Werkbank vraag voor een kleine werkplaats in wording

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik was zaterdag in Arnhem en ben even bij Baptist binnen gelopen. We gaan een tuinhuis plaatsen waar ik een werkplaats van wil maken. De ruimte zal niet zo groot worden (ong 4x3m), maar zonder een ruimte waar ik er lekker op los kan zagen, schuren en schaven zonder dat het wasgoed weer vuil wordt, komt er van de hobby weinig. :cool:
Ik heb er naar werkbanken gekeken zoals die van Ramia of Sjoberg en dan zie je wel waarom de Sjoberg's duurder zijn.

Op internet zijn de werkbanken van multiplex erg in trek. Wat ik me nu af ben gaan vragen, kwalitatief goed Berken Multiplex is nu best duur.
Heeft iemand recent nog zo'n mpx werkbank gebouwd en zo ja, heb je ook bankschroeven toegevoegd en heb je een idee wat hij gekost heeft?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik was zaterdag in Arnhem en ben even bij Baptist binnen gelopen. We gaan een tuinhuis plaatsen waar ik een werkplaats van wil maken. De ruimte zal niet zo groot worden (ong 4x3m), maar zonder een ruimte waar ik er lekker op los kan zagen, schuren en schaven zonder dat het wasgoed weer vuil wordt, komt er van de hobby weinig. :cool:
Ik heb er naar werkbanken gekeken zoals die van Ramia of Sjoberg en dan zie je wel waarom de Sjoberg's duurder zijn.

Op internet zijn de werkbanken van multiplex erg in trek. Wat ik me nu af ben gaan vragen, kwalitatief goed Berken Multiplex is nu best duur.
Heeft iemand recent nog zo'n mpx werkbank gebouwd en zo ja, heb je ook bankschroeven toegevoegd en heb je een idee wat hij gekost heeft?
De kosten van de MPX kun je bepalen door bij de houthandel te vragen wat X platen MPX je gaan kosten, eventueel al alles laten zagen op basis van een zaaglijst voor je werkbank. Als ik een gok mag wagen: meer dan 150Eur voor een 18mm dikke plaat?
Underlayment is dan weer een stuk goedkoper. Ik heb een blad van 2400x800x36 gemaakt van twee platen underlayment en dat bevalt me uitstekend.

Ik heb twee bankschroeven, een Engelse meubelmakersbankschroef en op mijn gereedschapskar een metaalbewerkersbankschroef die ik eerst op mijn werkbank klemde als ik hem nodig had.
Ik zou in ieder geval kijken voor een goede met een quick release, zie het als een investering. "Vroeger" kon je nog wel een goede Paramo op MP vinden, maar die prijzen zijn belachelijk de laatste tijd.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Heeft iemand recent nog zo'n mpx werkbank gebouwd en zo ja, heb je ook bankschroeven toegevoegd en heb je een idee wat hij gekost heeft?
Heb 40mm hardhoutmultiplex gebruik van via via. Voor weinig dus. De losse spindels en het kruis voor de staande bankschroef waren het duurste, meer dan de helft van de kosten.
Als je niet de beste kwaliteit multiplex zoekt, er zijn voldoende partijenopkopers te vinden die wat hebben. Soms heb je wel wat geduld nodig. Als voorbeeld eentje die redelijk bij mij in de buurt zit: Bouwletstore: Outlet voor Hout en Plaatmateriaal - SCHERP GEPRIJSD
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als het goedkoop moet, zou je wellicht pallethout overwegen? Dan kun je spotgoedkoop (niet gratis, want je hebt meer lijm nodig) balken verlijmen en de boel daarvan bouwen. Moet je wel zin hebben die pallets te preppen voor gebruik.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Tijdje geleden deze gemaakt, allemaal van berken multiplex met een toplaag van zwart MDF. Afmeting volgens mij 90x180. Weet niet meer hoeveel platen multiplex ik gebruikt heb, uit m'n hoofd, 2.5 of zo..

