Welke startcondensator nodig voor 3 fase motor

Ocerr

Nieuw lid
4 okt 2023
1
0
Rotterdam
Ik heb een bandenmachine met volgende gegevens. 230/400 volt ik wil 400 volt aansluiten. Ampere 3.2/1.9 KW 0.75 cosinus phi 0.78. Ik heb hiervoor een startcondensator nodig wat zou de waarde moeten zijn

63e49516-ab17-4dd6-adab-58463bf393d6.jpeg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Een startcondensator wordt gebruikt om het gebrek aan extra fases te compenseren! Dus bij een 3-fase motor heb je geen condensator nodig, wanneer je de motor wil gebruiken op 230V zul je (aangezien je dan maar één fase gebruikt) een extra duwtje moeten geven (met vertraging). Daar is de start condensator voor nodig.

Dus met 3 fases/400V geen startcondensator, aangezien de 3 fases al versprongen zijn en dus zelf de motor aan het draaien krijgen door het faseverschil.

EDIT: soms heb je niet alleen voor het starten een condensator nodig, maar om hem lopend te houden ook nog een condensator, dit geldt alleen voor motoren aangesloten op een enkele fase!

Uitleg:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je hebt op 400 v geen condensator nodig. Het is een 3 fasen motor. Als je hem op enkel fase 220 wil laten lopen, dan kan dat met behulp van een condensator, maar dat kost je zo veel vermogen dat je machine niet meer werkt.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Vragen over het aansluiten van motoren komen regelmatig voorbij hier. Natuurlijk is niet iedereen elektrotechnisch geschoold of ermee vertrouwd.
Daarom een algemene duit in het zakje.
Ik denk dat veel mensen denken bij een typeplaatje met de vermelding 220/400 V, dat men de keuze heeft voor 220 V (enkelfasig) of 400 V aansluiten. Voor een leek ook nog niet eens onlogisch gedacht.
220/400 V betekend echter altijd drie fasen. De hoogste spanning (400 V) is de maximale spanning die over 1 spoel mag staan. (Driehoekschakeling)
Zoals chevy zegt zou je hem met een condensator waarschijnlijk wel op gang krijgen, maar stelt het vermogen niets meer voor.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.