Werken met epoxy

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
477
715
Zuid West Drenthe
Via de zoekfunctie kom ik veel artikelen tegen over het gebruik van epoxy hars.
Maar ik kan geen info vinden over het bewerken van epoxy.
Ter verduidelijking, in een massief eiken balk heb ik enkele flinke scheuren.
Deze wil ik opvullen en uiteindelijk voorzien van een profiel.
barst-3.jpg

Dit is voor het eerst dat ik gebruik maak van epoxy.
Hoe makkelijk is dit te zagen, schaven, frezen enz. en wat doet dit met de standtijd van je gereedschap?
Uitharden duurt enkele dagen, moet je wachten met bewerken tot de epoxy is uitgehard of kun je in een vroeger stadium reeds bewerken?

En een extra vraag: wat kun je gebruiken als pigmentverf?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Via de zoekfunctie kom ik veel artikelen tegen over het gebruik van epoxy hars.
Maar ik kan geen info vinden over het bewerken van epoxy.
Ter verduidelijking, in een massief eiken balk heb ik enkele flinke scheuren.
Deze wil ik opvullen en uiteindelijk voorzien van een profiel.
Bekijk bijlage 99176

Dit is voor het eerst dat ik gebruik maak van epoxy.
Hoe makkelijk is dit te zagen, schaven, frezen enz. en wat doet dit met de standtijd van je gereedschap?
Uitharden duurt enkele dagen, moet je wachten met bewerken tot de epoxy is uitgehard of kun je in een vroeger stadium reeds bewerken?

En een extra vraag: wat kun je gebruiken als pigmentverf?
epoxy laat zich net zo gemakkelijk bewerken als hout, zowel handgereedschap (schaaf, beitel) als machinaal.
epoxy volledig laten uitharden en dan pas bewerken, anders wordt het een smeerboel
pigment: bestaat als pasta, poeder, zie polyestershoppen.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Ik steek houtrotvuller altijd al vlak als het wel aan het harden is, maar nog niet is doorgehard. Scheelt een berg schuurwerk. Ik noem maar even houtrotvuller, want dat is een epoxy die ze traag hardend hebben gemaakt voor het opvullen van grote gaten. Dit houdt de warmteontwikkeling binnen de perken. >r zijn ook epoxy's die al beginnen te geleren als je nog aan het roeren bent. Het is afhankelijk van de toepassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Een goed alternatief voor het geknoei met epoxy is dit:

 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Een goed alternatief voor het geknoei met epoxy is dit:

Ja ik heb ook zoiets van knottech Producten
Mocht je wat willen proberen van de hout kleur heb ik genoeg. Je hebt wel een goed pistool nodig.
Te koud hecht het niet te heet gaat ook niet. Is heel makkelijk te verwerken. Alleen bij het schuren op de draaibank moet je wel uit kijken anders word het weer warm en gaat het eruit. Verder wel met de gewone schuurmachines te schuren. Niet te lang op een plek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Schone epoxy hars laat zich goed bewerken als het eenmaal uitgehard is. Zagen, frezen, schuren etc gaat goed. Schuren tot aan polijsten toe om er weer glans op te krijgen.

Wees voorzichtig met vulmiddelen, soms worden er silica achtige vulmiddelen gebruikt en dan slijt je gereedschap snel.

ik het geval van de scheur op de foto zou ik de hars met de harder mixen en dan flink schuurstof en zaagsel toe voegen en met die dikke pap de scheur vullen. Eenmaal hard is dat prima te bewerken.

jaap
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
477
715
Zuid West Drenthe
Schone epoxy hars laat zich goed bewerken als het eenmaal uitgehard is. Zagen, frezen, schuren etc gaat goed. Schuren tot aan polijsten toe om er weer glans op te krijgen.

Wees voorzichtig met vulmiddelen, soms worden er silica achtige vulmiddelen gebruikt en dan slijt je gereedschap snel.

ik het geval van de scheur op de foto zou ik de hars met de harder mixen en dan flink schuurstof en zaagsel toe voegen en met die dikke pap de scheur vullen. Eenmaal hard is dat prima te bewerken.

jaap
Ook een goed idee, bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.