Welke kwaliteit berken multiplex?

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Om mijn werkplaats verder in te richten wil ik graag wat op en ombouwen maken voor onder andere mijn DeWalt zaagtafel, afkortzaag en kolomboor.

Nu dacht ik om als basis hiervoor berken multiplex te gebruiken van 18mm. Vooral ook om te oefenen met een dergelijke constructie. Ik kom er qua multiplex kwaliteit alleen niet helemaal uit. Het is geen belangrijk zichtwerk. Dus b/bb vind ik zonde, evenzo voor b/b dus het lijkt mij dat cp afdoende is.

Of is dit te kort door de bocht?

En kent iemand een goed adres in de omgeving van Apeldoorn? Die ook aan particulieren levert!

Dank alvast voor het meedenken!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Jongeneel. Maar die is op het moment heel duur. Overigens net zoals Pontemyer. Een plaat 1220x2500x18 mm ruim 100- euro bij Jongeneel. Houthandelonline.nl minder dan de helft. Maar Jongeneel is wel weer veel goedkoper in bezorgen. 42- euro tegen 100- euro. Heb je twee platen nodig, dan kun je ze al beter bij houthandelonline bestellen.

Blijkbaar zitten de bouwhandels niet meer op particuliere klanten te wachten. Van de week zocht ik berken met hpl toplaag. 200- euro bij Pontmeyer, 113- euro bij houthandelonline.nl. Zelfs de Praxis is tegenwoordig goedkoper.

Wat je nog wel kan proberen is een lokale houthandel en het zelf ophalen. Misschien dat die het nog wel voor een normale prijs willen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Om mijn werkplaats verder in te richten wil ik graag wat op en ombouwen maken voor onder andere mijn DeWalt zaagtafel, afkortzaag en kolomboor.

Nu dacht ik om als basis hiervoor berken multiplex te gebruiken van 18mm. Vooral ook om te oefenen met een dergelijke constructie. Ik kom er qua multiplex kwaliteit alleen niet helemaal uit. Het is geen belangrijk zichtwerk. Dus b/bb vind ik zonde, evenzo voor b/b dus het lijkt mij dat cp afdoende is.

Of is dit te kort door de bocht?

En kent iemand een goed adres in de omgeving van Apeldoorn? Die ook aan particulieren levert!

Dank alvast voor het meedenken!
Niet in de buurt, maar heb goede ervaringen met multiplex outlet. Zowel qua prijs als kwaliteit
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Om mijn werkplaats verder in te richten wil ik graag wat op en ombouwen maken voor onder andere mijn DeWalt zaagtafel, afkortzaag en kolomboor.

Nu dacht ik om als basis hiervoor berken multiplex te gebruiken van 18mm. Vooral ook om te oefenen met een dergelijke constructie. Ik kom er qua multiplex kwaliteit alleen niet helemaal uit. Het is geen belangrijk zichtwerk. Dus b/bb vind ik zonde, evenzo voor b/b dus het lijkt mij dat cp afdoende is.

Of is dit te kort door de bocht?

En kent iemand een goed adres in de omgeving van Apeldoorn? Die ook aan particulieren levert!

Dank alvast voor het meedenken!
Je kunt ook bestellen bij AF in Arnhem (redelijke afstand?) en dan afhalen, altijd top kwaliteit hout😉
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Moet het perse berken zijn?

vloerplaten zijn een stuk goedkoper en de wat beter kwaliteit mistaat helemaal niet als inrichting voor een werkplaats
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
CP is dan inderdaad prima. Voordeel van berken is dat het mooi stabiel en schroefvast is. Houd er rekening mee dat de CP platen vaak wel een dwarsgefineerde toplaag hebben, technisch maakt dat niets uit natuurlijk. Er bestaan meerdere maten, 250x125, 305x130 en 305x153cm iig. Waar het in de particuliere handel te krijgen is zou ik niet weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Dankjewel allemaal voor jullie reactie, hier kan ik wat mee :).
Jongeneel. Maar die is op het moment heel duur. Overigens net zoals Pontemyer. Een plaat 1220x2500x18 mm ruim 100- euro bij Jongeneel. Houthandelonline.nl minder dan de helft. Maar Jongeneel is wel weer veel goedkoper in bezorgen. 42- euro tegen 100- euro. Heb je twee platen nodig, dan kun je ze al beter bij houthandelonline bestellen.

Blijkbaar zitten de bouwhandels niet meer op particuliere klanten te wachten. Van de week zocht ik berken met hpl toplaag. 200- euro bij Pontmeyer, 113- euro bij houthandelonline.nl. Zelfs de Praxis is tegenwoordig goedkoper.

Wat je nog wel kan proberen is een lokale houthandel en het zelf ophalen. Misschien dat die het nog wel voor een normale prijs willen doen.
De hoge prijzen vielen mij inderdaad ook op, zeker voor de hogere kwaliteitsklasse, dit is ook de reden dat ik de Arnhemse Fijnhouthandel nog even links heb laten liggen. Deze verkopen volgens hun website alleen de beste kwaliteit berken multiplex.

Moet het perse berken zijn?

vloerplaten zijn een stuk goedkoper en de wat beter kwaliteit mistaat helemaal niet als inrichting voor een werkplaats
Zeker niet, ik wil alleen thuis ook een keer een meubel maken van multiplex dus op deze manier wilde ik ermee leren werken. Ik ga ook eens naar vloerplaten(underlayment?) kijken!
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
De hoge prijzen vielen mij inderdaad ook op, zeker voor de hogere kwaliteitsklasse, dit is ook de reden dat ik de Arnhemse Fijnhouthandel nog even links heb laten liggen. Deze verkopen volgens hun website alleen de beste kwaliteit berken multiplex.
Ik dacht dat die nou zeer concurrerend is met berken multplex.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
@Taab , de prijzen van AF staan op de website, als je met de150x150 platen uitkomt valt de prijs wel mee, de grotere maat is watervast verlijmd en komt op ruim 100 euro....
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
@Taab , de prijzen van AF staan op de website, als je met de150x150 platen uitkomt valt de prijs wel mee, de grotere maat is watervast verlijmd en komt op ruim 100 euro....
Dankjewel, ik heb net even gekeken die komen inderdaad op 45 euro per plaat uit, dat is nog te overzien. Ik ga de komende dagen eens aan de slag met een ontwerp. Dan kan ik een beetje bepalen welk formaat ik nodig heb.

Daarnaast ga ik volgende week eens kijken bij de Apeldoornse Houthandel, volgens hun website moeten ze concurrerend volledige bb/bb platen verkopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.