaans notenhout:

Bekijk bijlage 128123
Bekijk bijlage 128124

Werken aan dit project gaat langzaam. Elke stap goed doordenken en heb nog erg veel andere lopende projecten.

Het logboek is al wel klaar. Een goedkoop blocnootje waar we een nieuwe kaft voor hebben gemaakt.
Nieuw leder hebben we geprobeerd oud te maken. Ik en Tim hebben er met hamers op lopen rammen, met een luchtbuks gaten ingeschoten en het heeft een week lang onder de grond begraven gelegen. De ringband is ook zelf gemaakt van elektra draad. De voorkant is bedoeld voor het noteren van inkomende whiskies. De achterkant wordt gebruikt om alle keren te noteren dat we een fles openen.

Bekijk bijlage 128125


En nu ligt het even stil. Moest eerst een grote overkapping maken tegen de schuur en een dek en tafel rond de hot tub.
Vrouw wil ook nog een kapstok en dan kan ik weer verder met mijn eigen projecten. 🙄😄

Wordt (ooit) vervolgd
nou, dit draadje wil ik wel volgen. Ik had zelf ook nog naar wat slotmechanismen gekeken op verschillende sites. Best uitdagend om mooie hout-sloten te maken.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Mooi idee! En idd verstandig om die mooie flessen te zekeren. Zo gaat hij niet open na een avond bier drinken en plezier. Is ook eeuwig zonde.

Heb je niet liever een mooi messing slot met een oude sleutel?(geen cilinder dus?) Past dat niet beter bij het hout, de stijl en je oude gemaakte boek?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Leuk project! En het karkas ziet er al goed uit met die ronde hoeken.
Dank je. Was best wel een dingetje om die hoeken zo te maken. Dit hele project valt ver buiten mijn comfortzone en wat ik denk te kunnen maken. Vandaar dat ik er ook goed de tijd voor ga nemen.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Mooi idee! En idd verstandig om die mooie flessen te zekeren. Zo gaat hij niet open na een avond bier drinken en plezier. Is ook eeuwig zonde.

Heb je niet liever een mooi messing slot met een oude sleutel?(geen cilinder dus?) Past dat niet beter bij het hout, de stijl en je oude gemaakte boek?
Messing slot, oude sleutels, geslepen kristalglas of glas in lood voor de deurtjes, etc.
Als ik helemaal los ga dan ben ik bang dat de kast duurder gaat worden dan de inhoud. 😅

Ik heb nu voor €50 aan verschillende sloten gekocht en ga proberen om het zo mooi en “authentiek” mogelijk te verwerken.




Als iemand nog een mooie oplossing heeft om via de rechterzijkant een deurtje te openen aan de linkerkant dan hoor ik het graag. 😋
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Als iemand nog een mooie oplossing heeft om via de rechterzijkant een deurtje te openen aan de linkerkant dan hoor ik het graag. 😋
Je hebt van die stalen archiefkasten waarvan de deuren dichtgehouden worden door 2 pinnen (boven en onder) die in een gat vallen. Die pinnen zitten aan een ronde schijf (het handvat) die je een kwartslag kunt draaien. Het lijkt me dat je zo'n systeem wel kunt "verlengen" door een asje van links naar rechts te laten lopen? (Ergens onzichtbaar)

1675415881448.png
anders is zoiets misschien ook nog wel een optie:

1675415929285.png
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Bijna 2 maanden verder en vandaag eindelijk weer wat tijd om te rommelen aan de kast. Ondertussen zitten we al op 3 flessen die erin moeten. 🙄

Let nog niet op de afwerking. Dat komt later. Nu zit er nog vrijwel niks vast omdat het design nog niet rond is.
De eerste twee sloten zitten erin. De eerst in de lade. Wanneer je de lade uittrekt kom je de tweede sleutelgat tegen die de rechterkant van de kast opent.

8C2EE743-695E-4798-9F7F-71E5630688A2.jpeg

8198C6B1-0CA6-4E79-9CD1-919E67572866.jpeg

Het leuke van dit project is het verzinnen van oplossingen. Nu wil ik aan de rechterkant een sleutelgat maken die de deur aan de linkerkant opent. Ik wil een palletje die omlaag gaat als ik de sleutel omdraai zodat de deur open gaat. Met letterlijk een houtje, touwtje oplossing een proefconcept gemaakt. 😄

95850AC6-087E-4AE0-B9EE-C15376F3BE3D.jpeg
2632BF5E-B9A7-4CB5-B5A4-05F548F66841.jpeg

En hier werkend te zien.



Hopelijk snel weer wat meer progressie.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Wat een heerlijk onzinnig project is dit toch. Weer een paar uurtjes kunnen aanrotzooien.
De zijkastjes zijn nubekleed met rood alcantara. De hoofdruimte gaat bekleed worden met een Schotse ruit. 😄

Aan de linkerkant komt het logboek en voor de goede orde ook maar een pen. Uiteraard over de top uitgevoerd.
Had nog een mooi stukje eiken burl liggen waarvan ik de logboek en pen houder van heb gemaakt.

Het sluitmechanisme voor de linkerkant dooet het volgens mij ook wel nu.

O foto komt het niet goed over dus heb er snel een YouTube filmpje van gemaakt.
De opstelling staat nog los want er wordt nog vollop aan gewerkt.

enjoy. 😂

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.