Welwillende amateur met leuke klus

Plasticor

Nieuw lid
5 sep 2022
6
0
Rotterdam
Beste mensen,

Ik heb aardig wat kluservaring in en om het het huis, maar ik heb nog nooit een vintage teak/palisander fauteuil proberen op te knappen. Het is echt een leuke klus maar er komt meer bij kijken dan je zou verwachten van zo'n "klein" object. Ik heb ook nog een bijpassende bank, maar die pak ik later aan. Leerzame les, want ik had ooit de ambitie om een houten zeilbootje op te knappen, maar daar wacht ik nog even mee.

Op bijgaande foto's kunnen jullie mijn werk tot dusver zien. Ik heb een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen die te beantwoorden.

vragen:
- Ik denk dat de armleuningen van palisander zijn, maar is de rest dat ook? Ik zelf denk dat de rest teak is.
- op de foto's zien jullie enkele spleten in de fauteuil, sommige in het zicht en andere verborgen achter verbindingen. Hoe kan ik die het beste repareren? Ik heb filmpjes gezien waar er met een injectienaald lijm in de spleten wordt gespoten.
- Ik gebruik normaal Bison houtlijm D2, kan ik beter een andere lijm gebruiken? De meubelen zijn voor binnen en komen nooit buiten te staan.
- De pootjes waren nogal rot, wat ik zo goed als mogelijk heb weg gehaald. Ik wil ze weer opvullen met houtfiller. Deze filler wil zelf maken van een stuk, nog goed, hout uit de fauteuil welke ik ga vervangen. Dit hout wil ik vermalen en mengen met houtlijm (of iets anders) en dan zelf dus een houtfiller maken. Is dit een goed plan, of kan ik beter iets anders doen om de pootjes in ere te herstellen?

Als ik alle reparaties heb uitgevoerd is het tijd om goed schoon te maken(stap 1), te schuren(stap 2) en te behandelen(stap 3).
- vraag stap 1: ik heb water met een beetje soda gebruikt voor het schoonmaken. Wat kan ik beter gebruiken?
- vraag stap 2: vlak voor het aanbrengen wil het nog 1 keer glad schuren, welke korrel raden jullie aan?
- vraag stap 3: ik heb veel filmpjes gezien met alle afwerk opties, van lak, beits, tot verf. Ik denk dat mijn keuze valt op Osmo hardwax olie en dan de hlafmat variant (3032). Is dit een goede keuze?

vraag over het bankje:
- De fauteuil kreeg ik waarbij de finish al was verwijderd. De bank heeft nog zijn originele finish, ik denk dat het een soort lak is. Ik wil straks het bankje ook helemaal kaal maken en opnieuw behandelen, omdat ik die donkere kleur niet zo mooi vind. Hoe kan ik het beste de oude lagen verwijderen?

Alvast bedankt voor jullie tips, Ik kijk al jaren naar allerlei filmpjes over houtbewerking en wie weet heeft het virus me nu eindelijk echt te pakken, want het is echt zo leuk om met hout bezig te zijn.

Groet,
Momo
 

Bijlagen

  • bank 1.jpg
    bank 1.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 89
  • bank 2.jpg
    bank 2.jpg
    117,4 KB · Weergaven: 69
  • barst 1.jpg
    barst 1.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 70
  • barst 2.jpg
    barst 2.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 69
  • palisander of teak.jpg
    palisander of teak.jpg
    137,9 KB · Weergaven: 71
  • welke woodfiller.jpg
    welke woodfiller.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 93

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
944
Leeuwarden
De fauteuil zou palissander kunnen zijn, lijkt me in ieder geval geen teakhout. Op een andere foto krijg ik de indruk dat het frame (van de bank) gebeitst beukenhout is om op palissander te lijken.
 

Plasticor

Nieuw lid
5 sep 2022
6
0
Rotterdam
@Athanor : Bedankt voor je reactie. Ik ben blij om te horen dat de fauteuil mogelijk helemaal van palissander is. De bank en fauteuil is een set, het zou me verbazen als het niet van hetzelfde materiaal is, maar alles kan natuurlijk. Ik heb op internet maar 2 identieke sets gevonden en beide werden geadverteerd als zijnde palissander/rosewood, niet dat dat een bewijs uiteraard.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
944
Leeuwarden
Als het een set is ben ik bang dat ook de stoel op dezelfde manier is gemaakt. Kun je controleren door op een naar onderen gericht vlak de laklaag te schrapen, als je dan de lichtere kleur van beuken gaat zien weet je genoeg….
 

Plasticor

Nieuw lid
5 sep 2022
6
0
Rotterdam
Als het een set is ben ik bang dat ook de stoel op dezelfde manier is gemaakt. Kun je controleren door op een naar onderen gericht vlak de laklaag te schrapen, als je dan de lichtere kleur van beuken gaat zien weet je genoeg….
De
Als het een set is ben ik bang dat ook de stoel op dezelfde manier is gemaakt. Kun je controleren door op een naar onderen gericht vlak de laklaag te schrapen, als je dan de lichtere kleur van beuken gaat zien weet je genoeg….
De fauteuil is al kaal en het hout is geen beuken. Ik heb een nieuwe foto toegevoegd. Heeft u een idee hoe ik die bank ook het beste helemaal kaal kan krijgen?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
550
157
Zutphen
Indien in de verbindingen wat beweging zit is het beter om alle verbindingen los te maken. (Met spiritus inweken, in laten werken, en rustig los wrikken). Misschien zelfs beter en makkelijker om alles te schuren. Afwerken mogelijk met kwastpolitoer of olie.
 

Plasticor

Nieuw lid
5 sep 2022
6
0
Rotterdam
Indien in de verbindingen wat beweging zit is het beter om alle verbindingen los te maken. (Met spiritus inweken, in laten werken, en rustig los wrikken). Misschien zelfs beter en makkelijker om alles te schuren. Afwerken mogelijk met kwastpolitoer of olie.
Dank voor de tips. Inmiddels heb ik, op een paar na alle verbindingen al losgehaald. Die echt muurvast zaten heb ik zo gelaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.