Wengé

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Heb vandaag een mooi dikke plank wengé gekregen van een parqueteur.
heeft er iemand ervaring met het draaien van wengé.
Op wat moet ik speciaal letten?
Kan het kops gedraait worden?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wenge is geen gemakkelijke houtsoort om glad af te werken. Langshout met een echt scherpe beitel. Kops heb ik het nog niet gedraaid. Wel heb ik diverse doosje van wenge gedraaid. Bij het uithollen heb je wel 2 kopse stukken. Ik moest om deze goed te krijgen beginnen met schuurpapier p 80. Dus niet te veel hout voor je beitel en echt scherp gereedschap. Succes
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Wenge splinters kunnen erg vervelende ontstekingen geven.... toevallig vandaag een afspraak moeten maken om een ingegroeide splinter operatief te laten verwijderen.
Handschoenen en houtbewerken vind ik een heel moeilijk gebied. Handschoenen kunnen gemakkelijk gepakt worden door draaiende delen van machines, vooral draaibanken en vlakbanken zijn hierbij berucht. Ik draag daarom NOOIT handschoenen als ik met machines werk. Had ik dat wel gedaan, dan had ik me deze kleine operatie waarschijnlijk kunnen vermijden, maar had ik ook de kans gelopen dat ik een of meerdere vingers kwijt was geweest.

iedereen moet zijn eigen keuzes maken omtrent gezondheid en veiligheid, het is wel prettig als dit een keuze is die gebaseerd is op goede informatie.

succes!

Ok!

liefst handschoenen aandoen veronderstel ik ?
 
Wenge splinters kunnen erg vervelende ontstekingen geven.... toevallig vandaag een afspraak moeten maken om een ingegroeide splinter operatief te laten verwijderen.
Handschoenen en houtbewerken vind ik een heel moeilijk gebied. Handschoenen kunnen gemakkelijk gepakt worden door draaiende delen van machines, vooral draaibanken en vlakbanken zijn hierbij berucht. Ik draag daarom NOOIT handschoenen als ik met machines werk. Had ik dat wel gedaan, dan had ik me deze kleine operatie waarschijnlijk kunnen vermijden, maar had ik ook de kans gelopen dat ik een of meerdere vingers kwijt was geweest.

iedereen moet zijn eigen keuzes maken omtrent gezondheid en veiligheid, het is wel prettig als dit een keuze is die gebaseerd is op goede informatie.

succes!

Als ik Wengé oppak trek ik nu altijd handschoenen aan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
En tenminste een veiligheidsbril dragen als je met CA aan de slag gaat. Nog beter en aangeraden is een volgelaatsmasker. De dampen zijn niet gezond en aangenaam, dus daar ook maatregelen nemen.
Als je met Abranet schuurt, opletten dat de schuurpasta niet door het schuurpapier aan je vingers komt.
Maar het resultaat mag er zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.