Berken multiplex van de gamma vind wel erg goed, beetje goed uitzoeken, er staan vaak wel mooie platen tussen.

Sleuven zijn ivm microjig klem systeem maar dat is optioneel. Ik heb voor handwerk een sjobergs "smart workstation" maar ga die denk ik vervangen voor een moxon vise.
 

Bijlagen

  • IMG_3480.JPG
    IMG_3480.JPG
    182,5 KB · Weergaven: 74
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Vandaag weer naar prijzen gezocht. Dacht dat het handig was om via opmaatzagen.nl alle stroken voor zo'n werkbank te laten zagen, zodat ik niet met grote platen aan het klooien hoef. Helaas is hun prijs het dubbele dan die van bv houthandelonline. Dan kan je idd wel reclame maken met 'gratis gezaagd' :)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Misschien is het slimmer, goedkoper, sneller, etc om te kijken naar een werkbank met een onderstel van vuren balken en een beetje slimme verbindingen. Werkblad maak je dan van mpx.
Zo heb ik in ieder geval mijn werkbank gemaakt. Hij was niet zo stijf als ik had verwacht / gehoopt na het schroeven, maar met twee strategisch geplaatste "plaatjes" mpx staat hij al weer een aantal jaren naar volle tevredenheid in de garage.
Let wel, het is een gebruiksvoorwerp, dus het hoeft niet "mooi" te zijn.

Mocht je toch iets met MPX willen, bij de bouwmarkt zagen ze vaak gratis tot een bepaald aantal snedes.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Als je voor het beste van het beste gaat, hoef je niet verder te lezen.

Ik heb voor mijn kleine werkplaats internet en marktplaats afgespeurd. Op de laatste kwam ik een werkbank van Datona tegen voor 100€. Opruiminkje. Qua maatvoering uitstekend voor mijn werkplaats. Het mooie is, dat hij redelijk compleet is. Het mindere, dat het geen topkwaliteit is. En dat betreft eigenlijk met name de bankschroeven. Maar ik red mij er prima mee. Ik heb de werkbank op wielen gezet, zodat ik hem makkelijk kan verplaatsen.
1661894164666.jpeg
1661894207178.jpeg
1661894259375.jpeg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb als werkbank een 6 cm dikke eiken (opgemaakt uit kleine balkjes) tafel, bij de kringloop opgepikt. Niet te versjouwen. Balk aan de muur en twee 10x10 grenen poten aan de voorkant. Hij is nu wat kromgetrokken na de verhuizing, dus binnenkort vlakken met de bovenfrees. Totale kosten Ong 100 euro..
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi,
Ik sluit mij bij mk23 aan. Gebruik vurenhout voor de poten en underlayment voor het blad.
Dat zijn de goedkopere materialen die eenvoudig bij een doe-het-zelf zaak te krijgen zijn.

Wat een belangrijke vraag is, is waar wil je de werkbank voor gaan gebruiken?
Wil je met machines aan de gang gaan, met handgereedschap, of een beetje van beide?
Als je daar antwoord op hebt, kan je gerichter zoeken naar een bepaald soort werkbank.

Naar mijn mening is de "knock-down-Nichelson" of "knock-down-English" werkbank een interessant ontwerp om mee te beginnen. Kost je bv bij de Gamma 3 hele platen underlayment (150 euro), 1 balk 69x69mm x 330cm (31 euro)voor de poten en de nodige schroeven (50 euro). Verder een dubbel geleide werkbankspindel 275mm van 70 euro bij de Baptist. Bij elkaar ongeveer 300 euro.

Groeten,
Martin
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoi,
Ik sluit mij bij mk23 aan. Gebruik vurenhout voor de poten en underlayment voor het blad.
Dat zijn de goedkopere materialen die eenvoudig bij een doe-het-zelf zaak te krijgen zijn.

