Welke machine ?

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Even een vraagje , ik ben zeker geen ervaren houtbewerker maar ik ga een bestelwagen in richten tot camper .
hiervoor ga ik multiplex gebruiken , kastjes maken , keukenblok enz.. om de platen te verzagen zoek ik met welke machine ik dit best kan doen , uiteraard is een paneelzaag het best maar kan dit moeilijk gaan aankopen voor een enkele keer .
Ik heb een makita afkortzaag om balkjes en dergelijk te verzagen , heb een blauwe bosch handcirkelzaag met variabel toerental , en een klein tafelzaagmachine van dit is een powerplus kwaliteit waar je zeker niet nauwkeurig mee kan werken .
Ben ik best dat ik een degelijk tafelmachine koop type dewalt DWE7485QS of kan ik beter een radiaalzaag kopen type dewalt DW721KN-QS
graag had ik wat advies hierover zodat ik de platen netjes zonder uitrafeling van de snedes kan verzagen .
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als het vooral platen zijn zie ik veel mensen hier een invalzaag voor gebruiken. Is een soort cirkelzaag, maar dan met een kantelmechanisme en een lineaal/geleider die je op je plaat hout legt om recht te zagen. Als je die hebt, plus je bestaande afkortzaag en misschien een decoupeerzaag (en die kun je ook voor een paar tientjes bij de bouwmarkt halen natuuurlijk) moet je een heel eind komen, ik heb genoeg campers ingericht zien worden op die manier.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
744
Enschede, Twente
Als je alles een tikkie overmaats uitzaagt (maakt niet zoveel uit waarmee, een decoupeer ligt voor de hand), kun je de randen met een frees strak maken mbv lineaal en de flexibele versie daarvan.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Waarom laat je de platen niet op maat zagen , als het toch maar eenmalig is .
Tegenwoordig doen ze het bijna overal , dan hoef je geen zaag te kopen .
Anders zou ik doen als wat hier word gezegd een cirkelzaag met geleider kopen .

Succes Willem
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Waarom laat je de platen niet op maat zagen , als het toch maar eenmalig is .
Tegenwoordig doen ze het bijna overal , dan hoef je geen zaag te kopen .
Anders zou ik doen als wat hier word gezegd een cirkelzaag met geleider kopen .

Succes Willem
Omdat om een camper/bus in te richten je heel erg veel organische vormen moet zagen - bochten maar ook uitstulpingen en inkepingen om de stukken aan te laten sluiten op het plaatwerk en stutten aan de binnenzijde van het voertuig. Er zit feitelijk geen enkele rechte lijn bij, dus je bent constant maatwerk aan het zagen en dan is het wel handig als je de stukken zelf grof op maat kan zagen (invalzaag) en daarna precies kan maken.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Allemaal bedankt om jullie advies .
Inderdaad is het veel meet en maatwerk zodat het niet zo makkelijk is om alles op voorhand te laten zagen .
ik heb onlangs de blauwe bosch cirkelzaag aangekocht inclusief geleidelat dus dat zal met het geschikte zaagblad dan al wel goed zitten denk ik .
Bert ,
een bovenfrees heb ik ook wel wat bedoel je met de flexibele versie van een liniaal ?
decoupeerzaag heb ik ook om eventueel dingen uit te zagen .
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Bedankt , inderdaad een goede tafel is meestal het grootste probleem en wel een must om degelijk te kunnen werken .
en de flexible freesmal kan ook wel van pas komen
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Paar boormachines en een goede schroefmachine en wat 44 bij 68mm balkjes om tussen tafel en te zagen plaat te leggen en je kan gaan:)
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Ja uiteraard , boor en schroefmachine , lijmklemmen en dergelijke is geen probleem hoor .
daar ik eerder metaalbewerker ben en daar zowat alle machines voor heb zou het best kunnen dat ik bepaalde frame's in aluminium maak , moet ik nog eens bekijken of ik daar gewicht zou met uitsparen tegenover houten frame's .
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
fantic ,
bedankt voor je advies , zou ook wel lukken denk ik .
ik denk ook wel dat het met elke machine wat oefening baart om mooi werk te leveren
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Naar mijn weten niet. Het was als een voorbeeld bedoeld. Je kan allerhande constructies verzinnen, het ligt er ook aan hoeveel ruimte je hebt.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
bedankt , deze lijkt mij makkelijker ta maken en vooral minder werk aan , kan je ook maken op reeds bestaande schragen zelf op metalen schragen , top !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.