Welke kwaliteit berken voor lakwerk

Boktor026

Actieve deelnemer
Ik ga een nieuw ontworpen meubel aanbieden dat ruim langer is dan 244cm.

Het materiaal van het blad is tweemaal een plaat berken van 12mm dik met een frame en brieven laden er tussen. De plaat wordt voorgelakt met Sikkens primer en afgelakt met Sikkens Rezisto Satin.

Mijn vraag vanwege beschikbaarheid en prijs (plaat 153x305cm); is kwaliteit CP/CP voldoende of moet ik toch B/BB hebben?

Graag hoor ik van jullie 💛

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
408
171
Almen aan zee
Bij CP/CP zijn noesten, proppen (en verkleuringen) zichtbaar, dus voor zichtwerk zou ik het niet doen.

Ook als je de plaat met dekkende verf gaat afwerken loop je toch kans dat je die proppen doorheen je afwerklaag nog in het oppervlak terugziet.

Misschien dat je dat kunt voorkomen als je plamuur gebruikt, of de primer vullend opbrengen,
om zo de oneffenheden weg te werken. (geen ervaring mee)

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
264
103
Zaanstreek
Cp is een kwaliteit voor beplakken. Dus visueel kan het fouten bevatten, maar voelt vlak (geen open knoesten zoals in sommige constructie multiplexen met C-kwaliteit). Precies wat hierboven gezegd wordt, ik zou het voor klanten er niet op wagen. Of ze de keuze voorleggen (€xx korting, met risico x y). Als het meubel het toelaat kan je ook bijvoorbeeld de buitenkant wel B/BB doen, maar alles wat minder tot geen zichtwerk is op het platte vlak CP

Boktor026

Actieve deelnemer
Cp is een kwaliteit voor beplakken. Dus visueel kan het fouten bevatten, maar voelt vlak (geen open knoesten zoals in sommige constructie multiplexen met C-kwaliteit). Precies wat hierboven gezegd wordt, ik zou het voor klanten er niet op wagen. Of ze de keuze voorleggen (€xx korting, met risico x y). Als het meubel het toelaat kan je ook bijvoorbeeld de buitenkant wel B/BB doen, maar alles wat minder tot geen zichtwerk is op het platte vlak CP

Dank voor de toelichting. Merk dat de verkrijgbaarheid op groot formaat extra lastig is door de situatie in Oekraïne.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.