Werkbank bouwen met vochtig hout

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Goedemiddag allen, bij de houtveiling in Rhenen heb ik een mooi gezaagd eiken boomstammetje op de kop getikt. Ondertussen ben ik druk bezig om de boel in balken te zagen om een werkbank te maken (om te beginnen met het blad). Het doel is een blad van 140cm lang, 55 tot 60cm breed en 8 tot 10cm dik. Ik hoop van de overgebleven stukken ook het onderstel te maken, dat zou wellicht net moeten lukken (in ieder geval de poten). Ik maak nu balken van 11x5x150cm om een gelamineerd blad te maken.

Qua design zou ik de aanwijzingen van Christopher Schwarz willen volgen, en iets willen bouwen dat lijkt op de werkbank van Benchrafted:
60header.jpg


Nu is het zo dat het hout een vochtigheid heeft van 20% tot 25% (gemeten met een goedkope Brennestuhl vochtigheidsmeter). Ik las in het boek van Schwarz dat dat opzich geen probleem moet zijn, je zal vooral het blad vaak moeten vlakken als het droogt. Hoe denken jullie hierover?

Ook ben ik benieuwd naar de lijm die ik het beste kan gebruiken. Ik gebruik normaal gesproken vooral Bison PVA D3 lijm, maar wellicht is het slimmer om voor dit vochtigere hout de PU variant te gebruiken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
met te hoge vochtigheidsgraad van hout heb ik slechte ervaringen
het is mogelijk dat je na een tijd grotendeels moet herbeginnen, als je met te vochtig hout werkt
ik zou het eerst een paar weken laten akklimatiseren in de ruimte waar de werkbank uiteindelijk komt
pas dan beginnen met het te schaven & op maat te brengen
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter en TheJVH

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Paar foto's:
IMG_20210520_145657.jpg

IMG_20210521_170421.jpg


IMG_20210523_201946.jpg

Ik heb helaas niet echt ruimte om dit hout langere tijd op te slaan om verder te drogen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik zou het toch wel erg zuur vinden als je na je werk allerlei "opknap klussen" moet doen, het wordt er meestal niet mooier van, verbindingen hebben erg de neiging losser te worden tenzij je van te voren goed nadenkt hoe het strak blijft bij krimpen. Daarnaast heb ik zelf met eiken regelmatig erg veel werking gezien.
Als je het toch zo gaat doen wens ik je oprecht veel succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH en ZotVanHout

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Helder verhaal, zou inderdaad zonde zijn als ik overal scheuren en barsten krijg. Hoe lang zou ik de balken moeten laten liggen in de (inmiddels vanwege de isolatie) droge garage? Eventueel kan ik er een ventilator naast zetten voor extra ventilatie.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
aangeraden vochtigheidsgraad tussen de 10 & 14°
meten na afzagen van een stuk van 5 cm
de vochtigheid van het hout zal die van de lucht in de garage volgen
Buiten schijn je niet verder te komen dan 20%. Ik denk dat een onverwarmde garage niet veel beter gaat zijn. Ik zou er een blokje tussenuit zagen, en daar de dikte van meten, elke week. Die netjes noteren en dan zie je vanzelf wanneer de krimp er uit is.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.790
749
Enschede, Twente
Buiten schijn je niet verder te komen dan 20%. Ik denk dat een onverwarmde garage niet veel beter gaat zijn. Ik zou er een blokje tussenuit zagen, en daar de dikte van meten, elke week. Die netjes noteren en dan zie je vanzelf wanneer de krimp er uit is.
Dat gaat niet de correcte informatie opleveren. Het blokje gaat sneller drogen dan de balken, omdat het drogen nu eenmaal van alle zijden uit gebeurt (ook al gaan de kopse kanten het snelst, maar dat heeft dus ook een overdreven effect bij een blokje).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Dan meet je de hele balk op een vaste plek. Overigens geeft het wel informatie over vochtgehalte waarbij het evenwicht wordt bereikt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Helder verhaal, zou inderdaad zonde zijn als ik overal scheuren en barsten krijg. Hoe lang zou ik de balken moeten laten liggen in de (inmiddels vanwege de isolatie) droge garage? Eventueel kan ik er een ventilator naast zetten voor extra ventilatie.
Als je te snel gaat drogen ontkom je niet aan wat droogscheuren. Normaal bij nat hout eerst in een droogschuur ( hout droogt ongeveer een cm per jaar). Na een aantal jaren kun je zo hout bekomen die een vochtpercentage heeft van 16 a 17 procent.
Hoger als 18 procent zou ik voor binnen doeleinden niet gebruiken, voor een werkbank zou ik het aandurven mits goed geconstrueerd en zonder ijzer. En.... geen gaten boren nog, ten behoeve van de houvasten(Gaten worden anders ovaal bij nadrogen en de houvast wil niet meer in het gat)
Het liefst ook een los onderstel met een los blad dan kan het weinig schade berokkenen.
Dus het beoogde ontwerp gaat hem met vochtig hout niet worden
Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Als je te snel gaat drogen ontkom je niet aan wat droogscheuren. Normaal bij nat hout eerst in een droogschuur ( hout droogt ongeveer een cm per jaar). Na een aantal jaren kun je zo hout bekomen die een vochtpercentage heeft van 16 a 17 procent.
Hoger als 18 procent zou ik voor binnen doeleinden niet gebruiken, voor een werkbank zou ik het aandurven mits goed geconstrueerd en zonder ijzer. En.... geen gaten boren nog, ten behoeve van de houvasten(Gaten worden anders ovaal bij nadrogen en de houvast wil niet meer in het gat)
Het liefst ook een los onderstel met een los blad dan kan het weinig schade berokkenen.
Dus het beoogde ontwerp gaat hem met vochtig hout niet worden
Groetnis,

