Werkplaats stofafzuiging

Hrry

Actieve deelnemer
7 dec 2019
30
13
Rijswijk NB
Na dagen en uren dit forum te hebben gelezen zit ik toch nog met wat vragen. Momenteel gebruik ik voor mijn handgereedschap een makita vc4210 stofzuiger icm een cycloon. Dit werkt perfect echter voor de zaagtafel en vvd zit ik toch wel tegen het plafond van dit systeem voornamelijk door de dunne slang.
Nu lees ik veel over de HBM lijn echter mijn vloeroppervlakte is hiervoor niet toereikend. En op zolder van de werkplaats zetten is geen optie vanwege het lage dak. Of het mogelijk zijn deze HBM units zonder de bovenste stofkap te gebruiken?
De HBM 50 zou een goede oplossing zijn door het compacte formaat maar helaas weinig vermogen zoals ik dat lees. Misschien is er een zwaarder type hiervan?
Hopelijk is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen.
Handig om te vermelden ik heb een dw746 zaagtafel en een dw27300 vvd.
 
Laatst bewerkt:

Hrry

Actieve deelnemer
7 dec 2019
30
13
Rijswijk NB
Interessante opmerking. Zouden ze dan hetzelfde rendement halen als staand denk je?
Betekend natuurlijk ook dat ik een staand exemplaar kan halen en alleen de motor kan gebruiken om aan de muur te hangen.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Wat is de maximale hoogte die je kan gebruiken?
Ik heb zelf een afzuiger op zolder staan met een zelfgemaakte opvangbak eronder. Als het moet zou je met een zelfknutselsysteem met een hoogte van (naar schatting) 150 iets moeten kunnen maken. Misschien zelfs nog wel lager.
 

Hrry

Actieve deelnemer
7 dec 2019
30
13
Rijswijk NB
Wat is de maximale hoogte die je kan gebruiken?
Ik heb zelf een afzuiger op zolder staan met een zelfgemaakte opvangbak eronder. Als het moet zou je met een zelfknutselsysteem met een hoogte van (naar schatting) 150 iets moeten kunnen maken. Misschien zelfs nog wel lager.
Ik kan maximaal een meter kwijt helaas.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Pak de motor van de HBM 50/100, maak een aparte slang naar een 'doos' waar filters in zitten, en zet er een cycloon voor. Dan kan je het vloer oppervlak (na een hoop klussen/bouwen/bricoleren) behoorlijk beperken. Zo heb ik het gedaan, een brede filterbox, ernaast het motorhuis, en dan een buis naar onder met een forse cycloon.

De motor/afzuigunit komt bij mij van de Holzmann, vergelijkbaar met de HBM100, en zit vast aan deze Oneida-Air Super Dust Deputy cycloon van kunststof (DIY) bij GereedschapPro unit.

Voor de filters heb ik een hele set luchtreinigerfilters in kaders gezet, en daar kan de lucht mooi gezuiverd uit. Geheel heb ik vrij hoog geplaatst (op de drum voor de cycloon na) zodat het mij niet in de weg zit.

Zuigt fors af, van de oorspronkelijke 2480 m3/h (en ongeloofwaardige) (dust collector with insert / ABS2480_400V / dust collector - HOLZMANN Maschinen GmbH) heb ik na wat rekenen en meten met een windmeter ongeveer zo'n 1700/1800 over. Werkt zover ik nu merk goed genoeg voor de zaagtafel en VVD.

Filters die ik heb gekocht zijn geloof ik (weet 't niet 100% zeker) deze; HEPA-Filter (1x) Geschikt voor Luchtreinigers van Philips FY1410/30 - Filter van AllSpares | bol.com

En ik heb het idee dat ze goed werken. Hoeveelheid stof is in ieder geval stuk minder dan met originele zak.
 

Hrry

Actieve deelnemer
7 dec 2019
30
13
Rijswijk NB
Pak de motor van de HBM 50/100, maak een aparte slang naar een 'doos' waar filters in zitten, en zet er een cycloon voor. Dan kan je het vloer oppervlak (na een hoop klussen/bouwen/bricoleren) behoorlijk beperken. Zo heb ik het gedaan, een brede filterbox, ernaast het motorhuis, en dan een buis naar onder met een forse cycloon.

De motor/afzuigunit komt bij mij van de Holzmann, vergelijkbaar met de HBM100, en zit vast aan deze Oneida-Air Super Dust Deputy cycloon van kunststof (DIY) bij GereedschapPro unit.

Voor de filters heb ik een hele set luchtreinigerfilters in kaders gezet, en daar kan de lucht mooi gezuiverd uit. Geheel heb ik vrij hoog geplaatst (op de drum voor de cycloon na) zodat het mij niet in de weg zit.

