Werkbank rond deWalt 7492

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Ik ben een nieuwe werkbank aan het uittekenen rondom mijn zaagtafel, zoals velen van jullie hier vast ook gedaan hebben.
Omdat ik op termijn nog wel een freestafeltje wil maken, vraag ik me af of het in de praktijk werkt om zo'n versie te maken die aansluit op de zaagtafel.
Heeft iemand dat gedaan en zo ja, wat ervaar je aan voor- of nadelen? Of heb je die gehad en ben je toch weer over gestapt op een losse freestafel?

Iets waar ik dan aan denk ik bv die van de sautershop:


Alle tips zijn welkom. Bedankt
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Ik heb er 1 gemaakt naast m'n oude DW745, daarbij heb ik de langsgeleider gebruikt om de afneembare freesgeleider te monteren. Ik had echt heel beperkt de ruimte, dus dat was een hele goede oplossing. Werkt echt heel goed. Enige nadeel was het wat kleine formaat van de freestafel, maar daar kan je wat aan doen..


Nu ga ik de grote werkbank/freestafel met klaptafels en roltafel van Paoson (YT) maken voor de dwe7492
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
ik heb ook met de gedachte gespeeld voor zoiets te gaan maar heb uiteindelijk ook voor de “Paoson” uitvoering gekozen. Ik was beperkt in mijn ruimte maar had genoeg ruimte voor een compacte werktafel. Wat me uiteindelijk over de streep heeft getrokken is de afzuiging. De router hangt nu in een gesloten box met afzuiging en de geleider heeft ook een afzuiging, evt zelf te maken. Router geeft sowieso zaagstof maar ik wilde dit zoveel mogelijk beperken en dat gaat mij niet goed genoeg op de manier zoals in Sautershop. En ik heb nu een complete werktafel met slede, router en 7492 voor dat geld. Heb de 7492 voor een stuk minder gekocht afgelopen december.
Mocht je een 7492 inbouwen, hou dan rekening met de hendel om het spouwmes te wisselen. Je hebt ruimte nodig om de hendel open te trekken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Mocht je een 7492 inbouwen, hou dan rekening met de hendel om het spouwmes te wisselen. Je hebt ruimte nodig om de hendel open te trekken.
De hendel zit aan een kabel, die kan iets verkort worden, zodat je minder uitslag hebt
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ik heb er 1 gemaakt naast m'n oude DW745, daarbij heb ik de langsgeleider gebruikt om de afneembare freesgeleider te monteren. Ik had echt heel beperkt de ruimte, dus dat was een hele goede oplossing. Werkt echt heel goed. Enige nadeel was het wat kleine formaat van de freestafel, maar daar kan je wat aan doen..


Nu ga ik de grote werkbank/freestafel met klaptafels en roltafel van Paoson (YT) maken voor de dwe7492
Hou rekening met de minimale zaagbreedte. Als je een smal stuk wilt zagen, moet je de geleider op de meest linkse positie vastzetten. Doe je dit niet, komt ie tegen het slede gedeelte aan en kan je niet smaller dan 15 cm uit mn hoofd. Om de geleider van de zaag te verstellen moet je dan eerst het lang opklapgedeelte losklikken en naar beneden kantelen, anders kan de achterste hendel van de geleider niet open. En als je dan ook nog een verdeelbox voor je afzuigslangen achterop hebt hangen, moet je die als eerst verwijderen, dan je kantelgedeelte, dan je geleider etc. Dit werd bij mij wel een dingetje.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Hou rekening met de minimale zaagbreedte. Als je een smal stuk wilt zagen, moet je de geleider op de meest linkse positie vastzetten. Doe je dit niet, komt ie tegen het slede gedeelte aan en kan je niet smaller dan 15 cm uit mn hoofd. Om de geleider van de zaag te verstellen moet je dan eerst het lang opklapgedeelte losklikken en naar beneden kantelen, anders kan de achterste hendel van de geleider niet open. En als je dan ook nog een verdeelbox voor je afzuigslangen achterop hebt hangen, moet je die als eerst verwijderen, dan je kantelgedeelte, dan je geleider etc. Dit werd bij mij wel een dingetje.
Ik heb de zaag nu anderhalf jaar en heb pas 1x de rechterpositie gebruikt. Misschien verandert dat met meer uitvoercapaciteit, anders pak ik liever m'n invalzaag. Ik vind zo breed zagen op zo'n klein tafeltje minder veilig, dus kies daar minder snel voor..
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ik heb de zaag nu anderhalf jaar en heb pas 1x de rechterpositie gebruikt. Misschien verandert dat met meer uitvoercapaciteit, anders pak ik liever m'n invalzaag. Ik vind zo breed zagen op zo'n klein tafeltje minder veilig, dus kies daar minder snel voor..
Heb je wel gelijk in.
Ik gebruikte featherboards maar tegenwoordig ook de invalzaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.