Werkblad van werkbank oliën aan twee zijden?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik hoop deze week een werktafel/werkbank af te ronden en ik denk dat ik beter kan afwerken met olie ipv een lak (tralyx oid). Bijvoorbeeld met gekookte lijnolie of Danish oil. Het werkblad (beuken Hornbach keukenblad) wil ik dus ook in de olie zetten, maar ik vraag me af of ik dit aan beide zijden moet doen ivm kromtrekken?

idem de Multiplex banken die er onder zitten om materiaal op te zetten.

Ik heb nog nooit met deze oliën gewerkt. Zo’n zelfde blad voor een gereedschap kast heb ik eenzijdig met tralyx afgewerkt, dat gaat goed maar het is er spekglad van geworden en voor een werkbank of montage tafel is dat niet fijn.

bvd
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik hoop deze week een werktafel/werkbank af te ronden en ik denk dat ik beter kan afwerken met olie ipv een lak (tralyx oid). Bijvoorbeeld met gekookte lijnolie of Danish oil. Het werkblad (beuken Hornbach keukenblad) wil ik dus ook in de olie zetten, maar ik vraag me af of ik dit aan beide zijden moet doen ivm kromtrekken?

idem de Multiplex banken die er onder zitten om materiaal op te zetten.

Ik heb nog nooit met deze oliën gewerkt. Zo’n zelfde blad voor een gereedschap kast heb ik eenzijdig met tralyx afgewerkt, dat gaat goed maar het is er spekglad van geworden en voor een werkbank of montage tafel is dat niet fijn.

bvd
Ik heb mijn 40mm beuken werkblad van de Hornbach aan 1 zijde afgewerkt met verbeterde houtolie van de Cokerije.
Links met en rechts nog zonder olie.

Het blad zit strak op de rest van de constructie en ik maak(te) me geen zorgen over eventueel kromtrekken. Die bladen zijn toch al niet 100% recht van zichzelf en zeker niet overal even dik.

Het multiplex er onder heeft aan beide kanten (voor zo ver ik er nog bij kon) een laagje olie gekregen, voor het zicht maar ook om wat bescherming te bieden.


2021-01-03 17.08.38.jpg
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Dan zal ik toch beide zijden in de olie zetten, vooral de dunnere Multiplex banken, al is het maar één laag.

Waarom gekozen voor “verbeterde hout olie” en geen Danisch oil?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Dan zal ik toch beide zijden in de olie zetten, vooral de dunnere Multiplex banken, al is het maar één laag.

Waarom gekozen voor “verbeterde hout olie” en geen Danisch oil?
Ik zou het je niet meer kunnen zeggen waarom ik daar voor gekozen heb, mogelijk ergens hier op het forum gevonden. Maar als ik bij de Cokerije de productinformatie er op na sla, lees ik:

Deze verbeterde hout olie is uitermate geschikt voor buitenwerk, beschermt het hout tegen water en UV straling, dringt diep in het hout in en beschermt daardoor tegen vergrijzing en uitdroging. Door de geselecteerde mix van droogstoffen is deze olie bovendien gelijkmatig drogend waardoor rimpelende oppervlakten worden voorkomen.

Terwijl ik bij de Danish olie een gebruiksaanwijzing moet lezen en minder de voordelen er uit haal.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Vandaag bij Baptist geweest en mezelf om laten praten om toch Osmo hardwax te gebruiken. Een blik kleurloos mat gehaald (3062). Men gaf aan dat Danisch oil voor werkbladen 4-5 lagen nodig zou hebben, waarbij de laatste lagen erg traag drogen en lang plakkerig zouden blijven. Bij Osmo zouden 2-3 lagen voor een werkblad voldoende moeten zijn en Osmo zou slijtvaster zijn.

We gaan het zien.

Osmo is duurder, maar indien je inderdaad 2 lagen meer nodig hebt maakt het qua prijs niet veel uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.