Werkbank van bouwmarkt hout

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
76
Den Haag
Bij gebrek aan een vdv en een zaagtafel heb ik bedacht om een (semi) traditionele werkbank te maken van kant en klaar hout van de bouwmarkt. Het doel is om een stabiel werkoppervlak te krijgen waar ik werkstukjes makkelijk op kan klemmen met holdfasts, benchdogs, doefeet e.d. om met handtools te bewerken. Als beginnende houtbewerker heb ik nog niet een uitgebreid assortiment aan fancy tools, dus ik wil ook kijken hoever je komt met een klein setje aan tools.

Het werkblad is een kant en klaar gevingerlast eiken blad van 26mm dik, de poten zijn 75x75mm vuren balken en een frame van vuren latjes van 18 en 28mm dik. Een kant en klaar blad omdat ik niet zag hoe ik een mooi vlak blad zou kunnen krijgen zonder vdv of heel veel schaven + timmermans oog en zeker niet zonder grote lijmklemmen.

Het hele ontwerp is gemaakt op basis van standaard houtmaten van de bouwmarkt(en). Het frame bestaat uit vier poten met direct onder het blad en iets boven de grond dwarsbalken. Links is er een kleine oversteek zodat ik daar een bankschroef kan monteren. Schetsjes met de hand gemaakt:

PXL_20220214_181744494.jpgPXL_20220214_181729992.jpg


de boodschappen:
IMG_20220128_152034912.jpg
- eiken werkblad 121x61
- 10stuks 18x44mm x 210cm vuren schaaflatten
- 18x69mm x 270cm vuren schaaflat
- 18x18mm x 270cm vuren schaaflat
- 75x75mm x 420cm vuren balk (op maat gezaagd*)
- 2x 28x44mm x 260cm schaaflat

Ik ben onderhand al een end, maar zal met terugwerkende kracht verslag doen van mijn bevindingen, mocht men het interessant vinden.

*) dit had ik op maat laten zagen omdat ik niet makkelijk netjes haaks een 75mm balk kon doorzagen en ze het daar vast beter konden, dat was een misrekening, totaal niet haaks :(
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik ben onderhand al een end, maar zal met terugwerkende kracht verslag doen van mijn bevindingen, mocht men het interessant vinden.
Ik ben benieuwd naar de rest! En het kan een inpiratie zijn voor anderen om te laten zien dat niet alleen de (dure) gereedschappen belangrijk zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
76
Den Haag
Om m'n latjes netjes op maat te maken met m'n enigszins onhandige cirkelzaag heb ik een jig gemaakt van wat rest hout en 2 stalen T profielen.
Door het gewicht en vorm van de zaag was ik gedwongen om een T profiel te pakken. Ik verlies er een centimeter snijdiepte mee, maar ik kan er nog precies m'n 44mm brede latjes op zagen.

Eerst ruw op maat en dan allemaal tegen elkaar klemmen en op maat zagen, zijn ze in ieder geval even lang.

IMG_20220128_155503756.jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
844
441
Noord-Veluwe
Heiko Rech heeft op Youtube op het moment een serie lopen die over dit onderwerp gaat. Wellicht doe je daar wat inspiratie op.

 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Denk dat ik jouw goed voorbeeld (en dit draadje) ga volgen. Was van plan een werkbank van eiken te gaan maken maar het budget is momenteel niet toereikend. Van vuren moet het ook wel een jaar of 10 minstens te houden zijn in een geïsoleerde garage :)
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
76
Den Haag
Heiko Rech heeft op Youtube op het moment een serie lopen die over dit onderwerp gaat. Wellicht doe je daar wat inspiratie op.
Ah dit is interessant (en goed voor m'n Duits). Een mooi pragmatische man en het geeft me wel wat vertrouwen in mijn niet altijd perfecte snedes
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
76
Den Haag
De horizontale verbindingsbalkjes onder zover van de vloer dat er een bezem onderdoor kan. Altijd handig. En ik mis schoren, of ik zie ze niet 😁
Ik heb de onderste balken hoog genoeg dat ik er met klompen onder kan en inderdaad, een bezem kan ook.
Ik heb geen schoren, maar ik ging er van uit dat als alle horizontale leggers met pen-gat verbindingen vast zitten en het blad er nog een keer op die niet nodig waren
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
76
Den Haag
In plaats van pennen uit te hakken, maak ik ze door de 18mm latjes te verlijmen met de 28mm balkjes, die laatste vormen dan de pennen.

