Werkbank slijper

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Ik ben op zoek naar een werkbank slijper om mijn bijtels te kunnen slijpen. Nu heb je ze van 30 tot 3000 euro. Ik gebruik mijn bijtels nog niet heel vaak.

Wat raden jullie aan?
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb deze. Zijn soort creditcard formaat metalen plaatjes met diamand coating er op. Werkt voor mij prima om mijn beitels te slijpen. Ik gebruik ze niet heel vaak dus heb ook geen grote wetstenen of werkbank slijper nodig. Ik gebruik wel wetsteen olie die ik op de diamandplaatjes doe voor het slijpen. https://www.baptist.nl/houtbewerker...diamantstenen-80x50mm-grof-fijn-en-super-fijn

Deze kosten geen drol en voor mij werkt het. Als je het zo sporadisch doet kun je misschien dit proberen voor je een (duur) apparaat aanschaft.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Om beitels te slijpen is de zogenaamde traagslijper aanbevolen. In verband met materiaal afname en warmte ontwikkeling. Bijvoorbeeld Creusen DS7500 TS. TS staat voor Traag Slijper ;).
Als je helemaal gecontroleerd wilt doen en met minimale afname, hulpstukjes, geduld en je hebt een diepe buidelportemonnee zou je een Tormex kunnen overwegen.

Aangezien je niet vaak gebruik, kun je ook een gewone werkbank slijper nemen. Dan ben je veelzijdiger, zo kun je bijvoorbeeld ook gaan polijsten. Neem wel van een goed merk zoals Creusen. Deze machines lopen rustiger en zijn stabieler, daar wordt je gelukkig van. Tussen de 200 en 250 euro's heb je al een goede.
Er zijn Tormex hulpmiddelen voor de werkbank slijper, ik zou hier zeker gebruik van maken. Of uit de hand door veel te oefenen, aangezien je niet veel slijp is een hulpmiddel aan te bevelen.

Gezien de vouw is op de vlakke slijpsteen het beste methoden.
 
Laatst bewerkt:

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Het gaat om de Paul Sellers beitels van de Aldi/Lidl. Na het lezen van de berichten bedacht ik mezelf dat ik nog een platte slijpsteen had. Dat maar eens geprobeerd, ging prima eigenlijk :D
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Als je nog geen ervaring met slijpen hebt is een tormek heel makkelijk om mee te beginnen alles staat uitmuntend uitgelegd. Heeft een nadeel de prijs.
De creusen machines zijn tweedehands voor een paar tientje te koop (wel vaak hoogtoerig) koop er een tormek hulpstuk bij koel je beitel veel met water
en je kan goedkoop beginnen en snel slijpen tegen een redelijke prijs. Zie je Ferrock machines dit zijn gewone creussen machines.
Als je de tormek moet gebruiken voor herslijpen dan ben je even bezig. Dit is echter meestal maar een keer.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ik zeg lekker een creusen kopen deze zijn ruim verkrijgbaar op de tweede hands markt ik zou er wel 1 nemen met een brede witte steen
Dit is de meest gangbare manier van slijpen
Je zal vast de eerste paar keer je beitels verbranden dat wil zeggen dat de vouw blauw wordt
Geen absolute ramp de volgende keer slijp je dit weg
Ik heb op mijn creusen sinds kort naast de witte schijf een lappen schijf er op gezet van flexovit beet je witte polijst middel en dat werkt super
Je hebt zo binnen no time een super scherpe beitel
Mijn creusen koste mij 15€ op de rommelmarkt
Succes met je keuze
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Als je deze hulpmiddelen erbij maakt heb je bijna een Tormek voor heel weinig: Bekijk bijlage Jean_Michel_sharpening_jigs.pdf

Met enig zoeken vind je ook nog wel wat mee met Google. Er zijn nog wat oude filmpjes. De betreffende meneer is er al jaren niet meer maar zijn ideeën waren uitstekend en goed uitvoerbaar.

Als beginnend houtdraaier moet je niet gelijk aan de dure Tormek of Sorby ProEdge.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.