Welke verstekaanslag voor Hammer K3 Winner Comfort?

Sicco

Nieuw lid
11 nov 2020
7
3
Voor mijn nieuwe Hammer K3 met roltafel zoek ik een nauwkeurige korte verstekaanslag met gradenrooster.

Die van Hammer zelf vind ik er nogal grof uitzien (en dar komt dan weer een lange aanslag lineaal bij)

maar de Incra Miter 1000 SE die ik liever zou hebben, past niet in de groef van de roltafel.

Er is vast iemand die hier ervaring mee heeft?
Welke opties zijn er verder voor de K3?

Dank!
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Je kunt de geleider heel eenvoudig vanonder de Incra verwijderen. Daarna van UHWM plastic een nieuwe op maat maken en met de handschaaf perfect op maat maken, zodat je geen speling meer voelt. Die schroef je onder de Incra terug en dan heb je een perfecte aanslag. Heb ik gedaan met mijn Incra Miter 1000 HD en dat werkt al een heel poosje naar volle tevredenheid. Zogenaamde miter bars voor de Hammer zul je niet gaan vinden, want Felder heeft in hun wijsheid besloten eigen maten te hanteren voor de groeven in hun werkbladen en roltafels.
 

Sicco

Nieuw lid
11 nov 2020
7
3
Daarna van UHWM plastic een nieuwe op maat maken en met de handschaaf perfect op maat maken, zodat je geen speling meer voelt. Die schroef je onder de Incra terug en dan heb je een perfecte aanslag.
Goed idee, dank je wel. Welke breedte houd je dan aan, de smalle bovenkant van de groef? Of maak je een T-vormig profiel dat er precies in past?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
@Sicco en @DannyL : ik had het nog over van een project, maar op dit forum lees je regelmatig dat mensen snijplanken voor in de keuken "misbruiken". Dan moet je echter wel op zoek naar een die dik genoeg is als je een T-profiel wilt maken. Soms wil een snuffelrondje bij de 2e hands winkel trouwens ook nog wel eens bruikbare verrassingen opleveren.

Voor geleiders die makkelijk in en uit het profiel moeten maak ik meestal een recht-toe-recht-aan strip. Maar voor hulpmiddelen die het risico lopen opgetild te worden maak ik ook wel T-profielen. Met een combinatieschaaf of een rabbet plane (sorry, ik kom even niet op de NL-naam) is dat zo gepiept. Voor mijn Fritz und Franz heb ik een recht stuk gemaakt dat tot onder de aanslag doorloopt. Daar was dus geen T-vormig profiel voor nodig. Handige tip voor als je het gaat schaven: plak het met dubbelzijdige tape op een wat groter iets, zodat je meer oppervlak hebt om de boel vast te houden en je schaaf in evenwicht te houden. Lijmen is bijzonder lastig met dit spul en voor klemmen is de doorsnede van de gewenste profielen vaak te klein.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
@Wim Kluck : heb je die al eens in een Hammer of Felder slot geprobeerd? Ik had er namelijk maar weinig succes mee. Ben benieuwd wat jouw ervaring daarmee was.
 

Sicco

Nieuw lid
11 nov 2020
7
3
Dank allemaal. Wat is dit toch een prettige plek voor zulk soort informatie.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
@Sicco en @DannyL : ik had het nog over van een project, maar op dit forum lees je regelmatig dat mensen snijplanken voor in de keuken "misbruiken". Dan moet je echter wel op zoek naar een die dik genoeg is als je een T-profiel wilt maken.
HDPE en dergelijke is heel makkelijk te bewerken met oa. een vlak/vandiktebank, dus je kan ook gewoon 2 of meer dunne delen op mekaar bevestigen om een T-profiel te bereiken. Sinds ik er een geleider mee gemaakt heb, wil ik niets anders meer.. Werkt enorm goed in groeven van oa. zaagtafels. In veel gevallen is een T-profiel overbodig, maar als je het toch overweegt is het voldoende om het brede deel van de T gewoon breed genoeg te maken zodat het als 'borging' dient. Een strakke fit in het diepere/bredere deel van de groef zorgt in mijn ogen alleen maar voor meer wrijving/minder gebruiksgemak, het is voldoende als de geleidende taak enkel neerkomt op het bovenste smalle gedeelte van de groef.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Klopt. In dat soort profielen werkte het bij mij ook goed. Maar dat waren sleuven die in de buurt van de standaard 3/4" breedte voor Mitre tracks zaten. Felder heeft helaas gekozen voor een afwijkende maatvoering.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
@Petrolhead : voor veel hulpmiddelen is een heel exacte passing inderdaad niet nodig en is het al snel goed genoeg. Voor enkele hulpmiddelen, waarbij een exacte en reproduceerbare afstand tot het zaagblad of een exacte en ook reproduceerbare hoek ten opzichte van het zaagblad gewenst is is een zuigende passing wel erg fijn. Juist in het geval van Sicco kan dat een rol spelen. Als je voor een Incra hoekaanslag gaat, dan verwacht ik dat een accurate aflezing van de hoek wel gewenst zal zijn.
 

Sicco

Nieuw lid
11 nov 2020
7
3
HDPE en dergelijke is heel makkelijk te bewerken met oa. een vlak/vandiktebank, dus je kan ook gewoon 2 of meer dunne delen op mekaar bevestigen om een T-profiel te bereiken. Sinds ik er een geleider mee gemaakt heb, wil ik niets anders meer.. Werkt enorm goed in groeven van oa. zaagtafels. In veel gevallen is een T-profiel overbodig, maar als je het toch overweegt is het voldoende om het brede deel van de T gewoon breed genoeg te maken zodat het als 'borging' dient. Een strakke fit in het diepere/bredere deel van de groef zorgt in mijn ogen alleen maar voor meer wrijving/minder gebruiksgemak, het is voldoende als de geleidende taak enkel neerkomt op het bovenste smalle gedeelte van de groef.
Ook nuttige info, met de vlak/vandiktebank durf ik het wel aan om naar een hele strakke passing te schaven. Ik ga eens op zoek naar een stuk HDPE. Dank voor het meedenken allemaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.