welke vuller voor hout.

theodakis

Nieuw lid
18 jan 2015
1
0
Gisteren een raamkozijn de onderkant gedeeltelijk uitgezaagd/gefreest waar rotte en natte plekken zaten.
Ik heb zelf in gedachten om er weer een klein balkje op maat erin te zetten en zo de voorkant er weer goed uit ziet.
Vanaf de bovenkant gezien is er dus nog een groot gat vooral naar het glas toe en eronder.
Van een oude timmerman gehoord dat er momenteel een vuller is die er glazig uit ziet en professioneel vult.
Van dezelfde man gehoord om ervoor eerst overal kit aan te brengen omdat na het vullen de massa hard is en na werking van het hout naden kunnen ontstaan.

Weet iemand hiervoor DE oplossing?
 

Bijlagen

  • raam.jpg
    raam.jpg
    110,5 KB · Weergaven: 32

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.806
966
Leeuwarden
Welkom hier!

kijk eens in mijn topic over de restauratie van de dakkapellen van ons houten huis, daar gebruik ik flexpur, Woodmax kit/lijm en houtrotvuller.

 

Wally

Nieuw lid
26 nov 2016
3
0
Gisteren een raamkozijn de onderkant gedeeltelijk uitgezaagd/gefreest waar rotte en natte plekken zaten.
Ik heb zelf in gedachten om er weer een klein balkje op maat erin te zetten en zo de voorkant er weer goed uit ziet.
Vanaf de bovenkant gezien is er dus nog een groot gat vooral naar het glas toe en eronder.
Van een oude timmerman gehoord dat er momenteel een vuller is die er glazig uit ziet en professioneel vult.
Van dezelfde man gehoord om ervoor eerst overal kit aan te brengen omdat na het vullen de massa hard is en na werking van het hout naden kunnen ontstaan.

Weet iemand hiervoor DE oplossing?
Ik doe veel antiekrestauratie en daarbij gebruik ik als vulmiddel Zusex. Dit is twee componentenpasta die niet uitzakt, uitstekend hecht en na harding als hout bewerkt kan worden. Wordt aanbevolen voor kozijnrestauratie in de bouw.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Van een oude timmerman gehoord dat er momenteel een vuller is die er glazig uit ziet en professioneel vult.
Van dezelfde man gehoord om ervoor eerst overal kit aan te brengen omdat na het vullen de massa hard is en na werking van het hout naden kunnen ontstaan.

Weet iemand hiervoor DE oplossing?
Geen idee of het DE oplossing is, maar de schilder gebruikte bij ons “repox”, ziet er redelijk glazig uit, en, tot op heden, lijkt het heel goed te houden.

 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
375
163
Eindhoven
Ik gebruik hier dry flex van repair care voor. Voor kleine reparaties zo te gebruiken, als er grote stukken weg zijn maak je een stuk hout wat iets kleiner is dan het verrotte deel en lijm je dit met dry flex erin.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
828
175
Twello
Volgens mij heb je wat aan deze uitleg:
Hij heeft meerdere filmpjes met zeer goede uitleg en gebruik van materialen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.113
413
je moet nog meer weghalen van de dorpel. (persoonlijk zou ik hier de complete onderdorpel vervangen )
ik zou het glas er alvast uithalen dan kan je er beter bij.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
375
163
Eindhoven
Volgens mij heb je wat aan deze uitleg:
Hij heeft meerdere filmpjes met zeer goede uitleg en gebruik van materialen.
Duidelijk filmpje, vergeet inderdaad niet eerst een dun laagje op het hout aan te brengen. Ik zou zelf zo'n hoekreparatie in 2 keer uitvoeren; eerst de dorpel en als dat droog is de stijl.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.