Werkbank met kasten

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Dag allen,

Ik sluit het vorige topic af dat ik geruime tijd geleden startte. Zie hier, maar ik zou het niet lezen. Door een vrij grote renovatie van ons huis, kon ik er nog niet aan beginnen. en mijn plannen veranderen nogal eens.

Het plan is nu om een lange en in diepte trapsgewijze, werkbank te bouwen. Dit omdat de ruimte in mijn werkplaats vrij schaars is. D.w.z. zo kijk ik er tegenaan maar ik weet dat sommigen het met veel minder ruimte moeten doen.

Een paar kenmerken:
- Het moet werkbank en opslag worden, dus met veel lades.
- Lengte ca. 3,5 m en diepte trapsgewijs van ca. 70, via 55 naar 40.
- Gebruik vooral voor opslag en bovenop plaats voor o.a. losse schuurmachine en PBD Bosch boor en
een kleine metalen bankschroef. Verder weglegruimte.
- Ik heb een flinke hoeveelheid 'bom proof' bureaubladen op de kop getikt. 25 mm dik en voorzien van een
harde kunststof laag (HPL?). De kern is een goede kwaliteit spaanplaat. Dat wordt de bovenkant.
- Lades ongeveer volgens dit systeem van Dennis.
- Kastbreedtes variëren ongeveer van 35 tot 40 cm.
- De zijwanden van de kasten moeten het frame vormen. Dus geen balken en poten maar een onderlaag
met daarop kasten en daarop weer het werkblad.
- Mijn werkplaats is een droge ruimte, nooit vochtig.
- Om ook in de lengterichting voldoende stijfheid te verkrijgen, hier en daar een paulk-style front onder
het werkblad.

Ik maak een waterpas onderstel waarbij de kasten natuurlijk onder de zijwanden goed ondersteund worden.
Stel je dus voor dat je van links naar rechts kasten ziet. Enkele open, andere voorzien van lades, afhankelijk van het doel. De werkbank wordt niet gebruikt voor zware belasting.

Nu vraag ik mij af . . . . Ik denk er over om de wanden van 18 mm dik plaatmateriaal te maken. De kasten worden niet al te breed. Verticaal moeten die wanden het dus doen. De vraag is of dit voldoende is.

Mijn plan is om tussen de kasten één wand aan te houden. Daar waar de diepte verspringt komen 2 wanden tegen elkaar. Alternatief is natuurlijk om elke kast van zijn eigen wanden te voorzien (duurder) zodat er altijd 2 wanden tegen elkaar komen (behalve de buitenzijdes). Ik zou dan ook 15 mm wanden kunnen gebruiken omdat je dan toch al bij 30 mm totaal uitkomt. Dat móet voldoende zijn, denk ik dan.

En dan nog het materiaal. Zou OSB voldoende sterk zijn? Of is MDF beter? Of toch maar Multiplex?
Ik wil de kosten zo laag mogelijk houden, maar ook geen dingen doen waar ik spijt van krijg.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.