Werkplaats amsterdam

Isabelkoschany

Nieuw lid
4 dec 2020
2
0
Hoi,
wij zijn een meubelmaaker bedrijf en zoeken een werkplaats in Amsterdam. Helaas is het momenteel heel moeilijk om iets betaalbares te vinden. Daarom mijn fraag op mensen geïnteresseerd zijn in een werkplaats te deelen.
Wij gaan misschen een heel grote bedrijfsruimte in de Noord van amsterdam huuren, waar wij ruimte voor ongeveer 6 creative maakers hebben en wij zamen machines kunnen delen. Wij denken dat de huurprijs voor iederen dan ongeveer 500-700 euro per maand is.
Denk jij dat er genoeg vraag naar zoiets is? Of kent iemand mensen die geïnteresseerd kunnen zijn?
alvast bedankt voor uw reacties en mening
Groetjes
Isabel

rik

Post veel
8 nov 2010
832
164
Hoi Isabel,

Jammergenoeg geen plaats voor je, daar is mijn werkplaats te klein voor. Wat betreft samen met anderen een werkplaats opzetten. Ik heb plekken gezien waar dat heel goed ging en een ontzettend leuke werk sfeer was, maar ook plekken waar het niet goed geregeld was en dat is echt een drama.

Ik heb zelf ook wel eens gekeken of ik me kon aansluiten bij een dergelijk collectief. Van collega's kreeg ik de volgende tips.

- een plek moet niet vrijblijvend zijn...zonder duidelijk regelement. Dan gaat iedereen maar doen waar hij zin in heeft. huurder 1 begint bijvoorbeeld met metaalbewerken, terwijl huurder 2 bedenkt dat hij eigenlijk vooral kunstoffen wil gaan gieten. voor je het weet heb je veel last van elkaars werkzaamheden, dat is voor niemand fijn.

- borg: vraag een stevige borg 3-4X de maandelijkse huur, dit zorgt ervoor dat mensen die niet echt serieus zijn niet zo snel zullen komen. Nog veel belangrijker is het dat je op die manier een stok achter de deur hebt bij mensen die opeens met de noorderzon vertrokken zijn en schade achterlaten of een huur achterstand hebben.

- bespreek verantwoordelijkheden: als je machines deelt en er is iets kapot aan een machine, wiens verantwoordelijkheid is dat? van degene die de machine als laatst heeft gebruikt of van het collectief. Voor het slijpen van de zagen geld hetzelfde... persoon 1 werkt met sloophout waar af en toe een spijker in zit, maar persoon 1 vindt dit eigenlijk niet zo erg. persoon 2 werkt met gelamineerde platen en wil dus wel een scherp zaagblad, wie betaald er dan voor het slijpen van de bladen?

-Laat geen externe mensen werken. stel je voor dat je 1 huurder hebt die dagelijks met 3 collega's komt werken...dan bezetten ze ook de machines vaker, slijt alles meer etc. Als een collectief goed samenwerkt, zorgen ze dat ze elkaar inzetten om grotere projecten uit te voeren en niet mensen van buitenaf.

Heel erg tof als je een mooie plek weet te vinden en daar een goede groep mensen weet te vinden. Dat kan echt goud waard zijn!

succes

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.925
1.103
Omgeving Eindhoven
Nog een aandachtspunt. Maak goede afspraken over het naleven van de ARBO-wetgeving en zorg dat ook op papier staat wie waarvoor verantwoordelijk is. Voor het geval er een ongeluk gebeurt, bedenk wie er dan verantwoordelijk is. Misschien ben jij dat dan wel (als hoofd-huurder van het pand), terwijl je medehuurders de ARBO aan hun laars lappen. Voorkom dus problemen hiermee (hoofdelijke aansprakelijkheid) door dit goed uit te zoeken en vast te leggen, en elkaar er vervolgens ook op aan te spreken en consequenties te kunnen opleggen.

En zoals Rik ook al zei, maak goede afspraken over hoe je omgaat met de machines, wie ze wanneer gebruikt,
en regel het onderhoud gezamenlijk. Maar maak ook afspraken over wie hoeveel inlegt bij de start (aan geld en/of machines), en wat je doet als iemand toch stopt (of je een zakelijk conflict met diegene krijgt). Niet dat hij dan machine x heeft ingebracht en deze ineens meeneemt, zodat de rest ineens zonder die allerbelangrijkste machine staat, waardoor je je afspraken bij opdrachtgevers niet na kunt komen.

En zorg voor medehuurders in het collectief waarmee je op 1 lijn zit. Als ideeën en de manier van werken niet overeenkomen, ga je je vroeg of laat aan elkaar ergeren, en dan worden kleine ergernissen snel onoverkomelijke hobbels. Of het nu gaat om veilig werken, zuinig zijn op gereedschap, opruimen van rotzooi, het licht uit doen en de deuren op slot voor je weggaat of het volume van de radio, maakt niet uit. Dat merk ik bij normale collega's al, maar dat gaat zeker zo zijn als je samen iets opzet. En er is niets zo vervelend als je iedere keer als je een bewerking moet doen, eerst de zooi van iemand anders moet opruimen...

Maar het is ook zeker positief om met meer mensen in één gebouw te zitten. Als je even iets niet weet, is er altijd iemand om mee te denken. Of iets simpels als even iets vasthouden omdat je een paar handen tekort komt.
Maar ook om een bewerking waar jij zelf geen verstand van hebt, uit te besteden aan een van je maten (bijvoorbeeld: jij maakt tafelbladen en een van de medehuurders is goed met ijzer, dan maakt hij de stalen poten die je klant zo graag wil).
En gezamenlijke inkoop van materialen kan ook interessante kortingen opleveren.

• Leuk
Waarderingen: jaap

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
273
16
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik ben lid van een dergelijk collectief, en vind het heerlijk! Wij zijn met twaalf leden, variërend van hobbyist tot full-time meubelmaker. De bovenstaande tips onderschrijf ik van harte. Wij hebben deze zaken goed op orde, en het creëert duidelijkheid, goede sfeer en eensgezindheid, ookal zijn we allemaal totaal verschillende karakters.

Onze rechtsvorm is die van de coöperatieve vereniging. We hebben statuten en een huishoudelijk reglement waar zeer goed over is nagedacht en waar alles van werkplaatsdiscipline tot financiële verantwoordelijkheden goed in geborgd zijn. Onze huurprijs is overigens nog niet de helft van het bedrag dat je noemt! Met een dergelijke hoge huur denk ik dat je alleen fulltime meubelmakers aantrekt. Dat kan een keuze zijn natuurlijk, maar bij ons werkt het heel goed met twaalf personen. Juist doordat we voor een groot deel part-timers en hobbyisten zijn is de werkplaatsbelasting goed te overzien en zijn de lasten per lid laag. Dit zorgt er ook voor dat als er iemand vertrekt, de financiële consequenties te overzien zijn.

Nog een laatste tip: zorg voor een cultuur waarin je elkaar makkelijk aanspreekt op kleine dingetjes zoals machines netjes achterlaten en rondslingerende materialen. Dit lijkt in het begin overdreven, maar het voorkomt dat kleine ergernissen zich opstapelen.

• Leuk
Waarderingen: NexusNL en vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.