Welke lijmsoort

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
439
56
Welke lijmsoort gebruik je in combinatie met een pin-nailer?

Het moet een lijmsoort zijn die snel droogt en verder niet geklemd hoeft te worden. De naaldjes fungeren dus als lijmtang.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.188
988
Enschede, Twente
Gewone houtlijm werkt prima. Niet te veel opbrengen, even de delen tegen elkaar in schuiven, je voelt wanneer het gaat 'pakken' en dan op zijn plek en pinnen. Pinnen in V-patroon (dus een beetje schuin, om en om links en rechts) helpt - het kan zijn dat je dan de druk wat hoger moet zetten, soms gaan ze met de 'normale' druk niet diep genoeg.

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
439
56
Ik ga de suggesties even na. Op voorhand voel ik wel voor het idee met de gewone houtlijm.

Kom er nog op terug in een nieuw onderwerp (tekenen - in SketchUp en het maken van een poppenhuis).

V

Verwijderd lid 23711

Guest
Miischien woodmax express?

Ik was grootgebruiker van Bison Constructielijm Super. Topspul, zó goed dat ik levenslange garantie gaf op de verlijming van masten.
Bison is plotseling onaangekondigd gestopt met de productie ervan. Ik baal daar enorm van.

Na overleg met Bison over een goed alternatief hebben zij mij enkele kokers WoodMax opgestuurd, zowel de gewone als de express.
IK heb er allerlei tests mee gedaan. Mijn oordeel: waardeloos, onbruikbaar als houtlijm.
De hechting op hout (ik heb het getest op eiken, douglas, lariks, oregon, vuren, essen) is erg slecht, je kunt het na uitharding met een vingernagel er van af peuteren. (Ik heb de gewone voorbereidingsprocedures gevolgd qua passing, opruwen, ontvetten, temperatuur, vochtigheid enz.)
Ik begrijp werkelijk niet waarom Bison dit product aanprijst als houtlijm.

Helemáál waardeloos? Nee. Van onze Bredemeijer verchroomde dubbelwandige theepot was de tuit afgebroken door een slechte soldeerverbinding. Uit ballorigheid heb ik die tuit met WoodMax vastgelijmd. Dat zit al ruim een half jaar perfect, ondanks drie keer daags een klets kokend water.

Terugkomend op de vraag van Tjeerd: ik adviseer goede gewone witte lijm.
Wim.

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Berghout

Ik was grootgebruiker van Bison Constructielijm Super. Topspul, zó goed dat ik levenslange garantie gaf op de verlijming van masten.
Bison is plotseling onaangekondigd gestopt met de productie ervan. Ik baal daar enorm van.

Nu ben ik wel erg nieuwschierig (ter lering) wat je dan nu gebruikt in plaats van de Bison Construktie Lijm Super.
Voeger gebruikte ik nogwel es en twee componenten lijm van Frenken die had eenenorme lijmkracht
en bleef toch enigsinds elastisch.
Dingen die ik er bijna 50 jaar geleden mee deed zoals een oude voordeur uit 1910 mee op
nieuw in elkaar zetten zijn nog steed in uitmuntende staat .
Of Frenken nog zoiets heeft moet eens opzoeken.

Heoutrdraaierke

Structan of structan wood van Rectavit

Kende ik niet. Ziet er veelbelovend uit als ik er over lees
ga ik eens proberen bdankt voor de tip

V

Verwijderd lid 23711

Guest
Nu ben ik wel erg nieuwschierig (ter lering) wat je dan nu gebruikt in plaats van de Bison Construktie Lijm Super...........

Om dit draadje niet te kapen, zal ik straks (vanavond?) in een nieuw draadje daar op ingaan.
Wim.

tuoh

Oud hout

Na overleg met Bison over een goed alternatief hebben zij mij enkele kokers WoodMax opgestuurd, zowel de gewone als de express.
IK heb er allerlei tests mee gedaan. Mijn oordeel: waardeloos, onbruikbaar als houtlijm.
De hechting op hout (ik heb het getest op eiken, douglas, lariks, oregon, vuren, essen) is erg slecht, je kunt het na uitharding met een vingernagel er van af peuteren. (Ik heb de gewone voorbereidingsprocedures gevolgd qua passing, opruwen, ontvetten, temperatuur, vochtigheid enz.)
Ik begrijp werkelijk niet waarom Bison dit product aanprijst als houtlijm.

Helemáál waardeloos? Nee. Van onze Bredemeijer verchroomde dubbelwandige theepot was de tuit afgebroken door een slechte soldeerverbinding. Uit ballorigheid heb ik die tuit met WoodMax vastgelijmd. Dat zit al ruim een half jaar perfect, ondanks drie keer daags een klets kokend water.

Terugkomend op de vraag van Tjeerd: ik adviseer goede gewone witte lijm.
Wim.

