Welke vlakschuurmachine ?

Ro Derrick

Nieuw lid
25 nov 2020
9
2
Hallo woodworkers !

Ik heb wat klussen buiten te doen.... veelal schuren van blokhutten en houten gebouwtjes.
Mijn vlakschuurmachines hebben het begeven en mijn BOSCH GEX 150 ACE is zo'n 30 jaar oud en mag het wat rustiger aan gaan doen.

Heb nu :
BOSCH GEX 150 ACE (mijn oude beestje)
Festool ROTEX 150FEQ (vanmiddag opgehaald)
Festool LS130EQ Plus Lineaire schuurmachine

Nu als aanvulling op zoek naar een nieuwe vlakschuurmachine , maar weet nu niet zo goed welke eigenschap mij voordeel gaat bieden.
Ik wil graag , velcro en klem, dus voor alle papiertjes geschikt Veel toeren ? , Grotere uitslag ?
Ik heb het volgende lijstje :

Mafell Vlakschuurmachine UVA 115 E in T-Max Systainer : 2000 - 12000 toeren , schuurcirkel 2,6mm
Makita 9046 : zware jongen , schuurcirkel 5mm , vast toerental van 6000 ??!?
METABO SRE4351 TurboTec in MetaLoc container : 12000 - 22000 toeren (!) , schuurcirkel 2,2mm

Al met al niet de lichtste jongens om verticaal te schuren overigens ...

En daarnaast , heeft iemand de Metabo LS724S lakfrees in gebruik ?

Iemand een idee er bij ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Zoek je een zware vlakschuurmachine zou ik ook een festool rs 100 met tandwieloverbrenging overwegen.
Ik heb zeker 1 en misschien 2 lakfrezen in mijn verzameling. De tweede is "zoek". Was een demo machine bij ons in de zaak. Ik heb hem wel eens gebruikt om hout te vlakken en een traptrede te vlakken. Ook heb ik er wel een boarddeur van verf mee ontdaan. De schilder was er blij mee want hij moest 900 deuren doen. Dat was een verkoop van 6 machines. Tijd is geld voor de prof.
Over de oude metabo's kan ik nog wel wat zeggen maar hoe de kwaliteit nu is weet ik niet.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik heb de lakfrees indertijd aangeschaft om de trap van verf te ontdoen. Vond het een nadeel dat de frees ontzettend veel vuil rondslingert en hij liet groeven na die veel moeite kostten om te verwijderen. Op houtwerk van mijn huis (veel schrootjes met een heleboel verflagen) werkte het ook niet fijn omdat er geen enkel schrootje een beetje vlak was.
Maar ik doe hem toch niet weg, want je weet maar nooit...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Zoek je een zware vlakschuurmachine zou ik ook een festool rs 100 met tandwieloverbrenging overwegen.
Wat voegt een dergelijke vlakschuurmachine toe aan een rotex, die je om kunt schakelen? Afgezien van rechthoek versus rond?

@Ro Derrick , ik heb een keer met een gehuurde festool bandschuurmachine plus schuurraam gewerkt om een groot oppervlak schoon, vlak en glad te schuren. Dat werkte voortreffelijk. Misschien is het iets dat in je collectie past, maar het is zwaar en misschien minder geschikt voor verticaal werk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Een vlakschuurmachine en een bandschuurmachine zijn beter geschikt om grote oppervlakken vlak te maken. Een rotex is wel geschikt om veel materiaal af te nemen, maar als het oppervlak gegolfd is blijft het dat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Hoewel ik geen festool rs 100 heb was dit de eerste festo schuurmachine die ik in mijn handen kreeg bij Festo in Delft. Midden jaren 80 Toen de rs 1 deze machine ligt veel rustiger op je werkstuk dan een rotex in de grove stand. Het is een machine voor speciaal werk je kunt er een steel aanzetten en een krabber om vloerbedekking mee te verwijderen maar als je veel moet verwijderen op een plat vlak is het een toppertje. Ik zou hem niet snel aanschaffen , ik heb er geen werk voor. Maar ik koop ook geen LS van festool heb ik ook nauwelijks werk voor.
Hoewel de rotex 150 een hele mooie machine is heb ik hem niet. IK heb een oude et2e van festo en een ro 90 van festool deze laatste voor het verwijderen van lagen verf op oude kozijnen. Je komt hiermee meestal tussen de scharnieren en de stenen dat scheelde me bij het schilderwerk veel tijd. Ik kom voor mijn hobby prima weg met een 150 mm met 3 en 5 mm uitslag en een kleine rs 400. Ik ben blij dat ik nergens papier op hoef te klemmen. Ik vind dat niets. Ja het is wat duurder maar gaat wel veel makkelijker en omdat je beter contact hebt tussen zool en papier schuur je sneller dan met geklemd papier.
 

Ro Derrick

Nieuw lid
25 nov 2020
9
2
Ik zou het simpel houden , hoe kleiner het werkoppervlak van de machine des te minder hij grote vlaktes vlakt...
het type : band , schijf , frees is bepalend voor de max afname capaciteit.
handteerbaarheid is dan weer een ander dingetje...

Bandschuurmachines los in de hand , vond ik altijd graafmachines , maar de optie van het schuurraam had ik nog niet .... duik ik eens in...
 

Ro Derrick

Nieuw lid
25 nov 2020
9
2
Het schuurraam idee is leuk maar laat ik even , ik kom zo niet genoeg in de hoeken, met een lakfrees gaat dat al beter lijkt me.

Nu nog focus op de vlakschuurmachine , de makita is wel heel zwaar....
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Het schuurraam idee is leuk maar laat ik even , ik kom zo niet genoeg in de hoeken, met een lakfrees gaat dat al beter lijkt me.

Nu nog focus op de vlakschuurmachine , de makita is wel heel zwaar....
Dat maakt toch niet uit. Je moet deze gebruiken en de machine op het werkstuk zetten. Dat zijn geen handpalm machines. Als je deze in de lucht wil houden dan hoef je niet meer te trainen als je het al een dag volhoud.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.