Werkblad afwerking met HPL folie of toch HPL plaat?

helhond

Nieuw lid
19 dec 2024
16
0
Grunn
Goedenavond,

Ik loop te stoeien met wat ontwerpen voor de inrichting van mijn werkplaats/garage (Hier zal ik binnenkort een eigen topic aan toe wijden).

Nu zit ik te denken aan het werkoppervlak van bijvoorbeeld mijn werkbank uit HPL te doen.
Her en der in wat filmpjes van Youtube gebruiken ze HPL folie/fineer zoals Formica met van die speciale contactlijmen wat mij ideaal lijkt, maar of ik zoek verkeerd maar zie al gauw prijzen van 40 euro/m² voor 1.2mm dikte voorbij komen.

Maar ik zit te denken, waarom niet gewoon HPL plaatmateriaal (6mm) op maat laten bestellen (bij HPLopmaat.nl ofzo) dat zit rond de 50eu/m² afhankelijk van welke kleur.
En dat dan verlijmen met montage kit op multiplex.

Bijkomend voordeel is dat de 6mm HPL plaat mij ook slagvaster is, dan alleen een 1.2mm laag op multiplex.

Ik heb al een tijdje hier naar gezocht, maar zie dit weinig gebeuren.
Zie ik dan echt iets over het hoofd?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu zit ik te denken aan het werkoppervlak van bijvoorbeeld mijn werkbank uit HPL te doen.
waarom niet gewoon HPL plaatmateriaal (6mm) op maat laten bestellen (bij HPLopmaat.nl ofzo) dat zit rond de 50eu/m² afhankelijk van welke kleur.
waarom niet gewoon direct een standaard-sandwichpaneel van 18 mm met boven en onder 0,8 mm hpl ?
prijzen liggen rond 40 euro / m² btw incl
dan heb je al die moeite met verlijmen ed niet
moet het werkoppervlak dikker, schroef het dan langs onder tegen een bijkomende plaat
alhoewel ik geen reden zie om voor een werkblad dikker dan 20 mm te gaan
doe je dat toch, dan kan je bij mijn weten niet meer de gewone lijmklemmen door je mft-gaten van 19 of 20 mm steken

helhond

Nieuw lid
19 dec 2024
16
0
Grunn
Bedankt voor je reactie.
De dikte van het blad maakt mij niet zoveel uit want het wordt niet gebruikt voor MFT.

Wat ik mij wel afvraag is waar je "goedkoop" dan je sandwichpaneel met HPL-toplaag weg haalt?
Bij (opmaatzagen.nl, zagenzagen.nl, adzaagt.nl) en bijvoorbeeld begint dat pas bij 70eu/m².

Een HPL toplaag is natuurlijk zo sterk als zijn onderliggende draagconstructie, op bv populier zal het minder slagvast zijn dan een hardere hout soort. Nu is HPL volkern natuurlijk al hard van zichzelf.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Wat ik mij wel afvraag is waar je "goedkoop" dan je sandwichpaneel met HPL-toplaag weg haalt?
Bij (opmaatzagen.nl, zagenzagen.nl, adzaagt.nl) en bijvoorbeeld begint dat pas bij 70eu/m².
de prijzen in het noorden ken ik niet
voor deze toepassing neem je best een standaardprodukt
en een fysische winkel

Een HPL toplaag is natuurlijk zo sterk als zijn onderliggende draagconstructie
we schrijven over 2 dingen: de hardheid van de toplaag, en de stijfheid van de plaat
een sandwich-hpl van 18 mm dik kan een overspanning van 600 mm aan

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.031
259
waarom niet gewoon HPL plaatmateriaal (6mm)
Ik weet niet wat je allemaal gaat doen op je werkbank maar die 6 mm hpl is waarschijnlijk buitenkwaliteit; bedoeld om aan een gevel weersinvloeden te weerstaan.
Voor een werkblad neem je beter hpl voor interieur- of laboratoriumtoepassingen, die is minder krasgevoelig.

Maar wanneer je wat ’lomper’ werk gaat doen zou ik helemaal geen hpl nemen maar hout of multiplex. Wanneer je daar een keer inzaagt, met je boor in tercht komt of een deuk inslaat zie je dat ook wel maar heb je daar minder pijn van dan bij een dure hpl.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Heb je een voorbeeld (linkje) van eventueel een standaard product van een fysieke winkel?
op dit forum waart een lijst van houthandels rond
daar staat er zeker 1 in jouw streek bij
prijs bij 1 van mijn leveranciers in vl
die niet bij jou levert
je kan ook een keukenwerkblad nemen
1737984929982.png

Bijlagen

• 1737984888253.png
    1737984888253.png
    24,5 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.