Welke zaagtafel?

melvenema

Nieuw lid
5 sep 2021
10
1
Langbroek
Dag fijne forumleden,

Hierbij mijn allereerste bericht op dit mooie en inspirerende forum. Een kleine voorstelronde is dus wel op zijn plaats.

Mijn naam is Mel Venema, 30 jaar oud en ben woonachtig in het midden van het land. Naast mijn werk vind ik het leuk hobbymatig bezig te zijn met hout. Sinds twee jaar ben ik trotse bezitter van een ruime garage, waardoor ik mijn hobby steeds meer vorm kan geven. Na een aantal leuke projectjes, wil ik mijn gereedschap collectie uitbreiden met een zaagtafel omdat dit mij meer mogelijkheden geeft.

Nu is mijn budget niet toereikend en ben ik vooral benieuwd naar jullie mening. Mijn oog is gevallen op de Hikoki C10RJWAZ (Linkje).
Is dit een zaag die toereikend en geschikt is voor hobbymatig gebruik?

Ik hoor graag jullie mening!

Vriendelijke groet,

Mel
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom op dit forum

een hikoki-zaagtafel heb ik hier nog niet veel zien langskomen
de mij hier meest bekende zijn die van dewalt, makita, bosch, enz
misschien nieuw duurder dan die hikoki, maar 2dehands staan die hier regelmatig

persoonlijk ben ik geen voorstander meer van hikoki
een paar jaar geleden heb ik een boor-breekhamer van rond de 800 euro gekocht
die gebruik ik sporadisch, maar ik heb hem reeds 2 keer moeten laten herstellen

jouw vraag 'toereikend voor hobbymatig gebruik ?' is moeilijk te beantwoorden
dit is een samenspel van budget, andere hobby's, praktisch nut, mogelijke besparingen, streven naar perfektie, beschikbare ruimte, . . .

aanvulling: dit is een zaagtafel met onderstel met wielen
dat zit in de prijs verrekend
ik betwijfel dat je dit nodig hebt
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Dag fijne forumleden,

Hierbij mijn allereerste bericht op dit mooie en inspirerende forum. Een kleine voorstelronde is dus wel op zijn plaats.

Mijn naam is Mel Venema, 30 jaar oud en ben woonachtig in het midden van het land. Naast mijn werk vind ik het leuk hobbymatig bezig te zijn met hout. Sinds twee jaar ben ik trotse bezitter van een ruime garage, waardoor ik mijn hobby steeds meer vorm kan geven. Na een aantal leuke projectjes, wil ik mijn gereedschap collectie uitbreiden met een zaagtafel omdat dit mij meer mogelijkheden geeft.

Nu is mijn budget niet toereikend en ben ik vooral benieuwd naar jullie mening. Mijn oog is gevallen op de Hikoki C10RJWAZ (Linkje).
Is dit een zaag die toereikend en geschikt is voor hobbymatig gebruik?

Ik hoor graag jullie mening!

Vriendelijke groet,

Mel

Is een DeWalt kloon. Ik heb er 2 keer mee gewerkt en ga er nog het nodige mee doen. Het is voor mij een zaag die redelijk zaagt voor een nette prijs, maar die geen eeuwigheidswaarde heeft.
Ik zou persoonlijk altijd voor het origineel gaan.
Daarnaast is de vraag wat je er exact mee wilt zagen en met welke nauwkeurigheid.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik heb een week of wat terug een overzichtje gemaakt van tafelzagen (voor wie geïnteresseerd is: dit is een linkje naar het excel bestand) in het 'serieuze hobby' segment om te kijken wat de consequenties zijn voor als ik zou moeten besluiten mijn huidige 15 jaar oude bouwmarktzaagtafeltje te vervangen wegens zelfs voor die standaard bedroevend resultaat.

Ik kwam erop uit dat voor mij de DeWalt DWE7485 of, alternatief, de 7492, de beste keus zou zijn vanwege de compactheid, de goede parallelgeleider met brede doorlaat, en de goede stofafzuiging.

(Terzijde: Beslissing is nog niet genomen. Ik hou ervan om te prutsen dus ik liet me sowieso de kans om eerst te proberen de resultaten van mij huidige zaagtafel te verbeteren niet aan me voorbijgaan. Resultaten nu toe zijn bemoedigend. Afwijking is sterk verminderd. Ik ga nog een volgende poging doen waarbij ik de zaag een klein beetje 'toespoor' geef.)
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Houd ook hier het marktplein even in de gaten, daar wordt ook regelmatig wat leuks aangeboden.
Toevallig staat er nu een Dewalt 7492 QS op. Die is iets duurder dan de Hikiki die je linkt, maar het is een type waar meerdere mensen hier op het forum erg tevreden over zijn. (ik ken zelf overigens het type en de nieuwprijs niet)
 

les

Nieuw lid
27 mei 2021
2
2
Utrecht
ik ben momenteel aan het sparen voor de dewalt, vooral omdat ik erg gecharmeerd ben van deze werkbank
Al bepaalt het één niet persé de ander :)
 

Siem2

Nieuw lid
8 nov 2021
1
0
Brabant
ik ben momenteel aan het sparen voor de dewalt, vooral omdat ik erg gecharmeerd ben van deze werkbank
Al bepaalt het één niet persé de ander :)
Die tafel is inderdaad briljant. Ik heb toevallig gisteren zijn plannen gekocht voor het maken van een domino hulpstuk voor mijn Makita router.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.