Welke schroeven gebruik ik het beste?

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Dag iedereen,

Na de zoekfunctie gebruikt te hebben en het antwoord niet te vinden, stel ik de vraag hier.

Ik heb uit massief eikenhout twee vensterbanken gemaakt en uit eiken schaaflatten twee radiator ombouwen gemaakt.

De vensterbanken wil ik graag blind schroeven vanaf de onderzijde zodat ze verwijderbaar blijven. Ook de radiatorombouwen zou ik graag met schroeven in elkaar zetten, echter welke schroeven gebruik ik hier het beste voor?

Verzinkte woodies, RVS, gesulfateerde snelbouwschroeven... Dr Google geeft gemengde antwoorden dus dan vraag ik het liever aan de experten hier ter plaatse!

Groetjes Geert
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
RVS is een goed alternatief, vraagt echter wel aandacht omdat ze snel breken bij het schroeven. Daarom zorgvuldig voorboren en verzinken, de kern van de schroef is leidraad voor de dikte van de boor. Ook een beetje zeep of vaseline aan de boor is aan te bevelen.

Succes! Fons
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
RVS is een goed alternatief, vraagt echter wel aandacht omdat ze snel breken bij het schroeven. Daarom zorgvuldig voorboren en verzinken, de kern van de schroef is leidraad voor de dikte van de boor. Ook een beetje zeep of vaseline aan de boor is aan te bevelen.

Succes! Fons
Voorboren en verzinken was zowieso mijn bedoeling, naast kans op splijten en breuk geeft dat ook het mooiste resultaat ☺️

Eens kijken of ik ergens aan RVS schroeven kan komen zonder belachelijke voorwaarden of prijzen.

Bedankt voor de snelle reacties!

Even een vraagje in de kantlijn, ik zou een viertal schroeven in het zicht willen laten om makkelijk de ombouw te kunnen lossen. Zijn er nog decoratieve schroeven die hiervoor te gebruiken zijn? Denk dan bv aan bronskleurige schroeven? Al de rest is in RVS zoals geadviseerd.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Kan je die ombouw niet gewoon op een struktuur hangen

Ik was inderdaad te lastig aan het denken. Ombouw kan inderdaad gewoon opgehangen worden. Net uit eiken een aantal french cleats, ofzoiets, gezaagd. In feite niet meer dan een restlatje halveren onder 45°...

Bedankt voor de tip!

Nu wachten tot morgen, dan kan ik m'n schroeven ophalen 😄
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
messing schroeven werken ook. Die kun je zichtbaar laten. Voorboren en goed insmeren met bijenwas oid en ze gaan als een warm mes door de boter.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
eik bevat looizuur
dat tast de meeste metalen aan
rvs is de enige keuze die je hebt
dr google geeft een vaag antwoord omdat hij graag heeft dat je later nog een paar keer op visite komt
Is dit niet met name voor buiten van toepassing? Vocht/regen eiken en metaal is geen goede combinatie en krijg je zwarte vlekken. Voor een radiatorombouw lijkt me een verzinkte schroef ook een goede optie. Ik denk niet dat dat problemen gaat opleveren.
Al speel je met rvs uiteraard op safe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Na de inspiratie voor de radiatorombouw gevonden te hebben in het draadje van martinus86, (beter goed gejat dan slecht verzonnen) mijn exemplaren ook afgemaakt. Nu nog blank, maar worden nog in de vloerolie gezet. Ook de eiken vensterbanken en ingewerkte kast zijn afgewerkt. En uiteindelijk toch maar alles met rvs vastgezet. Foto is genomen toen nog niet alles was afgewerkt.
 

Bijlagen

  • DSC_2206.JPG
    DSC_2206.JPG
    212,7 KB · Weergaven: 39
  • Leuk
Waarderingen: LeonvB

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.