Werkblad aan muur bevestigen

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Ik wil een Ikea werk/keukenblad aan de muur bevestigen, blad is 120cm lang, op het diepste punt word het blad 50cm diep, waarna er na 60cm een hoek in komt naar 30cm diep.
Daarvoor wil ik heavy duty alluminium hoekprofielen(zonder schoor) gebruiken,
Nu is de vraag hoeveel het werkblad voorbij de beugels kan steken, zou een overhang van 20cm mogelijk zijn?
Keuze uit maten beugels:
30x35cm
35x40cm
45x50cm
Waarvan alleen de eerste nu op voorraad is, de andere maten duren een aantal weken.

Zouden de beugels van 30x35cm dit aan kunnen? Ik ben van plan 3 of 4 beugels te gebruiken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Alles is afhankelijk van de muur waar je het aan gaat hangen en de pluggen en schroeven die je gaat gebruiken.
Ik zou er geen zware magnetron op durven zetten op deze manier. Dat gaat beslist naar voren hangen dan.

Fotos/linkje van de beugels zou handig zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Alles is afhankelijk van de muur waar je het aan gaat hangen en de pluggen en schroeven die je gaat gebruiken.
Ik zou er geen zware magnetron op durven zetten op deze manier. Dat gaat beslist naar voren hangen dan.

Fotos/linkje van de beugels zou handig zijn
Alleen de kleinste beugel kan al 100kg aan, dus 3 of 4 zou meer dan genoeg moeten zijn. ;)
Gaat er puur om of die overhang voorbij de beugel kan, bij de kleinste van 30x35cm zou dat dus 15cm zijn.
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Is het een standaard Ikea blad? Met een kern van spaanmateriaal? Bij een keuken heb je een overstek van ca 5 a 6 cm volgens mij. Hier steekt het Ikea keukenblad in de bijkeuken aan 1 zijkant ongeveer 15cm over. Daar gaat niets mis mee, maar dat wordt ook nauwelijks belast. 15cm lijkt mij geen problemen te geven, maar het ligt wel aan de belasting.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Is het een standaard Ikea blad? Met een kern van spaanmateriaal? Bij een keuken heb je een overstek van ca 5 a 6 cm volgens mij. Hier steekt het Ikea keukenblad in de bijkeuken aan 1 zijkant ongeveer 15cm over. Daar gaat niets mis mee, maar dat wordt ook nauwelijks belast. 15cm lijkt mij geen problemen te geven, maar het ligt wel aan de belasting.
Ja die van spaanplaat! Het is dus een totaal zwevend blad, rustend op die beugels, die kunnen het gewicht makkelijk aan, gaat echt om die max 15 cm die dan uit zou steken, belasting valt ook erg mee, er komt wel een keukenmachine op te staan, maar die staat precies boven een beugel. Verder gewoon wat snij werk of uitstallen van ingrediënten en dat soort dingen.

Screenshot_20221029_091405.jpg
Foto van de te gebruiken beugel

Linkje naar werkblad:
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
De beugels zou ik in ieder geval niet met pluggen vast zetten, maar ik zou een chemisch anker gebruiken. Die zijn beter bestand tegen "dynamische" belastingen.
Verder zou ik wel proberen om het blad aan de bovenzijde bij de muur op te sluiten over de hele lengt zodat niet alle kracht via de schroeven overgedragen wordt. Ook hier wil je niet de schroefgaten laten uitlubberen in de spaanplaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Gaat allemaal prima. Je moet er alleen niet op gaan zitten, want dan heb je kans dat je de schroeven aan de muur kant uit het blad trekt. De beugels kunnen 100 kg dragen op afschuiving. Je wil er een buigmoment op los laten. De belasting komt veel meer naar het dunne gedeelte te liggen. Je moet vooral zorgen dat de bovenste muur bevestigingen goed vast zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
De beugels zou ik in ieder geval niet met pluggen vast zetten, maar ik zou een chemisch anker gebruiken. Die zijn beter bestand tegen "dynamische" belastingen.
Verder zou ik wel proberen om het blad aan de bovenzijde bij de muur op te sluiten over de hele lengt zodat niet alle kracht via de schroeven overgedragen wordt. Ook hier wil je niet de schroefgaten laten uitlubberen in de spaanplaat.
In een ander topic wat ik hier over geopend heb word door de meester verteld dat flink lange Fisher duopower pluggen voldoende moeten zijn, denk aan 8x75 of zelfs nog flinker bijvoorbeeld.
De beugels kunnen 100 kg dragen op afschuiving. Je wil er een buigmoment op los laten. De belasting komt veel meer naar het dunne gedeelte te liggen. Je moet vooral zorgen dat de bovenste muur bevestigingen goed vast zitten.
Wat bedoel je hier precies mee?

