werking triplex als binnenafwerking voor wandverwarming

jobotec

Nieuw lid
17 jan 2021
7
0
Hoi allemaal,
Ik ben momenteel een Tiny House op wielen aan het bouwen en heb momenteel aan de binnenkant van de wanden een droogbouw wandverwarming systeem gemonteerd: 20 mm dikke houtvezelplaat met aluminium geleidingsprofielen waar een 14 mm cv-buis doorheen loopt. De watertemperatuur in de cv-buis zal tussen de 40 en 45grC worden.

Nu wil ik graag een dunne binnenafwerking toepassen om enerzijds gewicht te besparen vanwege het maximale toegestane gewicht op de weg en anderzijds om de warmteweerstand naar de ruimte toe te verkleinen. Ik heb in gedachten om triplex platen van 3 tot 4 mm op de wandverwarming te tackeren en deze met leemverf af te werken omdat ik dat mooi vind. Ik vraag me alleen af: zouden deze platen mogelijk uitzetten of krimpen vanwege de verwarming? En zullen er dan kieren ontstaan tussen de triplex platen?
Ik hoor graag jullie mening en eventueel alternatieve opties voor de binnenbekleding (graag wel relatief dun en licht)
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Zou wel moeten kunnen denk ik, wat voor breedte panelen was je van plan? Je zou ze ook met een polymeer kit kunnen verlijmen aan de constructie. Tacken gaat als een jekko maar kan dat met je leidingen?
 

jobotec

Nieuw lid
17 jan 2021
7
0
Volledig leem is geen optie want ik wil het zo licht mogelijk houden vanwege max. toegestaan gewicht op de weg.
Ik zat aan de standaard breedte van triplex panelen te denken, zeg 122 cm. En tackeren gaat wel maar van tevoren moet ik wel even goed op de plaat uitzetten waar de leidingen lopen. De bevestiging lijkt me niet het probleem, ik heb alleen vraagtekens over of de naden waar de platen elkaar raken mooi op elkaar aangesloten blijven bij temperatuurwisselingen tussen 45 grC als ik de verwarming aanzet en bv 0 grC als ik in de winter een paar dagjes niet thuis ben.IMG_20201205_163014.jpg
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik zou de platen tot één grote plaat proberen te verlijmen (verstek schaven aan beide platen en dan de schuine kanten verlijmen. Die grote plaat zou ik dan met een blijvend flexibele kit verlijmen op de ondergrond. Dat kan het enigzins werken en krimpen en uitzetten (volgens mij valt het met de krimp/uitzetten van hout door warmte en koude reuze mee, en is het voornamelijk vocht dat leidt tot krimp en uitzetten). De grote plaat kun je dan mooi afwerken. Punt is wel dat hout niet het best warmtegeleidende materiaal ter wereld is, dus wat het doet met het rendement van je installatie, weet ik niet. Bijzonder project, trouwens. Mag ik vragen waarom het een mobiel Tiny House moet zijn?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb alleen vraagtekens over of de naden waar de platen elkaar raken mooi op elkaar aangesloten blijven
zelf meten is de beste aanpak
leg het beoogde afdekmateriaal in de toekomstige ruimte, en laat de temperatuur zijn gang gaan
meet hoeveel het werkt
elk materiaal dat temperatuurwisselingen van 45° ondergaat, zal uitzetten & krimpen
ook de vochtigheidsgraad speelt mee
mooi raken én mooi blijven raken is tegenstrijdig aan de omstandigheden waarin ze geplaatst worden
122 cm zijn grote platen
ik zou die halveren, er een latje uit dun materiaal (dezelfde triplex ?) achter plaatsen, en de voeg met materiaal dat maximaal kan uitzetten, dichten
 

jobotec

Nieuw lid
17 jan 2021
7
0
Dank je wel voor jullie reacties. De platen verstek zagen en compleet verlijmen op de ondergrond en aan elkaar lijmen lijkt me een goede optie. Alleen zal verstek zagen met een 3 tot 4 mm dikke triplex plaat denk ik niet heel veel meer extra lijmoppervlak creëren. En ik kan ze naast het verlijmen ook nog tackeren zodat ze ook vastzitten aan de multipleplaat achter de houtvezelplaat. En wat warmteoverdracht betreft: door de triplex plaat zo dun te houden wordt de warmteweerstand aanzienlijk beperkt.

En over de vraag waarom een Tiny House op wielen: in de tijd dat ik het onderstel kocht en een ontwerp maakte was dit gangbaar. Nu worden de meeste Tiny Houses met een dieplader verplaatst wat aardig wat voordelen heeft. Maar het is nu wat het is en ik ben er heel blij mee :) Voor mensen die meer details over mijn Tiny House willen zien: www.mytinyhome.nl
 

jobotec

Nieuw lid
17 jan 2021
7
0
Ah ZotvanHout je brengt me op een idee: misschien kan ik de dunne triplexplaat ook eerst op karton of iets verlijmen in plaats van op dezelfde triplex (wordt anders te dik) zodat de naden mooier blijven. Dan krijg ik alleen wel 2 lijmlagen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Je zou kunnen overwegen om wandbespanning aan te brengen, dat deden ze voor de oorlog veel. Je maakt dan een regelwerk van hout wat je met jute of linnen bespant. Daaroverheen plak je dan een laag grondpapier die je goed aandrukt met een stevige borstel zodat die goed aan de jute of linnen onderlaag hecht. Daarna kan je eroverheen behangen. Licht van gewicht en transporteert de warmte goed.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Wat dacht je van een (redelijk fijnmazig) gaas eroverheen tacken en daar gelijk de leemafwerking op. Als je eerste laag leem voorziet van wat vezels (paardenhaar is volgens mij traditie) heb je een stabiele basis. Er is best veel informatie hierover te vinden (o.a. YouTube).
De wandafwerking die in Japan van oudsher gebruikt wordt gaat van hetzelfde principe uit (vezels door de leem bij de eerste laag). En ziet er na honderd jaar nog steeds goed uit.
 

jobotec

Nieuw lid
17 jan 2021
7
0
Wat dacht je van een (redelijk fijnmazig) gaas eroverheen tacken en daar gelijk de leemafwerking op. Als je eerste laag leem voorziet van wat vezels (paardenhaar is volgens mij traditie) heb je een stabiele basis. Er is best veel informatie hierover te vinden (o.a. YouTube).
De wandafwerking die in Japan van oudsher gebruikt wordt gaat van hetzelfde principe uit (vezels door de leem bij de eerste laag). En ziet er na honderd jaar nog steeds goed uit.
Nee, dat wordt te zwaar. Ik ken deze toepassing wel bij gangbare leemstuc, je krijgt al gauw 5 tot 10 mm leem denk ik zo indien ik met gaas ga werken en ik verwacht dat dat wel gaat scheuren als deze niet op een tussen ondergrond wordt gestucced. Dat zie je bij gangbare wandverwarming ook. Ik wil in dit huis graag volstaan met 1 a 2 mm om gewicht te besparen.
 

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Je wilt eigenlijk een zo groot mogelijke warmte afgifte en buffer hebben dus houten bekleding is niet ideaal (kan wel maar langere opwarmtijd)een keramische afwerking of bijvoorbeeld cortenstaal zink of aluminium eventueel gepoedercoat in kleur zal dan meeste ideaal zijn.Als je deze direct er op monteert met zo groot mogelijk contact oppervlak haal je het meeste rendement.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.