Welke tacker(s) voor multiplex en evt voor HSB ?

Hopster

Nieuw lid
23 dec 2023
8
0
Noord Holland
Op Youtube zie ik dat er vaak een tacker wordt gebruikt om multiplex delen te fixeren bij het lijmen. Bij mijn volgende projecten zal ik ook veel 18mm multiplex platen lijmen; nu dus op zoek naar de juiste gauge tacker. Ik twijfel tussen een 16 en een 18 gauge model. Heeft iemand hier daar misschien ervaring mee?

Verder zal ik binnenkort wat houtskeletbouw werk doen bij het renoveren van m'n huis. Daar het gaat het om het maken van binnenwanden en het plaatsen van gipsplaten (fermacell en normale). Ik vermoed dat ik daarvoor een kleinere gauge nodig zal hebben maar weet het niet zeker. Misschien en hopelijk is een 16 gauge wel geschikt voor beide doelen.

Mijn overige gereedschap is van DeWalt wat wel mooi lijkt uit te komen gezien het ruime assortiment elektrische tackers.

Hoop dat iemand me van wat tips kan voorzien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wandjes of schroeven of metalstud met fixeertang. Gipsplaat schroeven met gipsplaat schroeven. Fermacel schroeven met fermacel schroeven. Doosje koploze spijkers en een hamer voor de rest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hopster

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
En als je dan toch voor een tacker gaat, zou ik voor een 18ga gaan. 16ga zijn best flinke spijkers en als je 'm verder alleen voor dit en wat houtbewerkingsprojectjes gaat gebruiken, is 18ga dus praktischer. En voor het doel wat je omschrijft is het voldoende
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ik neem aan dat je ook architraven en andere aftimmerlatjes wil plaatsen? Daarvoor zou ik eerder een 16ga pistool halen, die zijn daarvoor gemaakt. 15ga of 16ga zijn de echte 'finish' of '2nd fix' spijkerpistolen, oftewel aftimmerwerk.
Met de hand spijkeren is goedkoper, maar een spijkerpistool slaat de spijkertjes gelijk onder het oppervlak, en je kan makkelijker in kleine hoekjes werken.
Koop geen combinatie spijker/nietpistool, die laten lelijke afdrukken bij het spijkeren omdat de slagpen de breedte heeft van het nietje, en niet van de spijkerkop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
En hier al vaker voorbij gekomen.
Voor de prijs van elektrisch koop je voor minder een compressor + tacker, heb je daarna nog de compressor voor andere toepassingen.

En sluit me aan bij Chevy: voor wandjes met gipsplaat, gebruik metalstud, altijd recht, werkt gemakkelijk en goedkoper dan hout
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb een compressor en enkele luchttackers. Door ruimte gebrek en de stoffige omstandigheden staat mijn compressor op zolder en niet in mijn schuur. Nu een iets grotere compressor haal ik niet voor iets kleins naar beneden. Ik heb dus een elektrische tacker van de Lidl gekocht. Niet keuze nr 1 maar hij voldoet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan toch een luchtleiding naar beneden trekken en een werkschakelaar? Dan kan je compressor boven blijven staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.