Miischien woodmax express?
Ik was grootgebruiker van Bison Constructielijm Super. Topspul, zó goed dat ik levenslange garantie gaf op de verlijming van masten.
Bison is plotseling onaangekondigd gestopt met de productie ervan. Ik baal daar enorm van.
Na overleg met Bison over een goed alternatief hebben zij mij enkele kokers WoodMax opgestuurd, zowel de gewone als de express.
IK heb er allerlei tests mee gedaan. Mijn oordeel: waardeloos, onbruikbaar als houtlijm.
De hechting op hout (ik heb het getest op eiken, douglas, lariks, oregon, vuren, essen) is erg slecht, je kunt het na uitharding met een vingernagel er van af peuteren. (Ik heb de gewone voorbereidingsprocedures gevolgd qua passing, opruwen, ontvetten, temperatuur, vochtigheid enz.)
Ik begrijp werkelijk niet waarom Bison dit product aanprijst als houtlijm.
Helemáál waardeloos? Nee. Van onze Bredemeijer verchroomde dubbelwandige theepot was de tuit afgebroken door een slechte soldeerverbinding. Uit ballorigheid heb ik die tuit met WoodMax vastgelijmd. Dat zit al ruim een half jaar perfect, ondanks drie keer daags een klets kokend water.
Terugkomend op de vraag van Tjeerd: ik adviseer goede gewone witte lijm.
Wim.