Wat een belangrijke vraag is, is waar wil je de werkbank voor gaan gebruiken?
Wil je met machines aan de gang gaan, met handgereedschap, of een beetje van beide?
Als je daar antwoord op hebt, kan je gerichter zoeken naar een bepaald soort werkbank.

Naar mijn mening is de "knock-down-Nichelson" of "knock-down-English" werkbank een interessant ontwerp om mee te beginnen. Kost je bv bij de Gamma 3 hele platen underlayment (150 euro), 1 balk 69x69mm x 330cm (31 euro)voor de poten en de nodige schroeven (50 euro). Verder een dubbel geleide werkbankspindel 275mm van 70 euro bij de Baptist. Bij elkaar ongeveer 300 euro.

Groeten,
Martin

Deze basis voor mijn werkbank heb ik in een halve dag gebouwd. Platen op maat laten zagen bij bouwmarkt, balken ingekort en bewerkt met alleen mijn GKS190. De maten zijn 2400x800x870. Hij was verschuifbaar maar is ondertussen voorzien van extra lades en daardoor veel zwaarder geworden.
De gaten aan de voorzijde heb ik sinds de bouw misschien twee keer gebruikt., maar was afweging beter mee verlegen dan om verlegen.
Hij is functioneel, maar het hart van de garage en helaas al maanden verstopt onder een berg clutter die ik maar niet opgeruimd krijg:)

IMG_8962.JPG
 

Bijlagen

  • werkbank 02.JPG
    werkbank 02.JPG
    109,9 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: Klaasjandiederik

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik heb inmiddels aardig wat mooie tips(en goedkopere opties) voorbij zien komen.
Omdat vraag van boven te beantwoorden, ik wil hem gebruiken voor hand- en elektrisch gereedschap. Ik volg als hobby de meubelmakersopleiding van Syntra (3e jaar nu) en wil gewoon thuis lekker met hout aan de slag kunnen. Misschien zelfs 1 dag minder gaan werken om die dag leuke projectjes te kunnen doen.

Een groter dingetje is nog de ruimte. We willen nog een tuinhuis zetten en inrichten als werkplaatjes. Omdat het er kwa tijd nog niet van gekomen is, heb ik wat offertes opgevraagd. Dan springen de tranen je ook in de ogen wat de bedrijven daar voor vragen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb inmiddels aardig wat mooie tips(en goedkopere opties) voorbij zien komen.
Omdat vraag van boven te beantwoorden, ik wil hem gebruiken voor hand- en elektrisch gereedschap. Ik volg als hobby de meubelmakersopleiding van Syntra (3e jaar nu) en wil gewoon thuis lekker met hout aan de slag kunnen. Misschien zelfs 1 dag minder gaan werken om die dag leuke projectjes te kunnen doen.

Een groter dingetje is nog de ruimte. We willen nog een tuinhuis zetten en inrichten als werkplaatjes. Omdat het er kwa tijd nog niet van gekomen is, heb ik wat offertes opgevraagd. Dan springen de tranen je ook in de ogen wat de bedrijven daar voor vragen.
€75/u incl BTW voor de manuren tikt aardig aan. Zelf doen kan je dan heel veel geld schelen, ook al moet je soms gereedschap kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
€75/u incl BTW voor de manuren tikt aardig aan. Zelf doen kan je dan heel veel geld schelen, ook al moet je soms gereedschap kopen.

ja dan gaat het inderdaad hard en een normaal tarief denk ik. Zal vast ook nog wel wat afschrijving etc bij komen. Ik heb echter via een online aanbieder de houtkosten uitgerekend en ruwweg kom ik dan op 6k uit. Als hetzelfde bedrag er nog eens bij komt voor bouw/montage etc, dan voelt dat wel duur :).

Waarschijnlijk wil iemand van hier hem voor dat bedrag ook bouwen. haha
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.