Roeland
Misschien ga ik dan in ieder geval een blad maken, en iets van schragen waar ik hem op vast kan zetten (met slobgaten of lijmklemmen, dan kan ik er iig op werken. Ik gok dat als ik alle balken lamineer, er ook minder torderingen en bananen ontstaan dan als ik het als balken laat. Dat ik het af en toe moet vlakken vind ik niet erg. Volgend jaar kan ik fase 2 doen en een onderstel bouwen met een mooie klem, dan heb ik nu in ieder geval iets en heb ik geen ruimte nodig om het te laten drogen (mn werkplaats is 3,5x3,5m).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien ga ik dan in ieder geval een blad maken
je kan er in de breedterichting draadstangen doorsteken
die beperken het werken (in de breedte) aanzienlijk
voor een blad van 60 cm kan je in 2 delen werken
dus 2 delen van ongeveer 30 cm lijmen & die met de draadstangen tegen mekaar trekken
nadat ze uitgewerkt zijn, haal je de draadstangen er uit, en kan je beide breedtes van 30 cm op de vlakbank + door de vandikte gooien (die jij zelf of een collega hebben)
Ik gok dat als ik alle balken lamineer
van woodworker naar boekmeeker ?
hierop ga ik niet inzetten 🤣
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Inmiddels ben ik een stapje verder. Ik heb alle balken gezaagd (en heb alleen een aantal korte schaaldelen nog buiten liggen onder een zeil - kunnen ze buiten verder drogen) en ben begonnen met het schaafwerk. Ik heb 1 balk met de hand gedaan, maar dat was net even teveel werk om in het weekend te doen, dus een vandiktebankje aangeschaft om met behulp van een plaat melamine de balken te schaven.

Na het schaven heb ik de vochtigheid gemeten, die zat op 16%, al flink gezakt dus. Ik heb geredeneerd dat ze nu in de weg liggen, en als ik ze lamineer ze enigzins stabiel zullen blijven (maar zal toch wel moeten vlakken een aantal keer).

IMG_20210725_170854-COLLAGE.jpg

Mijn zaagkunsten waren niet perfect, dus ik maak 3x een stuk van 4 balken aan elkaar en die gooi ik dan ook door de vandiktebank heen. Daarna de 4 aan elkaar verlijmen en zal het klaar moeten zijn. Ik ga hem eerst vastschroeven aan m'n bestaande (vuren) werkbankje (op een manier dat ie kan werken) zodat ik in ieder geval iets heb waar ik op kan werken. Nu heb ik namelijk alleen het bankschroefje op de foto en da's niet leuk om veel schaafwerk mee te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.736
2.592
Gaanderen
Wat het vocht gaat doen zien we wel. Dat je na het lijmen moet schaven is vrij normaal tenzij je met verlijm frezen hebt gewerkt of andere dingen zoals domino's . Vaak moet je ook dan nog wel wat nabewerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.