Overigens wil ik nu zeker wel 4 beugels gebruiken. Uiteraard word er niet op gezeten, dat zou wel echt te gek zijn, maar ik hoef dus niet bang te zijn dat het werkblad op die laatste niet ondersteunde 15 cm afbreekt?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hoewel ik 30 cm voor het 50 cm-blad wat kort vind, is de oversteek van het blad hier niet het echte probleem. Zorgpuntje is de uittrekkracht op de bovenste pluggen. Zitten die bovenste pluggen voldoende vast in de muur.? Dat hangt af van type en afmetingen van die pluggen en vooral van de kwaliteit van de muur.
Voor het steunderbeen langs de muur. geldt: des te langer, des te beter.

Die steunders zelf zijn sterk genoeg; toch is 4 steunders beter dan 3 omdat 4 pluggen in de muur beter is dan 3.

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Hoewel ik 30 cm voor het 50 cm-blad wat kort vind, is de oversteek van het blad hier niet het echte probleem. Zorgpuntje is de uittrekkracht op de bovenste pluggen. Zitten die bovenste pluggen voldoende vast in de muur.? Dat hangt af van type en afmetingen van die pluggen en vooral van de kwaliteit van de muur.
Voor het steunderbeen langs de muur. geldt: des te langer, des te beter.

Die steunders zelf zijn sterk genoeg; toch is 4 steunders beter dan 3 omdat 4 pluggen in de muur beter is dan 3.

Klaas
Uiteraard zorg ik dat die goed vast zitten, fisher duopower van 8x75 of zelfs nog een grotere diameter en of lengte.
Plan is nu ook 4 dragers, eventueel zou ik over de hele lengte, tussen de dragers, ook nog een hoekprofiel kunnen schroeven op de muur kunnen schroeven waar het werkblad op rust?
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Waarom in deze een chemisch anker en niet een keilbout?
(Door vragen leer ik)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Volgens mij zitten er maar gaatjes van een mm of 5 in die beugels. Als de plug gewoon in een steen of beton zit, heb je aan een 4 of 4,5 mm dikke schroef meer dan voldoende. Een gewone 6mm plug kan ongeveer 30 kg hebben. Een duopower 50
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Volgens mij zitten er maar gaatjes van een mm of 5 in die beugels. Als de plug gewoon in een steen of beton zit, heb je aan een 4 of 4,5 mm dikke schroef meer dan voldoende. Een gewone 6mm plug kan ongeveer 30 kg hebben. Een duopower 50
De muur waar in bevestigd word is wat poreuzer, vandaar de extra lange en dikke pluggen met schroef/bout, dan kan de muur het in iedergeval wel aan(hangen ook keukenkastjes en stelling rails met planken aan)
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
De muur waar in bevestigd word is wat poreuzer, vandaar de extra lange en dikke pluggen met schroef/bout, dan kan de muur het in iedergeval wel aan(hangen ook keukenkastjes en stelling rails met planken aan)

Dat is een ander soort van belasting en niet goed te vergelijken met jouw plankendragers.
Zie ook:
(Let in beide berichten op het woordje "bovenste".)
Gaat allemaal prima. Je moet er alleen niet op gaan zitten, want dan heb je kans dat je de schroeven aan de muur kant uit het blad trekt. De beugels kunnen 100 kg dragen op afschuiving. Je wil er een buigmoment op los laten. De belasting komt veel meer naar het dunne gedeelte te liggen. Je moet vooral zorgen dat de bovenste muur bevestigingen goed vast zitten.
Hoewel ik 30 cm voor het 50 cm-blad wat kort vind, is de oversteek van het blad hier niet het echte probleem. Zorgpuntje is de uittrekkracht op de bovenste pluggen. Zitten die bovenste pluggen voldoende vast in de muur.? Dat hangt af van type en afmetingen van die pluggen en vooral van de kwaliteit van de muur.
Voor het steunderbeen langs de muur. geldt: des te langer, des te beter.

