Welke zak voor stofzuiger festool CTM 26AC ?

StefanV

Actieve deelnemer
Ik heb in de CTL26AC de filterzakken zitten (zijn volgens mij de zelfde als in de M versie), omdat deze het beste zou moeten zijn voor houtachtige materialen. En het filter op deze manier een stuk langer schoon blijft omdat het stof in de zak blijft ipv in de opvangbak van de stofzuiger.


De foliezakken zijn volgens Festool enkel nodig voor gebruik met minerale/kwarts stoffen zoals beton, gips en steenstof omdat deze de porien van de vlieszak zouden kunnen verstoppen, en daardoor de zuigkracht sneller af kan nemen, en de zak niet helemaal volledig kan vullen
 
Laatst bewerkt:

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb beide types zakken. Voor houtbewerking en gewoon stofzuigen gebruik ik de standaardfilter en de fleece stofzuigerzak (en zet dan het knopje voor de automatische filterreiniging uit. Als ik de machine gebruik voor slijpwerk, of gips te schuren gebruik ik de meegeleverde filter en de plastic zakken.
Die plastic zakken zijn open aan de bovenkant.
Het is wel een gedoe als ik van gebruik met automatische filterreiniging terug wil naar gebruik met zak; voorzichtig en grondig de binnenkant van de machine reinigen en de standaardfilter plaatsen.
Ik heb overigens niet de M versie, maar hiervoor zijn zover ik weet geen specifiek andere zakken (wel voor de H versie, dubbelwandige). (Voor zover ik weet is het enige verschil tussen de M en de L zuigers de flowsensor met waarschuwingssignaal)

De omschrijving die festool bij de fleecezakken geplaatst heeft vind ik wel een beetje raar, er staat namelijk
  • "voor stof van stofklasse L" en
  • "herbruikbaar"
Op de zakken zelf staat een "hepa" label gedrukt, en ik heb in geval van nood inderdaad een paar keer zo'n zak leeggeschud in een vuilzak omdat ik geen lege zakken voorhanden had, maar handig en gezond is dat niet.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
om het fijne stof op te vangen, heb ik die plastiekzakken gekocht
eigenlijk zijn het geen zakken, maar gewoon een vel plastiek, waarop een koppelingsmond zit
per 'zak' rond de 9 euro incl (op een euro meer of minder komt het nu niet meer aan)
vermits de stofzuiger op zich reeds een mooie prijs draagt, vind ik dit onverantwoord veel voor een velletje doodgewone plastiek dat je nadien nog met een kabelbandje moet dicht proberen te snoeren
ik loop met het idee om mij een grote rol stevige plastiek aan een fraktie van een euro / m² aan te schaffen, daaruit een massa velletjes te knippen, en daarop zo'n aansluitmondje te monteren
hebben jullie dat idee reeds in praktijk gezet ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.