Voor de bovenste dwarsliggers heb ik de 28x44 balkjes wat hoger geplaatst zodat ik die straks ook als pen voor mijn blad kan gebruiken (de daadwerkelijk pennen moet ik er nog uit zagen maar dit leek me makkelijker dan achteraf gaten in zowel het blad als de ligger te maken.

Zo ziet de bovenhoek verbinding er dan uit:
paars zijn 18mm latjes
groen en oranje zijn de 28mm balkjes, waarbij groen dus de dwars richting is:
1644944046143.png


Met vier klemmen en een workmate duurt het even voordat alles verlijmd is, setje voor setje:

IMG_20220129_160745001.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
76
Den Haag
Alle dwarsbalkjes zijn verlijmd en het is dus tijd om de gaten in de poten te maken. In eerste instantie dacht ik dat ik dat allemaal met de bovenfrees kon doen. Ik had een soort van mal gemaakt waar de hele freesmachine in paste en die zou zorgen voor een mooi gat op de juiste grootte. Op zich ging dat goed, maar mijn frees komt niet zo diep, dus hoewel ik een mooie start heb gemaakt, moet ik toch verder met de hand.
1646244235470.jpeg

Omdat het effectief sleuven en geen gaten zijn kon ik ook nog wel een stukje aan de kopse kant wegfrezen waardoor ik niet alles uit hoef te hakken. Nadeel van de kopse kant wel is dat je weinig referentie hebt en ik bleek dus bij de tweede van rechts iets te veel aan de buitenkant te hebben gezeten en dan gaat zo'n frees wel snel.
Maar de sleuven zitten er in, nog even netjes uitsteken en dan kijken of de dragers passen. Daarna de gaten voor de onderleggers maken.

PXL_20220207_075712651.jpg
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Heel leuk om te zien! Goed bezig ook! Ben erg benieuwd naar het resultaat en zal dit topic volgen.

Ik herken helemaal mezelf erin, met enigszins beperkte middelen en daarom het maken van bijv. de creatieve cirkelzaag jig, de deceptie van dat de bouwmarkt toch echt niet haaks zaagt (iets dat iedereen altijd al roept) en het toch net ff jammer is dat die dure frees niet dieper kan haha. Maar je hebt wel allemaal goeie oplossingen en aanpak (en leermomenten ;) ). Succes man!
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Alle dwarsbalkjes zijn verlijmd en het is dus tijd om de gaten in de poten te maken. In eerste instantie dacht ik dat ik dat allemaal met de bovenfrees kon doen. Ik had een soort van mal gemaakt waar de hele freesmachine in paste en die zou zorgen voor een mooi gat op de juiste grootte. Op zich ging dat goed, maar mijn frees komt niet zo diep, dus hoewel ik een mooie start heb gemaakt, moet ik toch verder met de hand.
Bekijk bijlage 116123

Omdat het effectief sleuven en geen gaten zijn kon ik ook nog wel een stukje aan de kopse kant wegfrezen waardoor ik niet alles uit hoef te hakken. Nadeel van de kopse kant wel is dat je weinig referentie hebt en ik bleek dus bij de tweede van rechts iets te veel aan de buitenkant te hebben gezeten en dan gaat zo'n frees wel snel.
Maar de sleuven zitten er in, nog even netjes uitsteken en dan kijken of de dragers passen. Daarna de gaten voor de onderleggers maken.

Bekijk bijlage 116124
Hoe ik het is nadat de liggers al passen, het frame proefpassen (droog) en met een spanband aanklemmen zodat de poten rechtop staan. Dan meet ik alles uit, boor het voor langs de uitgetekende randen en beitel het restant weg. Is het makkelijker (vind ik) om de 'richting' te zien op deze manier en je kunt constant de liggers (die ik dan al op maat heb) te proefpassen.