Die steunders zelf zijn sterk genoeg; toch is 4 steunders beter dan 3 omdat 4 pluggen in de muur beter is dan 3.

Klaas



Doordat je keukenkastjes en stellingrails relatief hoog zijn komt er meer nadruk op afschuiving zoals Chevy66 al schreef/bedoelde te zeggen. Dat is goed. Maar bij je 30x35cm beugel spelen buigkrachten (momentkrachten) een veel grotere rol. Vandaar deze "waarschuwingen".
 
Laatst bewerkt:

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Dat is een ander soort van belasting en niet goed te vergelijken met jouw plankendragers.
Zie ook:



Let in beide berichten op het woordje "bovenste".

Doordat je keukenkastjes en stellingrails relatief hoog zijn komt er meer nadruk op afschuiving zoals Chevy66 al schreef/bedoelde te zeggen. Dat is goed. Maar bij je 30x35cm beugel spelen buigkrachten (momentkrachten) een veel grotere rol. Vandaar deze "waarschuwingen".
Verwacht jij dat dit een probleem gaat vormen dan? En wat van het idee om dit tegen te gaan door gebruik van hoekprofiel over de hele lengte tussen de beugels in? Zodat die mede het gewicht dragen samen met de bovenste pluggen van de beugels?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Uiteraard zorg ik dat die goed vast zitten, fisher duopower van 8x75 of zelfs nog een grotere diameter en of lengte.
Plan is nu ook 4 dragers, eventueel zou ik over de hele lengte, tussen de dragers, ook nog een hoekprofiel kunnen schroeven op de muur kunnen schroeven waar het werkblad op rust?
De noodzaak van die rail hangt af van de kwaliteit van de muur. Hopelijk krijg je tijdens het boren en monteren een voldoende beeld van de kwaliteit van de muur. Ik heb zelf een huis met enkele slechte binnenmuren en heb er ""leuke" ervaringen meer :) ; waar het heel slecht is gebruik ik dit niet meer , want blijft onbetrouwbaar in geval van zware belasting.

Klaas
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Zo'n hoekprofiel helpt alleen maar om de uittrekkrachten van de bovenste schroeven in de beugels te ondersteunen. Voor die functie kan het geen kwaad.
Of ik zie dat er problemen gaan vormen is zoals eerder genoemd, afhankelijk van je muur en bevestigingsmiddelen.
Ik voorzie alsnog doorhanging, omdat de "hoeveelheid aluminium" in de hoek van de beugel een minimaal "driehoekje/schoortje" is.

Zelf heb ik ook zo'n zelfde beugel kapot in een la liggen.... Oorzaak weet ik niet meer.

Ik zou voor de 45x50cm gaan, maar dan nog....
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
....een hoekprofiel kunnen schroeven op de muur kunnen schroeven waar het werkblad op rust?
Sterker nog... je blad zal er nauwlijks op rusten. Maar voor het uittrekken van pluggen is het wél goed.
Zo'n strip kan absoluut geen momentkracht/buiging opvangen.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Zo'n hoekprofiel helpt alleen maar om de uittrekkrachten van de bovenste schroeven in de beugels te ondersteunen. Voor die functie kan het geen kwaad.
Of ik zie dat er problemen gaan vormen is zoals eerder genoemd, afhankelijk van je muur en bevestigingsmiddelen.
Ik voorzie alsnog doorhanging, omdat de "hoeveelheid aluminium" in de hoek van de beugel een minimaal "driehoekje/schoortje" is.

Zelf heb ik ook zo'n zelfde beugel kapot in een la liggen.... Oorzaak weet ik niet meer.

Ik zou voor de 45x50cm gaan, maar dan nog....
Doorhanging zou je toch niet verwachten als ze 100 kilo per stuk aan kunnen, met dan 4 van die beugels..

Ik las bij iemand die 2 beugels van 44x50cm had, en daar een aquarium van 250 kilo op had staan, en die op het uiteinde van 50cm 2mm doorzakking gaf, maar dat is natuurlijk een veel zwaardere belasting op maar 2 beugels..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.