Je moet een lijm altijd gebruiken rekening houdend met zijn eigenschappen. Een woodmax is een fantastische lijm voor bepaalde toepassingen, zeker bij slecht passende verbindingen met heel wat speling in.
Deze lijm heeft nu éénmaal een bepaalde laagdikte nodig. dus twee stukken hout vlak op elkaar lijmen, met persdruk, gaat NIET met deze lijm. Ook perfect passende penverbindingen kunnen niet gelijmd worden ermee.
Maar elke verbinding waar de gepaste laagdikte wel kan levert een sterke hechting op.

Heb er een paar jaar geleden een heel stuurhuis mee gerestaureerd en dat was een geknipte klus voor de lijm.
De lijm vult openingen volledig, zonder luchtbellen, en blijft ietwat flexibel. Bij zulke toepassingen is DE geknipte lijm.

Lees eerst eens de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant zou ik zeggen, die staan daar niet voor niks.
Een product "afbranden" omdat het verkeerd gebruikt word is niet fair voor de fabrikant, en ook niet voor potentiële gebruikers die zo op het verkeerde been gezet worden.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
628
146
59
Linter
Een voordracht bij de houtdraaiers over gehad. Werd daar als een randproduct voorgesteld. Voor wat niet echt dient geklemd te worden gebruik ik ondertussen niets anders meer. De stijl van een oude houten trapleuning er eindelijk mee vast gezet gekregen

V

Verwijderd lid 23711

Guest
...................................................
Lees eerst eens de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant zou ik zeggen, die staan daar niet voor niks.
Een product "afbranden" omdat het verkeerd gebruikt word is niet fair voor de fabrikant, en ook niet voor potentiële gebruikers die zo op het verkeerde been gezet worden.

Beste Tuoh,
Ik heb uitgebreid contact gehad met de fabrikant. Zij vertelden dat ze gestopt waren met de productie van Bison Constructielijm Super omdat het te weinig winst opleverde. Ze gaven ook aan dat ze geen echte vervanger hebben.
We hebben het ook gehad over het soort houtverbindingen waarvoor ik de lijm gebruikte.
Daarna werd mij verteld dat ik de WoodMax wel daarvoor zou kunnen gebruiken. Ik uitte direct mijn twijfel. Vervolgens hebben ze mij een proefpakket geleverd om te testen.
Dat testen heb ik uitgebreid gedaan, in de oprechte hoop dat het een voor mij geschikt product zou zijn. En die tests vielen slecht uit.

De lijm zelf is een soort stijve, sterke kit, die inderdaad grote kieren kan opvullen. Maar de hechting aan hout was in alle gevallen (met of zonder persen) beroerd.

Je opmerking over het lezen van de gebruiksaanwijzing is misplaatst. Ik heb alles wat er te lezen was gelezen, èn de fabrikant uitgehoord.
Sterker nog, omdat een basis onder mijn bedrijfsvoering vandaan geslagen is, door het stoppen van de productie van een uitstekende lijm, ben ik al driekwart jaar naarstig aan het zoeken naar een goede vervanger. Ik lees me te pletter! En doe test na test.

Groet,
Wim.

tuoh

Oud hout
Sorry als de tekst wat cru overkwam, maar ik hoor en lees dikwijls op- en aanmerkingen over producten waaruit klaar en duidelijk blijkt dat men niet eens de moeite heeft genomen om de publicaties van de desbetreffende fabrikant te lezen.

Wat wilde je dan juist lijmen? Mijn ervaringen met de lijm zijn in elk geval heel positief tot hier toe, zelfs op vettige teak en padouk.
Het is inderdaad meer een kit dan een vloeibare lijm, daarom ook de benodigde lijmdikte die nodig is.
De meeste lijmen die we kennen dringen in de houtporiën tijdens het aanbrengen en drogen. Kitten niet, die hechten zo aan het opp. Al dan niet geholpen door een hechtprimer.
De uiteindelijke sterkte van een lijmkit word bepaald door de grootte van het contactopp. en niet door zijn indringingsvermogen.

Toen de lijm wat jaren geleden op de markt kwam, niet door Bison maar door Griffon, heb ik ook een tijdje samengezeten met de mensen van de fabrikant.
Daar werd toen al gezegd dat de lijm GEEN vervanger was van de meer klassieke lijmen, maar meer voor speciale gevallen bedoeld was, waar de toen bekende lijmen geen valabel antwoord op wisten te geven.
Zoals oa voor "verbindingen" waar aan ruimte geen gebrek was. Of ook voor het lijmen van hout of plaatmateriaal tegen een inert materiaal, of zelfs het lijmen van twee verschillende soorten inert materiaal tegen elkaar. Alhoewel er voor deze laatste toepassingen wel meer geschikte kandidaten te vinden zijn.
Maar Woodmax onderscheidt zich van de concurrentie doordat de benodigde lijmdikte aanzienlijk dunner kan gehouden worden dan meer bekende kitten.

Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
is die lijm super lijm van bizon rood?
hars met een wit poedervormige harder?...............

Nee, je bedoelt resorcinollijm. Dat heb ik vroeger ook gebruikt, maar al 35 jaar geleden mee gestopt.
Het was best goede lijm, maar er zat flink wat oplosmiddel in wat problemen gaf met lijmen.
Wim.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.