Zie mijn werkbank topic voor foto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
76
Den Haag
Ik moet zo'n 5cm frezen. Ik wist niet dat er verlengstukken voor frezen bestonden maar ik vind de boormethode ook wel interessant, keuzes keuzes 😅
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
76
Den Haag
Na wat wikken en wegen een wolfcraft mobiele boorstandaard voor een paar tientjes op de kop getikt en m'n oude vertrouwde black & decker er in gemonteerd. Er zit direct een handig stofafzuigingselementje bij waar ik de stofzuiger op kan aansluiten. Dat scheelt een boel rotzooi. De standaard is niet op de millimeter/graad nauwkeurig en de diepte stop heeft totaal geen maatvoering, maar met wat trial en error werkt het heel prima.

Boor in de standaard en gekoppeld aan de stofzuiger
PXL_20220212_112746092.jpg

Het resultaat van de boor als prikpen gebruiken
PXL_20220213_131307375.jpg

Voorzichtig de randen uitsteken
PXL_20220212_123141160.PORTRAIT.jpg

Met een prikpen-methode kon ik snel een groot deel van het materiaal uit het gat krijgen en hoefde ik alleen netjes met de beitel de randen uit te hakken. De gaten waren dus zo gedaan en een eerste proeve van het frame kon gedaan worden. Her en der zat het wel een millimetertje naast; niet diep genoeg of toch net niet perfect de liggers gelijmd maar voor een eerste poging niet ontevreden. Volgende stap is alle liggers en gaten perfect(ish) passend te krijgen en de gaten te boren voor m'n trekboring (aldus @TheJVH 's google translate actie)
PXL_20220213_151202477.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
76
Den Haag
Wat vertraging opgelopen door lekker weer en corona, maar nu het weer herfst is heb ik weer het een en ander gedaan. Het eerste was van een 10mm ronde beuken stok pennen gemaakt met een puntje en bijbehorende gaten in de staanders en legger geboord. PXL_20220313_134847906.jpg
Netjes de gaten in de leggers iets naar binnen versprongen geboord zodat ze strak tegen de staander worden getrokken door de pen. Ik was bang dat de pennen te zwak zouden zijn, maar ik durfde ook weer geen grotere gaten te boren omdat er dan weinig legger over zou blijven en de kans weer bestond dat die zouden splijten. Uiteindelijk bleek het (precies) goed te gaan. De pennen bleven heel en ik hoorde en zag geen splijtende leggers. Met 1 pennetje per legger zit het wel mooi vast.
PXL_20220313_140049182.jpg
Bij de bovenste dwarsliggers had ik in het midden een stuk naar boven laten uitsteken zodat ik dat als pen kon gebruiken in het werkblad. Echter ik had me wat verrekend. Ze staken 1.8cm uit en op een blad van 2.6cm vond ik dat wel wat overdreven, zeker omdat ze de volle breedte van het blad waren. Uiteindelijk besloten om het midden er uit te halen zodat ik twee pennen van 10cm aan de zijkanten zou houden en de hoogte terug te brengen naar 1cm.
Het was makkelijker geweest om dat van te voren te bedenken, maar wat creatief met een workmate en een schaaf kom je er ook wel.

PXL_20220319_125933379.PORTRAIT.jpg
Door de dwarsligger een centimeter van de bovenkant te klemmen had ik een soort van verticaal futselbord. Je moet alleen voorzichtig zijn dat je niet je workmate bijschaafd :).

Met m'n prikpen-methode de bijbehorende gaten in het werkblad uitgehakt en het blad op het frame geplaatst. Op zich hielden het gewicht van het blad en de pennen het blad al keurig op zijn plaats, maar voor de goede orde het ook maar vast gelijmd.
PXL_20220402_140541727.jpg

Voor de afwerking heb ik BLO gekozen, voornamelijk omdat ik dat in de kast had staan, maar het resultaat is niet verkeerd. Verder van een paar 68x18mm planken de bodem van de werkbank gemaakt. Nu nog een bankschroef uitzoeken om links te monteren en gaten boren voor benchdogs en holdfasts en dan is hij (voolopig) af. Ik heb ook nog de mogelijkheid om een sliding deadman te plaatsen, maar met zo'n kort framepje is dat misschien wat overkill.


PXL_20220403_134505688.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.