Welke maat schaaf

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
welke maat schaaf zouden jullie adviseren voor het handmatig vlak schaven van een tafelblad van 120x40cm? Is een 5.5 dan lang genoeg of zou een 7 beter werken?
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik zou de 5 en de 7 gebruiken, maar dat is de vraag niet... Als ik er maar 1 mocht gebruiken zou ik denk ik de 5 pakken. Zeker als de keuze bepaald wordt door de aankoop van een schaaf, dan is een 5 mijn inziens het meest multifunctioneel.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Een schaaf kan 2x de zoollengte vlakken, dus in theorie zou een #7 perfect zijn voor deze lengte. In de praktijk zal het met een #5 ook prima kunnen.

120x40 cm. is ook niet heel groot. Als het echt zou moeten, zou ik het zelfs aandurven met een #4 en een goede vlakke lineaal of lat van minimaal 60 cm.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Om echt te vlakken is langer beter. Wat je zou gebruiken hangt er ook vanaf wat je al hebt of van plan bent om te kopen (en dus vaker zal gaan gebruiken).
Zelf gebruik ik graag een #62 low angle schaaf (ik heb als grotere schaven een #4 en die #62).

Ligt er ook aan hoeveel er van het blad af moet, met welke schaaf en hoe je het het beste kunt doen.

Maar... Je hebt toch een Hammer? Dat gaat namelijk veel makkelijker dan met de hand :)
Is het een bestaand blad, of zijn het (nog) losse planken? En bij een bestaand blad, kan je het niet op een bestaande lijmnaad doorzagen en weer lijmen na het vlakken? Dan hoef je hoogstens een klein naadje weg te werken als je nauwkeurig werkt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Als je het met de hand wil doen dan is de roffel de eerste schaaf. Deze heeft een rondere beitel en gebruik je meestal schuin op het hout. Hierna de voorloper en dan de reischaaf. Zo ging het vroeger. Ik gebruik meestal meteen de reischaaf of nr 62.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
Als je een 5 1/2 hebt dan ga je eerst dwars over het blad.dit vlakt het meeste en daarna over de lengte.lijkt me geen probleem
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik zag net onderstaand filmpje en moest aan dit onderwerp denken: een schaaf kan ook veel te groot zijn voor het werk. Deze persoon vlakt een plankje van +/- 20 cm. met een schaaf (nr. 6 of 7) die 3x langer is dan het plankje, dat is wel een beetje overkill.

 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Volgens mij is het filmpje vooral bedoelt om het assortiment van veritas te showen. Dat de zwaluwstaarten niet netjes verdeelt zitten zou mij blijven storen. En dan heb je al dat mooie gereedschap en dan plak je de bodem er tegen aan, zodat je nog een model schaaf kan showen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Volgens mij is het filmpje vooral bedoelt om het assortiment van veritas te showen. Dat de zwaluwstaarten niet netjes verdeelt zitten zou mij blijven storen. En dan heb je al dat mooie gereedschap en dan plak je de bodem er tegen aan, zodat je nog een model schaaf kan showen.

Denk ik ook, maar ik vind het wel altijd erg ontspannend en mooi om naar dit soort handwerk te kijken.
Is ook gewoon leuk om zelf te doen.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Ik zag net onderstaand filmpje en moest aan dit onderwerp denken: een schaaf kan ook veel te groot zijn voor het werk. Deze persoon vlakt een plankje van +/- 20 cm. met een schaaf (nr. 6 of 7) die 3x langer is dan het plankje, dat is wel een beetje overkill.

Ik gebruik mijn 5 1/2 ook als een zoetschaaf,de 4 of 4 1/2 komt bijna de kast niet uit.
Maar iedereen doet waar hij of zij zich prettig bij voelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Zeker als het wat steviger hout is (eiken, beuken) zou ik zeggen 5 1/2, want het extra gewicht helpt dan.
Een 6 of 7 is dan weer erg zwaar, zowiezo is mijn 6 uitgerust met een schaafbeitel met een radius, als roffelschaaf, dus daar wordt het niet glad van :D
Voor lichter werk gebruik ik vooral veel mijn 5, daar zit nu ook een Ron Hock schaaf en keerbeitel in, en dat is erg fijn!
20231230_133245.jpg
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Zeker als het wat steviger hout is (eiken, beuken) zou ik zeggen 5 1/2, want het extra gewicht helpt dan.
Een 6 of 7 is dan weer erg zwaar, zowiezo is mijn 6 uitgerust met een schaafbeitel met een radius, als roffelschaaf, dus daar wordt het niet glad van :D
Voor lichter werk gebruik ik vooral veel mijn 5, daar zit nu ook een Ron Hock schaaf en keerbeitel in, en dat is erg fijn!
Bekijk bijlage 139752
Ron Hock zei mij niks, maar google wel. Interessant om eens beter in te duiken zo te lezen.
Passen die altijd?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Kijk eens op de site van dieter schmid feine werkzeuge of dictum daar heb ik mijn hock beitel vandaan.
Staat er bij voor welke schaaf ze geschikt zijn. Ik hoefde de mond niet aan te passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab en twdi

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Bij mij paste het ook prima, als de beitel echt te dik is, past de verstelvork kennelijk soms niet omdat ie te kort is, maar bij mij was dat geen probleem. Wil er nog wel een voor mijn Woden 4 1/2, dat is geen superbeitel.
Toen ik de Hock beitelset in de 5 monteerde, heb ik wel de mond afgesteld, doir de dikker wat naar achteren te doen met de verstelschroef, die ruimte zat er nog in de opening.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Bij mij paste het ook prima, als de beitel echt te dik is, past de verstelvork kennelijk soms niet omdat ie te kort is, maar bij mij was dat geen probleem. Wil er nog wel een voor mijn Woden 4 1/2, dat is geen superbeitel.
Toen ik de Hock beitelset in de 5 monteerde, heb ik wel de mond afgesteld, doir de dikker wat naar achteren te doen met de verstelschroef, die ruimte zat er nog in de opening.
Dikker? = Kikker
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik gebruik mijn 5 1/2 ook als een zoetschaaf,de 4 of 4 1/2 komt bijna de kast niet uit.
Maar iedereen doet waar hij of zij zich prettig bij voelt.
Zeker, ik zeg ook niet dat het niet kan, er zit een verschil tussen wat minimaal nodig is en wat je fijn vindt.
Maar met de theorie dat een schaaf twee keer zijn eigen lengte kan vlakken, voegt het niets meer toe om een schaaf te gebruiken die drie keer langer is dan het plankje als er al een zoetschaaf met geschikte lengte is gebruikt.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Zeker, ik zeg ook niet dat het niet kan, er zit een verschil tussen wat minimaal nodig is en wat je fijn vindt.
Maar met de theorie dat een schaaf twee keer zijn eigen lengte kan vlakken, voegt het niets meer toe om een schaaf te gebruiken die drie keer langer is dan het plankje als er al een zoetschaaf met geschikte lengte is gebruikt.
Vond ik er ook belachelijk uitzien.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
480
722
Zuid West Drenthe
welke maat schaaf zouden jullie adviseren voor het handmatig vlak schaven van een tafelblad van 120x40cm? Is een 5.5 dan lang genoeg of zou een 7 beter werken?
Kan beide, plus nog een aantal andere optie's.
Zelf denk ik dat het afhangt van je persoonlijke voorkeur.
Proberen dus, en aldoende bouw je een set schaven op die het beste bij je werkwijze past.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.