Zuigt fors af, van de oorspronkelijke 2480 m3/h (en ongeloofwaardige) (dust collector with insert / ABS2480_400V / dust collector - HOLZMANN Maschinen GmbH) heb ik na wat rekenen en meten met een windmeter ongeveer zo'n 1700/1800 over. Werkt zover ik nu merk goed genoeg voor de zaagtafel en VVD.

Filters die ik heb gekocht zijn geloof ik (weet 't niet 100% zeker) deze; HEPA-Filter (1x) Geschikt voor Luchtreinigers van Philips FY1410/30 - Filter van AllSpares | bol.com

En ik heb het idee dat ze goed werken. Hoeveelheid stof is in ieder geval stuk minder dan met originele zak.
Top! Bedankt dit gaat hem worden.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Pak de motor van de HBM 50/100, maak een aparte slang naar een 'doos' waar filters in zitten, en zet er een cycloon voor. Dan kan je het vloer oppervlak (na een hoop klussen/bouwen/bricoleren) behoorlijk beperken. Zo heb ik het gedaan, een brede filterbox, ernaast het motorhuis, en dan een buis naar onder met een forse cycloon.

De motor/afzuigunit komt bij mij van de Holzmann, vergelijkbaar met de HBM100, en zit vast aan deze Oneida-Air Super Dust Deputy cycloon van kunststof (DIY) bij GereedschapPro unit.

Voor de filters heb ik een hele set luchtreinigerfilters in kaders gezet, en daar kan de lucht mooi gezuiverd uit. Geheel heb ik vrij hoog geplaatst (op de drum voor de cycloon na) zodat het mij niet in de weg zit.

Zuigt fors af, van de oorspronkelijke 2480 m3/h (en ongeloofwaardige) (dust collector with insert / ABS2480_400V / dust collector - HOLZMANN Maschinen GmbH) heb ik na wat rekenen en meten met een windmeter ongeveer zo'n 1700/1800 over. Werkt zover ik nu merk goed genoeg voor de zaagtafel en VVD.

Filters die ik heb gekocht zijn geloof ik (weet 't niet 100% zeker) deze; HEPA-Filter (1x) Geschikt voor Luchtreinigers van Philips FY1410/30 - Filter van AllSpares | bol.com

En ik heb het idee dat ze goed werken. Hoeveelheid stof is in ieder geval stuk minder dan met originele zak.
Ik lees even mee, ik ben ook een zelfbouw afzuiging aan het maken op basis van een Jet afzuiger. Ik wil ook een cycloon plaatsen en heb eigenlijk weinig zin om de enorme patroonfilter op te hangen (Lijkt me ook overkill). Heb je een foto van jouw opstelling?
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik lees even mee, ik ben ook een zelfbouw afzuiging aan het maken op basis van een Jet afzuiger. Ik wil ook een cycloon plaatsen en heb eigenlijk weinig zin om de enorme patroonfilter op te hangen (Lijkt me ook overkill). Heb je een foto van jouw opstelling?
Nee helaas niet, zal binnenkort even kijken of ik daar aan toe kom. Qua gedachtegang is het gekopieerd van Marius Hornberger (
) die het eindeloos veel beter uitlegt dan ik het kan.

En ipv zijn zelfbouw cycloon en afzuiger heb ik daarvoor een kant en klare gepakt.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
De installatie kan zeker horizontaal, er zijn ook zeker horizontale systemen te koop. En er zijn zelfs “horizontale scheiders” (de juiste term ontbreekt me). Alleen voor de (bij ons veel gebruikte) ronde filters is dit echter een slecht plan, want veel van het rest stof valt dan op een actieve kant van het filter en belemmert daarmee de werking ervan en het schoonmaken ed.

Zie ook onderstaande schematische uitleg.

 
  • Leuk
Waarderingen: Hrry

Hrry

Actieve deelnemer
7 dec 2019
30
13
Rijswijk NB
De installatie kan zeker horizontaal, er zijn ook zeker horizontale systemen te koop. En er zijn zelfs “horizontale scheiders” (de juiste term ontbreekt me). Alleen voor de (bij ons veel gebruikte) ronde filters is dit echter een slecht plan, want veel van het rest stof valt dan op een actieve kant van het filter en belemmert daarmee de werking ervan en het schoonmaken ed.

Zie ook onderstaande schematische uitleg.

Dat is intressant. Het is voornamelijk zaak het bovenste filter of wel microfilter verticaal te plaatsen. De opvang middels cycloon of zak is dan ondergeschikt hoe deze geplaatst word bij beperkte ruimte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.