Welke tacker en welke nagels

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Voor de bouw van mijn nieuwe werkplaats zoek ik een goede tacker voor verschillende doeleinden.

1 HSB wand opgebouwd uit 184x38
2 plaatmateriaal aan de binnenzijde (18mm multiplex)
3 Rabatdelen zwart

Nu zijn er echt ontzettend veel merken die ook nog eens verschillende types hebben...
en dan ook nog elk met verschillende soorten nagels.

Voor 1) Zelf dacht ik aan de bostitch, puur omdat ik dat merk al heb. Bijvoorbeeld de f28ww. Op het forum las ik ook over Paslode Die Benchword heeft.
Voor 2) een t-Brad tracker
Voor 3) een tacker voor bolnagels

Het liefst koop ik er natuurlijk eentje die alledrie aan kan, maar volgens bestaat deze niet.

Welke raden jullie aan? En welke nagels raden jullie aan? Moet het RVS zijn, geringd, glad…of juist hele andere?
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ik heb weinig beeld bij normen en regelgeving, maar heb op mijn youtube opleiding geleerd dat ze in de usa voor de eerste 2 toepassingen een 'framing nailer', en voor toepassing 3 een 'siding nailer' toepassen.
Framing nailers doen vaak tot iets van 90mm en zijn net een tikkie zwaarder dan een siding nailer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Vraag je eens af hoe vaak je zo'n ding nodig hebt. Ik heb er een gekocht voor ringnagels voor een klus. Kosten toen ongeveer 80 euro Hierna niet meer gebruikt maar het scheelde wel veel tijd. Nee geen kwaliteit dit keer maar als de klus langer duurde was dat ook geen probleem. Verder heb ik in het verleden Stanley Bostich verkocht en dit is een prima merk. Zit wel in een heel andere prijsklasse dan HBM of ecotools.
Veel wijsheid bij jouw keuze.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Heb me een jaar geleden een instap model Senco, €100, gekocht in 18ga (1,2mm) om wat plinten en plankjes vast te zetten. Ben toen voor perslucht gegaan omdat dit instant reageert en lichter is in tegenstelling tot batterijen.


Samenvatting van mijn struinen door Youtube indertijd:
Die dingen zijn meestaal Amerikaans bemaat: 23ga, 18 ga en 16ga (15ga). Dit is van klein naar grote nagels. 23ga is een pin-nailer: dit zijn dunne nagels zonder kop, bijna onzichtbaar maar geen houdkracht, de 18ga zijn 1,2mm nagels met een kleine kop, T-vorm, houdkracht matig, goed voor plinten, kadertje of om te fixeren bij lijmen bijvoorbeeld. Tenslotte de 16ga, en iets minder courante 15ga, finish nailers die een 1,6mm en 1,8mm nagel gebruiken nog altijd in T-vorm, deze kunnen op hun eigen wat vasthouden.
Tuurlijk heb je ook toestellen voor nagels met een ronde kop, de ringnagels waar mijn naamgenoot het over heeft maar dat lijkt me dan enkel geschikt voor hekwerk en rabatdelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Gaat inderdaad over rabbat delen en groter werk. De platen zou ik schroeven. De staanders is een keuze schroeven of nagelen, niet met ringnagels maar met 16GA 18GA worden ook wel minibrads genoemd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het is al vaker langs gekomen, voor een framing nailer, die je voor houtbouw gebruikt, heb je een grote compressor nodig. Als je een keer een schuurtje gaat bouwen, is het simpeler om het spul in elkaar te schroeven. Die schroefmachine heb je over het algemeen toch al. De beplating kan je met de hand schroeven of spijkeren. Wil je toch geld verbranden, koop dan een stripschroefmachine. Die kan je dan later ook nog met een andere bit, voor gipsplaat gebruiken. Voor de rabatdelen hangt het een beetje van de maat af en of je ze blind wil nagelen. Bij blind nagelen, kan je het best rvs krammen gebruiken. Dan heb je veel minder last van splijten. Ander kan je ze ook gewoon met de hand spijkeren , dan wel schroeven.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je gaat een werkplaats bouwen, dan lijkt mij een persluchttackers niet zo handig omdat je iedere keer je slang of compressor moet verplaatsen.
Accutackers zijn duur, je moet er ook nog meer dan 1 hebben. En later gebruik je die nauwelijks nog.
Ik zou dan eerder opteren voor accu schroefmachines, eventueel een bandschroefmachine voor de snelheid
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.