werkblad trekt krom

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Ik heb in mijn klushok een werkbankje (80x100cm gemaakt naast mijn afkort zaag om te zorgen dat ik makkelijk grotere stukken hout kan verwerken. Het is een simpel frame van 45x70 mm douglas verbonden met pen-gat verbindingen met poten van 70x70mm. Dat frame staat als een huis en is netjes recht. Ik heb vervolgens daarop een blad gemaakt van 9mm multiplex verlijmt met 18mm MDF. Het geheel was precies de juiste hoogte dus ik tevreden. Het werkblad heb ik met 4 schroeven in de hoeken vast gezet op het frame, met de gedachte dat er nauwelijks kracht op die verbinding komt.
Daarna heb ik de MDF afgewerkt met Rambo pantser vernis mat (drie lagen). Dat was allemaal vorig weekend en vandaag wilde ik wat zagen en ik zag dat de balk niet meer netjes vlak op de zaag lag. Met een waterpas gecontroleerd wat er aan de hand was en het blijkt dat het werkblad kromgetrokken is. Het midden is hoger dan de hoeken.

Het klushok is verwarmd en redelijk geïsoleerd, maar ik verwarm het alleen in het weekend (gasprijzen...) dus het koelt door de week wel af naar buiten temperatuur.

Heeft er iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Gezien ik het blad slechts geschroefd heb kan ik het er makkelijk afhalen en een nieuw blad van 27mm dik maken, maar ik wil natuurlijk niet weer een krom blad krijgen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Hoe groot zijn de gaten waar de schroeven doorheen gaan?
Hoe vast zijn de schroeven aangedraaid?
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Het zijn 4x50 schroeven en 1mm voorbij de countersink gedraaid. Dus niet bizar vast en niet voorgeboord.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Je hebt het blad waarschijnlijk alleen aan de bovenkant afgewerkt. Daar zal het euvel liggen.
Als je het blad ook aan de onderkant afwerkt, heb je kans dat het blad weer redelijk recht gaat trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Je hebt het blad waarschijnlijk alleen aan de bovenkant afgewerkt. Daar zal het euvel liggen.
Als je het blad ook aan de onderkant afwerkt, heb je kans dat het blad weer redelijk recht gaat trekken.
Inderdaad, ik nam aan dat een laag lijm en multiplex de countercoating overbodig zou maken. Maar blijkbaar een slechte aanname. 😬
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het lijmen van 1 zijdig 9mm multiplex op 18mm mdf is ook niet echt een top oplossing
die platen werken verschillend
je had beter 3*9mm multiplex kunnen gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
het lijmen van 1 zijdig 9mm multiplex op 18mm mdf is ook niet echt een top oplossing
die platen werken verschillend
je had beter 3*9mm multiplex kunnen gebruiken
De voornaamste reden om multiplex en mdf te verlijmen was om betere overspanningssterkte te krijgen - voor 1m maakt dat denk ik niet echt uit maar ik ben ook aan het experimenteren voor als ik een groter werkblad wil maken. Verder zie ik op youtube allemaal mensen mdf op multiplex verlijmen dus had niet gedacht dat dat een issue was
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
Je moet zorgen dat je tussen de poten een paar liggers hebt. Als je daar in het midden een paar bladwervels vast zet is je probleem weg. Het mdf is nu meer uit gezet dan de plex plaat. Maar mdf zit niet veel stevigheid in, dat krijg je wel weer in gedrukt.
 
Laatst bewerkt:

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Bedankt voor alle tips, ik ga nu eerst de onderkant in de vernis zetten en even kijken hoe dat uitpakt. Als het niet bijtrekt, kan altijd nog bladwervels gaan zetten
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.