Welke plank/balk maat voor werkbankblad van ca 100 mm dik.

Sisters

Nieuw lid
29 jul 2012
14
0
Culemborg
Hallo

Ik ben van plan een werkbank van Douglas hout te maken. Het blad wil ik ca 2400 (lang) x 600 (breed) x 100 (dik) mm groot hebben. Te maken door het verlijmen van losse planken of balken. Nu is het aantal mogelijkheden om deze samen te stellen uit de in de handel verkrijgbare dikten/breedten groot. Bijvoorbeeld 12 * 100x50, 6 * 100x100, 3* 100x200, of anders te zagen uit bredere planken 5 * 63x225, 6 * 50x300 enzovoort... Als ik het zaagwerk, zaagverlies en de kosten van het hout even buiten beschouwing laat, wat zou jullie voorkeur hebben voor de te gebruiken maat. Wat is beter en waarom?.

groeten.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi,

Wat voor soorten balken je wilt gebruiken hangt een beeje af van de middelen die je tot je beschikking hebt.
Slanke balken kun je makkelijk verlijmen doordat ze makkelijker mee buigen.
Als je goed stationair gereedschap hebt zou ik aanraden om zo vierkant mogelijke balken te gebruiken. 5 stuks 12x12 of 4 stuks 15 bij 15.
Hoe dikker je balken des te minder verlies je hebt tijdens het vlakken en schaven. Probeer logischerwijs balken te krijgend waar geen kern van de boom in zit.
Ik heb recent een blad verlijmt van 5 stuks douglas a 12x12cm kops.
Uiteindelijke afmetingen zijn ongeveer: 10,5cm dik bij 55cm breed.
De balken zijn nl. bij het drogen in een kas behoorlijk krom getrokken.
Ze zijn afgelopen zomer in ongeveer 1,5maand van 35% naar 15% gedroogd.
Binnenkort ga ik wat foto's plaatsen van het eindprodukt.
Ik heb niet al te veel tussendoor gefotografeerd omdat mijn tijd erg schaars is en er op internet genoeg te vinden is.

Groeten,

Martin
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vermijd alle planken of balken met een ingesloten hart en probeer indien mogelijk te kiezen voor kwartiers hout. Het helpt ook al om de sectie's zo klein mogelijk te houden, hoe groter de kopmaten hoe groter de vervorming tijdens het drogen. Je gaat een stabieler blad krijgen met 12* 100x 50 dan met 3* 100 x200 bijvoorbeeld.

Hou ook het vochtgehalte in de gaten, hoe lager deze waarde hoe minder vervorming er te vrezen valt. Douglas is een houtsoort die meestal nog redelijk vochtig verkocht word.


Mvg,

André
 

Sisters

Nieuw lid
29 jul 2012
14
0
Culemborg
Bedankt voor de reacties. Ik kan dus beter gaan voor 50 mm dik dan voor 100 mm. Ik meen ergens gelezen te hebben dat brede planken, bijv. 50x300 kwalitatief vaak beter hout is dan 50x100. Is dat zo?. Smalle delen gezaagd uit een brede plank zijn stabieler, maar maakt dat veel uit?
 

tuoh

Oud hout
Dat kan kloppen, grote maten moeten gezaagd worden uit het breedste gedeelte van de stam, dat worden dus hartplanken, maar tezelfdertijd ook kwartiers hout. De kleinere maten zaagt men dan weer uit de buitenste delen van de stam, dat is dus altijd dosse gezaagd hout. Maar bij Douglas is er weinig of geen kwalitatief verschil tussen kern en rand, het is een naaldhoutsoort hé.

Eén en ander wil wel zeggen dat bij die brede planken of balken er altijd een (deel van het) hart zal inzitten, met meestal ook de nodige hartscheuren. Het herzagen van deze delen zou dan het beste hout moeten opleveren, (geen hart en kwartiers hout) maar dat klopt toch niet helemaal. Tegen het hart vind je bij Douglas nogal wat kwasten, meer naar de buitenkant verminderd dat aanmerkelijk, het buitenste hout is dus meestal het mooiste van uitzicht;)

Bij het maken van een samengesteld werkblad kan je zelf een kwartiers werkblad maken met dosse gezaagd hout:cool: Balkhout van 50 x 100 is altijd dosse gezaagd, wat wil zeggen dat de jaarringen min of meer evenwijdig lopen met de breedste afmeting (100mm) Ga je nu hiermee een werkblad maken dan worden deze balken op hun smalste vlak gezet en met de breedste zijden tegen elkaar gelijmd. Op de kop gezien krijg je nu telkens staande draad te zien = kwartiers hout:D:D

Deze staande draad levert een uiterst stijf blad op, daar mag je al eens op kloppen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.