Het is bijna zo ver, de kabels voor de machines worden getrokken en aangesloten zodat mijn werkplaats straks veilig en los van de andere gebruikers stroom verbruikt 
Nu wil ik, aangezien mijn koters regelmatig in en om mijn werkplaats zwerven (ook zonder mij), de groepen voor machines af kunnen schakelen van het net...
De situatie is als volgt:
Er komen straks 3 kabels de garage/werkplaats binnen:
1. 380V (3 fase) Voor machines en gereedschap
2. 230V (1 fase) Voor machines en gereedschap
3. 230V (1 fase) Voor verlichting en een paar reguliere wandcontactdozen voor opladen van accu's etc.
Kabels 1 en 2 wil ik dus volledig spanningsvrij hebben, dat kan met een werkschakelaar.
Nu is het punt waar ik mee zit, mag ik deze samen op 1(!) werkschakelaar zetten (met 6 gescheiden polen) om de garage kindvriendelijk te hebben als ik niet aan het werk ben?
De 2 kabels zijn dan over 5 punten verdeeld (L1, L2, L3, N380, L230 en N230) en de aarde blijft geschakeld.
Aangezien de werkschakelaar niets anders doet dan bovengenoemde verbindingen onderbreken, geen functie heeft van aarlek of andere 'veiligheid' is dit volgens mij geen probleem?!
Of maak ik een denk fout?
De schakelaar die ik op het oog heb.
Ik heb ze liever op 1 schakelaar dan dat ik er 2 gebruik...
Wie weet het antwoord....
Nu wil ik, aangezien mijn koters regelmatig in en om mijn werkplaats zwerven (ook zonder mij), de groepen voor machines af kunnen schakelen van het net...
De situatie is als volgt:
Er komen straks 3 kabels de garage/werkplaats binnen:
1. 380V (3 fase) Voor machines en gereedschap
2. 230V (1 fase) Voor machines en gereedschap
3. 230V (1 fase) Voor verlichting en een paar reguliere wandcontactdozen voor opladen van accu's etc.
Kabels 1 en 2 wil ik dus volledig spanningsvrij hebben, dat kan met een werkschakelaar.
Nu is het punt waar ik mee zit, mag ik deze samen op 1(!) werkschakelaar zetten (met 6 gescheiden polen) om de garage kindvriendelijk te hebben als ik niet aan het werk ben?
De 2 kabels zijn dan over 5 punten verdeeld (L1, L2, L3, N380, L230 en N230) en de aarde blijft geschakeld.
Aangezien de werkschakelaar niets anders doet dan bovengenoemde verbindingen onderbreken, geen functie heeft van aarlek of andere 'veiligheid' is dit volgens mij geen probleem?!
Of maak ik een denk fout?
De schakelaar die ik op het oog heb.
Ik heb ze liever op 1 schakelaar dan dat ik er 2 gebruik...
Wie weet het antwoord....