Welke richting zaagtanden invalzaag

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hallo,
ik heb een invalzaag nu heb ik bij ecotools een ander zaagblad gekocht. Wat denk je de tanden staan de andere kant op. Als je uitgaat van de gegevens die op het blad staan Want je kunt hem altijd omdraaien. Maar een invalzaag beweegt naar voren welke richting meten dan de tanden staan. Roterend van je af of roterend naar je toe.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Volgens mij zijn ze allebei goed.

Op de foto staan de draairichting van beide bladen linksom. Goed kijken naar de pijl op het blad en naar de tandvorm. Anders wordt het een nieuwe bril voor mij.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Sorry, ik zie het probleem niet. Wanneer je de bladen in dezelfde richting legt staan de pijlen toch ook in dezelfde richting.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Op beide bladen is de rotatierichting correct aangegeven. Het enige verschil is dat bij het ene blad (hbm) de opdruk aan de 'buitenkant' van je invalzaag komt, en bij het andere blad (ecotools) aan de 'binnenkant'.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Volgens mij zijn ze allebei fout !!!
Bij een invulzaag zou je mijn inziens een zaagblad moeten nemen dat gelijk is aan een afkortzaag en dus met een tandhoek die minder scherp is. Volgens mij zijn dit allebei zagen voor een cirkelzaag / tafelzaag en niet voor een invalzaag of afkortzaag.

zie ook: Plaats het juiste zaagblad op de juiste machine
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Klopt maar ik ben een beginner. Dus ik leg ze op tafel en dan denk je hij is fout. Maar je hebt gelijk gewoon omdraaien.
Maar beginner of niet , om iets te vergelijken zorg je toch best dat zoveel mogelijk parameters hetzelfde zíjn.
Dus tanden van de twee bladen in dezelfde richting.
Over de scherpte van de tanden , dat is weer iets anders
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee. Een invalzaag is - vooral - een schulpzaag en platenzaag. Het blad moet dan ook een blad zijn voor schulpen en platenzagen, niet een afkortblad. Sterker nog, afkorten van balken met een invalzaag, tenzij je de balk helemaal kan 'inbedden' is gewoon gevaarlijk.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Nee. Een invalzaag is - vooral - een schulpzaag en platenzaag. Het blad moet dan ook een blad zijn voor schulpen en platenzagen, niet een afkortblad. Sterker nog, afkorten van balken met een invalzaag, tenzij je de balk helemaal kan 'inbedden' is gewoon gevaarlijk.
Klopt dat heb ik ondervonden vandaar een nieuw zaagblad ik mis 4 widia tanden op het HBM zaagblad
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Nee. Een invalzaag is - vooral - een schulpzaag en platenzaag. Het blad moet dan ook een blad zijn voor schulpen en platenzagen, niet een afkortblad. Sterker nog, afkorten van balken met een invalzaag, tenzij je de balk helemaal kan 'inbedden' is gewoon gevaarlijk.

We hebben het over 2 totaal verschillende dingen... Ik heb het over veiligheid en de manier waarop de zaag het hout raakt en jij over type hout/ hoe je de vezels zaagt, schulpen - in de lengte of afkorten - dwars erop.

Niet alleen het type hout dat je zaagt, maar ook de veiligheid bepaald welke tandhoek je het beste kan gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.